boxen doorgefikt

Een limiter is ook niet bedoeld om continu aangesproken te raken, meer een "oeps, foutje van de chauffeur" gebruik.

Ik gebruik mijn limiters juist op het laag, omdat ik daar 1,5 keer het continu vermogen opzet.
DC op de uitgang van een professionele versterker is doodeenvoudig onmogelijk, tenzij de beveiliging defect is.

Maar stel dat er 180 VDC op de speakers stond, dan moet iemand toch gehoord hebben dat er geen geluid meer uit kwam? DC betekent stilte. Wat een amateurs bij jullie!

ik heb dit zelf al voor elkaar gehad , en als er dc opkomt
gaat het ineens van zoemmmmmm , en niks meer want de voeding klapt eruit als de torren eruit klappen ( zonder dc beveiliging ) want 4ohm op een voeding van 70 volt of meer loopt in de dubbele amperes .

en een tweeter opstoken is makkelijk te doen . bij gewoon niet clippend signaal de treble volledig openzetten .
dan is hij in 30 min weg . en zo heb ik al zat boxen gezien . een woofer trekt bij 50hz en 100 hz ook het meeste stroom , zit er echter meer hoog in het signaal dan gaat de versterkercapaciteit naar de tweeter , en die is geen 200 watt !!!

ik heb van een oude akai zelfs ooit een omvormer van 24 dc
naar 230 volt gemaakt , gewoon met 2 functiegenerators en dan een trafo met 2 sec wikelingen , middentab aan massa en gaan .
onder spanning werken kan meer betekenen ...
Op 15 juli 2009 00:05:26 schreef testman:
want 4ohm op een voeding van 70 volt of meer loopt in de dubbele amperes

??? dubbele amperes??

en een tweeter opstoken is makkelijk te doen . bij gewoon niet clippend signaal de treble volledig openzetten .
dan is hij in 30 min weg

Dus als ik thuis gewoon muziek zit te luisteren en draai mijn treble volledig open dan is binnen 30 minuten de boel stuk??

zit er echter meer hoog in het signaal dan gaat de versterkercapaciteit naar de tweeter , en die is geen 200 watt !!!

Muziek heeft meestal ook hoge tonen en niet alleen 50-100Hz signaal. Gaat dan de versterker capaciteit altijd naar de hoge tonen?? Waar komt ineens die 200 watt vandaan?

ik heb van een oude akai zelfs ooit een omvormer van 24 dc
naar 230 volt gemaakt , gewoon met 2 functiegenerators en dan een trafo met 2 sec wikelingen , middentab aan massa en gaan .

juist, 2 wikkelingen met ca. maximaal 20-30KHz is dat een gewone kortsluiting! Ik geloof NIET dat je dat ooit echt het geprobeert!

Stop met onzin te verkondigen zodat de mensen die WEL geintresseert zijn niet in de war raken van je gebazel!!!
Piet elektro

Special Member

Ik denk dat Testman zich eens moet verdiepen in de wondere wereld van de wisselstroomweerstand, RC, RL en RCL filters en dergelijke.

Dat na een half uur met de treble volledig opengedraaid je tweeters defect raken is klinkklare onzin!
Een tweeter heeft altijd nog een spreekspoel, en kan defect raken bij langdurige overbelasting, de treble alleen speelt dit niet klaar.

Misschien een paar interessante links over filters en dergelijke:

http://www.remo.nl/scheidingsfilter.htm
http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-03.htm
zonder prutsen kom je nergens!
volgens mij is het tijdens klippen zo dat de spreekspoel niet voldoende koelt doordat hij in de pieken niet beweegt (en dus minder goed gekoelt word door de omgrensende lucht) en sterft aan een hitte dood.
Dit is wat makkelijker bij tweeters vanwege de omvang van de spreekspoel maar lukt bij woofers ook wel.
Wat dc aangaat heeft de piek tijdens het clippen wel dezelfde functie als dc (de spreekspoel hangt volbelast stil)bij heftig clippen kan ik me voorstellen dat je met een dc meter ook (een soort) gelijkspanning meet.
Dikke onzin. Spreekspoel hangt niet stil. Maakt al helemaal geen blokgolfbeweging, alleen al door de massatraagheid.
Elektronica: Fuzzcraft.com | Concertfoto's: Fuzzphoto.eu
rew
In normale gevallen, gaat maar een beperkte hoeveelheid vermogen naar de tweeters. Ga je clippen (de versterker overstuurt dan), dan neemt dat vermogen ineens hard toe, en gaan de RCL filters in de boxen de tweeters dat extra vermogen sturen. Daar kunnen ze niet tegen. Ook als je speciaal een hoge fluittoon maakt kan je vast de tweeters kapot krijgen.

Dubbele amperes = > 10A. (je hebt twee cijfers nodig om het op te schrijven).
four NANDS do make a NOR
Klopt, maar dat is maar in beperkte mate door het clippen. Als een versterker clipt, dan staat hij dus te hard. Logisch dan dat de tweeter ook veel voor z'n kiezen krijgt. De golfvorm doet er niet toe.
Op 2 juli 2009 08:41:58 schreef Fuzzbass:
CLIPPEN IS GEEN DC
CLIPPEN IS GEEN DC
CLIPPEN IS GEEN DC
CLIPPEN IS GEEN DC
CLIPPEN IS GEEN DC
CLIPPEN IS GEEN DC
CLIPPEN IS GEEN DC
CLIPPEN IS GEEN DC
CLIPPEN IS GEEN DC
CLIPPEN IS GEEN DC
CLIPPEN IS GEEN DC
CLIPPEN IS GEEN DC

sorry, moest echt effe
Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)
Als een versterker clipt dan gaat er simpelweg meer vermogen naar de boxen.

Neem bijvoorbeeld een versterker die 100W levert in 8 ohm. Bij die specificatie gaat men uit van een niet-geclipt signaal. Laat ons voor de eenvoud even veronderstellen dat we gewoon een sinus gebruiken. Dat zal dus een sinus zijn met een amplitude van wortel(100*8)*wortel(2) = 40V. Als dat dus de grootste sinus is die uit deze versterker kan komen, dan kunnen we voor deze redenering even simpelweg aannemen dat die net boven de 40V zal clippen.

Laat ons nu de versterker doen clippen. En serieus clippen zodat de uitgang een zuivere blokgolf wordt. Het vermogen dat de versterker naar de speaker stuurt is nu 40*40/8 = 200W. Een perfecte blokgolf produceert immers hetzelfde vermogen als een DC spanning met waarde de amplitude van de blokgolf.

Een verdubbeling van het uitgestuurde vermogen dus. Als die arme speaker maar berekend was op 100W dan hoeft het dus niet te verbazen dat die de geest geeft...
rew
Het is erger dan dat.

Als je boxen hebt die 100W aankunnen, dan zitten daar tweeters in die geen 100W aan kunnen. Wat ze wel kunnen hebben weet ik niet.

Als je nu op jou verhaal doorboorduurt, heb je in de eerste instantie een 100W sinus van 1kHz. Daarvan gaat niks naar de tweeter. Gaat ie clippen dan gaat er ineens WEL vermogen naar de tweeter.
De sinus:
code:
 v = c * sin (1000*2*pi * t)

de blokgolf (of de benadering tegen de tijd dat ie clipt):
code:
  v = c0 * sin (1000*2*pi * t) + 
      c3 * sin (3 * 1000*2*pi * t) + 
      c5 * sin (5 * 1000*2*pi * t) + .... 
four NANDS do make a NOR
Reken de RMS waarde van wat het scheidingsfilter daarvan doorlaat eens uit...