Snap de theorie van de spanningsdeler niet.

Alles is het gevolg van de LDR die veel meer licht ontvangt, waardoor zijn weerstand in de serieschakeling lager wordt.
Werk eens een voorbeeld uit waarbij de weerstand en de LDRweerstand even groot zijn, en daarna met eenzelfde weerstand en een verlaagde LDRweerstand, dan zie je het wel.

- - big bang - -
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Heb net even iets in Photoshop gemaakt.

Zo heb ik het op dit moment in mijn hoofd.
Rood staat voor volledige spanning. en blauw staat voor 0v.
Spanningsdeler:

De grote van de spanning verhouden zich tot de grote van de weerstand. Daarmee word bedoelt dat een hoge weerstand ook een hoge spanning heeft.

Als er over een weerstand 200mV staat en de weerstand is 200Ω dan de andere weerstand van 100kΩ = 100.000mV is 100V

code:
200mV   = Onbekend
200ohm  = 100kohm
Op 3 juli 2009 23:22:47 schreef VorteX:
Ik zit nog even te denken, hoe komt het dat de spanning minder word?
Is het dat spanning minder word als het meer richting de 0V ligt? ben zo erg aan het nadenken hier

spanning wordt minder omdat de weerstand minder is geworden. Als de weerstand O is dan kan je dit zien als een doorverbinding. Dan ligt het knooppunt tussen weerstand en doorverbinding hard aan de 0 dus spanning is daar ook nul. Daar dan een kleine weerstand dan ook een kleine spanning.

EDIT:
Zoals je tekening is het nu precies als je dan links een aftak punt maakt dan kan je daar het grafiet denkbeeldig in 2 delen splitsen. Doe je dit nu op 1/4 van onderen. Dan is de onderste weerstand 1/4 van het geheel en de bovenste 3/4.

Hoe groot is nu de spanning op dat knooppunt.

A. 0V
B. 100V
C. 25%
D. Omtrek van de maan als het eb is.
E. 3/4
F. Anders.
G. geen mening
H. Ik snap het nog steeds niet.
Ik zou zeggen andwoord E
Maar bedankt voor je reply!
Ik zat al te denken, U I*R
Als je stroom omlaag zou gaan, maar de spanning hetzelfde zou blijven, dan zou het niet kloppen.

Als je op 1/4 van onderen een aftakking zou maken, dan zorgt 25% van het grafiet ervoor dat het voltage omlaag gaat. zou ik zeggen :O

EDIT:
Bijvoorbeeld, 3/4 is 300K ohm. en 1/4 is 100K ohm.
Alles in je vorige post is totale onzin.
De stroom gaat niet omlaag of gaat niet omhoog. De stroom is in de voorbeeld niet van belang en doet er niet toe.

Op 4 juli 2009 00:11:38 schreef VorteX:
Als je op 1/4 van onderen een aftakking zou maken, dan zorgt 25% van het grafiet ervoor dat het voltage omlaag gaat. zou ik zeggen :O

Eerst gaf je nog antwoord 3/4 en nu is het 0V. Het grafiet heeft een weerstand en kan dan niet op 1/4 van onderen 0Ω zijn.

Probeer het nog maar een keer.
Ok, het is een beetje laat voor me dus mijn hersenen stellen me teleur .

Als je 100 volt gebruikt in het circuitje, dan staat op het knooppunt 25v.
75% van de spanning gaat als het goed is via de onderkant van de staaf naar de minpool van de spanningsbron.

Edit: Ik ga maar is slapen. morgen een nieuwe frisse dag.
Oh wacht, het is al morgen.

[Bericht gewijzigd door VorteX op 4 juli 2009 01:22:24 (15%)]

Ga toch maar slapen...
Als je 3 pagina's hier nodig hebt om je startvraag te snappen, beter een week slapen
Quadrotactus Gehaasticus -[]- Middelhardboerende Gladkopbaviaan
Op 3 juli 2009 23:13:27 schreef big bang:
Klopt Hugo, en niet alleen met 1000 km/h op ons circeltje om de aardeas, maar we cirkelen ook nog onze baantjes om de zon, dit zonnestelsel draait mee tegen een gigantische snelheid op 2/3 van het center van ons melkwegstelsel. Dit stelsel behoort weer tot een select groepje van een cluster...
Als we een vast punt in de ruimte zouden kunnen nemen, en onze verplaatsing en snelheid zouden kunnen meten t.o.v. dat punt, ik denk dat dat verbijsterende resultaten zou opleveren.
De clou is: er geen vast punt in de ruimte te zetten, alles beweegt ten opzichte van alles, relatief. Wat is dat alles toch zo mooi.

- - big bang - -

Hoe, de aarde staat toch gewoon centraal in het heelal? En op een bepaalde afstand zit het bovenmaanse en daar moet je afblijven.
Op 4 juli 2009 00:46:26 schreef VorteX:
..75% van de spanning gaat als het goed is via de onderkant van de staaf naar de minpool van de spanningsbron.

'T is misschien al ergens gezegd in dit topic, maar toch nog even: spanning gaat nergens heen. Spanning staat ergensn over, of beter: er is een spanningsVERSCHIL tussen twee punten. In jouw voorbeeld, er staat 0V aan de onderkant van de staaf (we NOEMEN het nu 0V). En halverwege staat de helft van de bronspanning. Bovenaan staat de volle spanning. Op een kwart van onderen staat een kwart van de spanning. DIT ALLES TOV HET PUNT WAT WE 0V GENOEMD HEBBEN.
if (rst='1') then d <= '1' elsif (clk'event and clk='1') then d <= data end if;
Een goede manier om de basisbegrippen van spanning, stroom en weerstand te begrijpen is een analogie met bijvoorbeeld een water circuit.

Spanning komt dan overeen met waterdruk in bar of waterhoogte in meters

Stroom komt dan overeen met watertransport in liters per minuut

Weerstand komt overeen met een dikkere of dunnere pijp of slang.

Een spanningsbron b.v. een batterij kun je dan vergelijken met een bak water op een bepaalde hoogte (spanning) die continu vol gehouden wordt met een pomp (het chemische proces in een batterij of accu).

Een stroom van zoveel liters per minuut (ampere) gaat lopen als je die bak water op een slang aansluit (weerstand) en het water naar beneden laat lopen. Als je een dikke slang aansluit (lagere weerstand) loopt er meer water uit (meer ampere) dan als je een dunne slang (hogere weerstand) aansluit.

Als je nu de waterdruk (spanning) zou meten aan het begin van de slang zou je een hogere druk (meer volt) meten dan aan het eind van de slang (0 volt).

Als je halverwege de slang zou kunnen meten heb je een waterdruk die ergens halverwege de hoogste druk is.

En voila: daar heb je je spanningsdeler....
Wow, ik snap het nu een stuk beter xD
Maarja, ik snap de theorie een beetje. ik ga maar is een breadboard bestellen. heb ik toch verdomme mijn oude weggegooit terwijl ik mijn kamer aan het verbouwen was...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 4 juli 2009 17:31:44 (75%)]

Misschien is een online cursus iets om de basis onder de knie te krijgen.
Hier wordt bv de spanningsdeler uitgelegd:
http://hobby-electronics.info/nl/course/html/Stroom-Weerstan...deler.html
Maar wellicht is het beter om bij het begin te beginnen:
http://hobby-electronics.info/nl/course/html/index.html
Op 3 juli 2009 22:18:00 schreef VorteX:
[...]
Soms verveel ik me in de bus en stel ik me voor dat de aarde onder de bus door beweegt in plaats van andersom.

Ik deel even mee in de feestvreugde/verwarring.

Als we nu met z'n allen in onze auto stappen, de neus naar het oosten keren en tegelijk plankgas geven...kunnen we dan de aarde laten stoppen met draaien? (of erger!)
Of zouden we zo een enorme luchtstroom opgang brengen dat er een globale superstorm zou ontstaan!

Overigens ligt vanaf halverwege pagina 1 alle overeenkomst met het initieële topic verdwenen te zijn!
TS wilde weten hoe een spanningsdeler werkt en heeft inmiddels laten zien dat hij dat weet...einde verhaal/topic. Toch?
@Colt. Integendeel. Na 3 pagina's snapt de TS het nog steeds niet. En het grote deel van de 3 pagina's gaat over het ondwerp in zekere zin.

Als men een groot aantal atoombommen op dezelfde plek laten ontploffen zijn die krachtig genoeg om de aarde uit koers te brengen. Dus wie weet als je alle auto's dezelfee kant opzet en je precies opdezelfde tijd plankgas gaan dat je de aarde sneller of langerzamer kan laten roteren.
Tuurlijk; de vraag is alleen: met welk bedrag? Klein, vermoed ik.
Soms verveel ik me in de bus en stel ik me voor dat de aarde onder de bus door beweegt in plaats van andersom.
Dat is een geldige voorstelling van zaken.
Alleen, als ik óók in een bus zit, en de twee bussen rijden op elkaar af, hoe moet de aarde dan bewegen om dat voor elkaar te krijgen? Dit is een onoplosbaar probleem, zodat men uiteindelijk maar heeft besloten de bus met dieselmotor uit te vinden om er van af te zijn.
2 + 2 = free_electron

[Bericht gewijzigd door free_electron op 5 juli 2009 00:19:23 (20%)]

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ...