boxen doorgefikt

Hoe veel nut heeft die opname? Zitten we hier niet tegen het heel hard clippen van een gaar microfoon speakertje aan te kijken?
huh?
subsonik

Special Member

Jongens, hebben jullie dan nog niet door dat we hier met een troll te doen hebben? Het ligt er allemaal een beetje te dik op. Maar ik zie er de humor wel van in

Overigens: clippen is géén DC, maar kan wél een DC-component veroorzaken in je signaal. Met name als je oneven harmonischen hebt: dan zijn de pieken aan een kant van het signaal hoger dan aan de andere kant, en knip je aan 1 kant dus meer weg. Maar dat lijkt mij hier niet het probleem.
De door clippen veroorzaakte harmonischen zijn juist funest voor tweeters en niet voor woofers.
Een te klein, clippend, versterkertje molt je tweeters. Zijn de woofers of het filter ook kapot dan ben je gewoon heel raar bezig geweest.

En ja: alles kan kapot.
Op 1 juli 2009 22:34:09 schreef Frederick E. Terman:
Benieuwd na hoeveel minuten er nu iemand komt schrijven dat je met zo'n limiter juist de boxen kapot maakt.
Hmm, dat was toch nog ruim 20 minuten. Ho, over limiters is nog steeds niets gezegd. Wow!
Op 2 juli 2009 12:10:47 schreef subsonik:
clippen is géén DC, maar kan wél een DC-component veroorzaken in je signaal. Met name als je oneven harmonischen hebt: dan zijn de pieken aan een kant van het signaal hoger dan aan de andere kant, en knip je aan 1 kant dus meer weg.
Teken dat eens uit, als je een keer tijd hebt?
Op 2 juli 2009 15:04:35 schreef sterremuur:
De door clippen veroorzaakte harmonischen zijn juist funest voor tweeters en niet voor woofers.
Een te klein, clippend, versterkertje molt je tweeters. Zijn de woofers of het filter ook kapot dan ben je gewoon heel raar bezig geweest.

NEE DUS!!

Lezen jullie helemaal niets meer??? De harmonischen geven geen problemen.

God, wat is dt elke keer weer hardnekkig.

[...]Teken dat eens uit, als je een keer tijd hebt?

Hier is er een stuk over te lezen, met overtuigende metingen erbij: http://sound.westhost.com/clipping.htm
Elektronica: Fuzzcraft.com | Concertfoto's: Fuzzphoto.eu
Dat stuk ken ik uiteraard. Maar subsonik heeft het over oneven harmonischen.

Nog een lichtpuntje:
In versterkers waar nog een koppel-C in de eindtrap zit (en dat zijn er meer dan je denkt! alleen bij sommige zitten de elko's in het schema verstopt, zodat je denkt dat het afvlakelko's zijn) kan er gelukkig geen gelijkstroom door de luidspreker lopen.
En bij clipping vóór de eindversterker kan het helemaal niet, omdat daar altijd wel een condensator in de signaalweg zit: alleen al aan de ingang, waar er eentje als beveiliging zit.
Even harmonischen zorgen voor een assymetrisch signaal. Denk er maar eens over na (of teken een paar sinusgrafiekjes)

Wacht.... hij zei oneven. Klopt niet. Hij bedoelt even.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op 3 juli 2009 00:47:37 (21%)]

Op 2 juli 2009 11:08:55 schreef nijhuisr:
http://sound.westhost.com/tweeters.htm

Een pure blokgolf bevat GEEN DC-component!.

Tis maar wat je DC noemt. Das hier blijkbaar de grote verwarring. Dc heeft eigenlijk een frequentie nul. Dus DC aanwezig, blijft DC. Maar in de context worden bij clipping de afgeplatte toppen bedoeld, ook als vlakke lijnen voorgesteld. En de energie die daarinsteekt is een pak hoger dan de bedoeling is.
Op 2 juli 2009 11:08:55 schreef nijhuisr:Een blokgolf kun je prima aanbieden aan een speaker! Sterker nog, er zijn effecten die gebaseerd zijn op de blokgolf
Het maakt de speaker helemaal niets uit wat je aanbied, als het maar niet teveel energie heeft om de spreekspoel door te branden.
Dat een blokgolf meer ernergie bevat dan een sinus is natuurlijk zo.

Euh, als het dan toch niet uitmaakt kan een blokgolf met fatsoenlijke amplitude en een frequentie van 0.01Hz ook, das ook geen DC. Maar daar kunnen de meeste versterkers dan weer niet mee overweg, al kan het wel met een DC gekoppelde.

- - big bang - -
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Euh, als het dan toch niet uitmaakt kan een blokgolf met fatsoenlijke amplitude en een frequentie van 0.01Hz ook, das ook geen DC. Maar daar kunnen de meeste versterkers dan weer niet mee overweg, al kan het wel met een DC gekoppelde.

Big bang, ik snap je gedachten.

alleen moeten we het wel binnen het werkgebied van de luidspreker houden. Speakers zijn niet bedoeld voor deze frequentie.

Het gaat er niet om of DC slechter is voor een speaker maar of clippen slecht is EN waarom in bepaalde situaties problemen geven. EN het misverstand dat de hogere harmonischen extra schade geven, en dat is dus niet het geval.

Het vermogen van een speaker is bedacht op de electrische EN de mechaniche werking. Ga je een DC spannig op een speaker zetten dan word de belastbaarheid een flink stuk lager maar hij kan wel zonder schade. Alleen zijn we dan bezig buiten de specs en helemaal buiten het normale gebruik van een speaker.

Bij een blokgolf in het werkgebied van de speaker hebben we nog steeds een mechanische koeling aleen is er geen crest factor meer, en GELUKKIG bieden we speakers een muziek signaal met een crestfactor van ca 6dB. Een sinus heeft een crest factor van 3dB en die vermogens zijn al gegeven bij een goede speaker, en we bieden ook niet de hele tijd een sinus aan de speaker. we gaan uit van een gemiddelde.

Dus, per definitie is een clippend signaal niet slecht. Er is gewoon meer signaal. Een 1000 watt speaker kun je gewoon niet opblazen met een 10 watt clippende versterker door enkel harmonischen.
een lab groupen amp waarbij de clip protect uit was gezet
zodra hij in de de clip schoot spuugde hij tog echt 180 volt dc uit
nu praten bij hier over een 2x 3200 watt dat over 8000 watt subjes heen ging

7 van de 8 kasten waren er tog uitgeblazen
als je maar genoeg kracht zet gaat alles stuk
Een Lab Gruppen versterker is beveiligd tegen DC op de uitgang. Ook al is de eindtrap volledig uitgebrand, dan nog worden de uitgangen afgeschakeld.

DC op de uitgang van een professionele versterker is doodeenvoudig onmogelijk, tenzij de beveiliging defect is.

Maar stel dat er 180 VDC op de speakers stond, dan moet iemand toch gehoord hebben dat er geen geluid meer uit kwam? DC betekent stilte. Wat een amateurs bij jullie!
Piet elektro

Special Member

Lab Gruppen versterkers zijn dure maar ook goede versterkers!
Ik weet niet wat ermee gebeurd is, maar het zal toch wel aan de gebruiker liggen hoor.
Dat bij een of andere BokkieWokkie versterker bij clipping de boel opeens DC op de uitgang staat kan ik me nog iets bij indenken, maar hier niet.

Heb je dat overigens gemeten of is het gewoon een wilde gok?

@Fuzzbass, misschien dacht men dat er een paar extra rookmachines aangezet werden. Met een lekker branderig geurtje
zonder prutsen kom je nergens!
dat was na gemeten

setje was weg met een verhuring maar iemand had de clip protect uitgezet op de labgruppen fp 6400

en ja dat kan op die jongens is een heel klein schakelaartje achterop de amp achter het roostertje en je moet echt pielen om erbij te kunnen
als je maar genoeg kracht zet gaat alles stuk
Ik denk dat in zo'n extreem geval van overbelasting de clip protect niet geholpen zou hebben.

Als je met een Mercedes 4 uur lang plankgas rijdt, dan gaat-ie toch echt kapot.

Eindversterkers moet je gewoon niet laten clippen. Ook niet een beetje. Punt.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op 4 juli 2009 16:10:25 (19%)]

Op 4 juli 2009 12:19:40 schreef thawebman:
een lab groupen amp waarbij de clip protect uit was gezet
zodra hij in de de clip schoot spuugde hij tog echt 180 volt dc uit
nu praten bij hier over een 2x 3200 watt dat over 8000 watt subjes heen ging

7 van de 8 kasten waren er tog uitgeblazen

Tuurlijk gaan bij 180VDC je basspeakers eraan. Omdat de belastbaarheid flink omlaag duikelt.

Ik zeg alleen dat DC spanning niet per definitie slecht is, 10VDC hadden ze de hele avond kunnen verwerken.

Maar als je 8000 watt aan subjes hebt dan is 2 keer 3200 watt wel wat mager. Maargoed, is die 8000 watt maximaal of continu. Dat is nog al een verschil.
[off-topic]
raar de laatste tijd zoveel opgesmoorde luidsprekers, op summer festival klonk het geluid van de hardcore tent ook maar stilletjes.
In het begin stond het redelijk luid maar hoorde je soms iets abnormaal, een soort kraak-plop achtige toestand.
Toen ik nog eens langskwam stond het echt stil (voor hardcore )

nu wel toch al offtopic zijn, hoe worden luidsprekers op fuiven/festivals/... aangesloten? serie/parallel? kunnen die amps tot <1Ω
[/off-topic]

@TS: toevallig het liedje 'gas met die zooi' dat je hebt geupload? (begin lijkt er toch een heel klein beetje op)
Don't fight for peace, peace for peace . There's no path to peace, peace IS the path >==Meten is weten maar teveel meten is tijd verscheten==<
Waarom zouden die amps onder de 1 ohm te verduren krijgen?
Dus 1 versterker op 2 geluidsmuren?

Er staan racken vol met versterkers onder het podium.
Op 1 juli 2009 22:15:04 schreef Bass Mechanic:
vorige zaterdag hadden we een feestje en toen zijn er een aantal boksen doorgefikt nu bewere ze da da komt dr overbelasting van de boksen maar da kan volgens ons ni er was pro dj aan het draaien nu zegge dat uit deze opname duidelijk is dat er overbelastig is http://www.mediafire.com/?vmnz4ihqpzi kan iemand bevesitigen of er een probleem daarmee is want bij mij klinkt die ruig goed

Dit klinkt bij mij als een erg verrote er zwaar overstuurde opname. Met een blokgolf krijg je wel alles defect. Niet alleen speakers, maar ook versterkers en voedingstrafo's.

Wie gaat nu draaien met muziek met een crestfactor van bijna 0 dB?

-=Kees=-
Maar Kees, heb je het topic wel goed gelezen EN de links?

De bron van de opname is totaal niet bekend, en de TS heeft niets meer van zich laten horen
sorry manne ik was naar zee ik zal alle vragen beantwoorden

De bron van de opname is totaal niet bekend, en de TS heeft niets meer van zich laten horen

de bron was een ipod die aan de geluidsinstalatie hing

ja het liedje is gas met die zooi voor een stuk en ook hardcore freak op het einde ik heb de hele opname van 6 uur maar da is te groot om up te loaden

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 5 juli 2009 18:15:51 (2%)]

Maar even serieus,

Als dit soort geluid van je ipod afkomt ga je dit toch niet gebruiken voor een feestje?

Als je hiernaar luistert via je ipod dan moet je eens normale MP3tjes luisteren, dat klinkt een stuk rustiger.
Op 4 juli 2009 23:50:11 schreef nijhuisr:
Maar Kees, heb je het topic wel goed gelezen EN de links?

Yep, vele zaken, met name de info van Rane zijn me wel bekend en ik vind het zelfs verplichte kost voor iedereen die met name in het clipping gedrag en harmonische vervorming geinteresseerd is.

Ik ben trouwens zelf van de oude stempel, en wel dat ik DJ-en met een oude buizenbak ben begonnen.

Ik heb met mijn N95 eens een stukje opgenomen tijdens een live concert. Het geluid op het festival terrein was prima, net Hifi op grote schaal met wel wat meer subwoofer geluid. De druk van de subwoofers liet mijn opname wat vervormen, maar niet zo erg als in de link van de topic starter.

Overigens ben ik zelf ook heel vroeg begonnen met limiters en subwoofers in de jaren '70. Die waren nog in de vorm van AC127 transistoren die als variablele weerstand werktte in een hoogohmig circuit. Verder is het zo dat buizenversterkers niet direct vervelend klinken bij oversturing, maar dit heeft me toch wel wat woofers gekost.
Later bij transistors moesten vooral de tweeters het ontgelden.
Op 1 juli 2009 22:34:09 schreef Frederick E. Terman:
Benieuwd na hoeveel minuten er nu iemand komt schrijven dat je met zo'n limiter juist de boxen kapot maakt.

Helaas heb ik dit forum te laat ontdekt.

Een limiter beschermt in vele gevallen de boxen, met name de tweeters. Ook het gehoor wordt beter beschermd Iets waar ik zelf ook heel veel waarde aan hecht trouwens.

Maar de andere kant van een limiter is ook met name de limiters (zeg maar piek limiters) met vrij snelle attack en decay/release tijden voeren het RMS vermogen in de muziek op. Denk hierbij maar eens aan gates en compressors bij drums. Het geluid gaat dan "vetter" klinken. In dit soort gevallen zullen subwoofers dan sneller gaan slijten. Verder is het zo omdat je "minder voorzichtig" draait, krijg je de boxen dan toch sneller stuk gespeeld dan verwacht.

groetjes,
-=Kees=-

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 6 juli 2009 22:17:44 (26%)]

zeer interessante topic
al veel bijgeleerd