LM317 Voeding uit boek

Goedeavond,

Vandaag kwam ik eens een mooi boek tegen in mijn verzameling.
Deze bevatte ook de welbekende LM317 voeding. Maar net iets anders.
Deze levert 1,25 tot 9 V, wat precies genoeg is. Ik heb het grote aantal onderdelen zelf hier liggen. Nou is mijn vraag, is deze schakeling we te vertrouwen of kan ik beter andere onderdelen kopen?
Ik heb al wel eens gekeken bij de LM317 voeding hierop de site, maar de trafo die werd gebruikt kon ik nergens vinden of was 25 euro, terwijl ik bij deze schakeling gewoon een van me 100'n adapters kan gebruiken.

Alvast hartelijk bedankt,
Vincent

Schakeling:

(FOTO IS KLIKBAAR)

Bron: Elektronica echt niet moeilijk Deel 1,2 en 3, A. Schommers

P.S. ben er niet zeker van of dit is toegestaan.
Van een echte kattemepse zendamateur!
JER00N

Member

Mja zo te zien gebruiken ze hier een trafo met 3 middenaftakkingen aan de secundaire kant. Daardoor kan je hem schakelen voor verschillende spanningen. Met de potmeter kan je dan de fijne afstelling regelen. Door die schakelaar bij de trafo hoeft je LM317 minder te verstoken bij lage uitgangsspanningen omdat het verschil tussen de in- en uitgangsspanning dan kleiner gemaakt kan worden.

Je kan in plaats van die trafo op de tekening ook een gewone trafo aansluiten (dus met 2 aansluitingen secundair), zonder die schakelaar. Als je dan een 9V~ trafo pakt heb je genoeg om aan de uitgang tot zo'n 9 VDC te krijgen. Dan ben je voor een euro of 5 - 10 klaar (afhankelijk van het vermogen dat je wil hebben natuurlijk).
Ik gebruik ipv die schakeling met de trafo, een adapter. 12 V 500 mA ipv 12 V 300 mA.

Vincent
Op 2 juli 2009 19:48:14 schreef PD4VDW:
P.S. ben er niet zeker van of dit is toegestaan.

Het publiceren van dat schema? Links zie je een netadapter die verschillende spanningen kan leveren, en rechts zie je de standaard-opzet rond een LM317. De auteur heeft natuurlijk wel de moeite gedaan om het schema te tekenen, maar verder valt er weinig inbreng te bespeuren.

Wat de schakeling zelf betreft: plaats een elco van 10µF tussen ADJ en GND. Dat levert een stabielere uitgangsspanning (zie datasheet LM317).
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
dat was mijn eerste voeding. werkte prima. ik gebruikte alleen een 18 volt trafo, waarmee ik tot zo'n 22 volt kon regelen.
Bij brand geen lift! Gebruik liever water!
@alexander, 18 Volt heb ik ook nog liggen.. Van een oude speedtouch, maar dat zou betekenen dat ik alles aan moet passen.. Maar die hefet toch wat meer ampere.. maar dat zoek ik wel uit.. Dan mag ik denk ik C2 vervangen door 1u 25V/hoger( Ik heb overigens nu de 1u 50V hier liggen..) Uiteraard de zekering aanpassen.. en even kijken tot hoeveel Ampere die adapter loopt.. want de LM317 kan maar max 1.5A aan..

@pros, Goede tip.. de elco heb ik hier ook uit de bak gegraait en in het doosje gelegd.

/edit: datasheet goed doorgelezen! + Adapter gevonden. 18V 1 A
Vincent
de werkspanning van de elcos maakt geen donder uit, zolang je die maar niet overschrijdt is het goed.

als je adapter meer dan 1,5 ampere gelijkstroom (0,6x wisselstroom) kan leveren, kan je ook een lm350 nemen, die gaat tot 3A

ik zou voor de 4700µF elco even een 35 volt exemplaar nemen, omdat de 18 volt onbelast afgevlakt zo'n 28 volt wordt. ik dat dat zoiezo gedaan omdat ik geen 25 volt kon vinden.

[Bericht gewijzigd door Alexander Verbeek op 3 juli 2009 08:56:07 (28%)]

Haha, dat klopt.. Heb overigens de 35 Volt variant tussen m'n bestelling zitten van Dick Best. En overigens had ik al vermeld dat de adapter 18 V - 1A was.

Alvast hartelijk bedankt, en jullie horen van mij zodra ik alle onderdelen heb

Vincent

[Bericht gewijzigd door PD4VDW op 3 juli 2009 09:01:44 (14%)]

Zonet een mail gekregen dat m'n onderdelen onderweg zijn.. van het weekend dus weer lekker solderen
en me boeken opendoen voor de PWW

Schakeling aangepast:

(FOTO IS KLIKBAAR)

S1 toegevoegd. Aan/Uit schakelaar
C1 voltage verhoogt -> 35 V
C3 toegevoegd voor stabielere spanning.
C2 ook aangepast naar 50V (had alleen nog 50V)
Zekering aangepast
Adapterspanning is 18V DC || 1 Ampere

Uitgangsspanning en Uitgangsstroom ben ik niet zeker van.
Mocht er iets niet kloppen graag melden alstublieft dankuwel

Nogmaal hartelijk bedankt voor jullie support,
Vincent

[Bericht gewijzigd door PD4VDW op 3 juli 2009 14:17:45 (14%)]

Ganzz

Golden Member

De C3 moet parralel over de potmeter volgens mij, in ieder geval niet zo in serie!!
Ganzz| Xeon 2x3Ghz,2GB,1500GB,7800GT + Xeon 2x3.06Ghz,1GB,3x36GB 10K,6200LE <Intel Xeon for ever> <LEM DX26+ icm 3x SYNQ 3K6 10KWpowerrrr
Bas Smit

Golden Member

Kijk eens in de datasheet van de 317, daar staat in hoe alles moet, ook de 10uf
Niet goed gekeken.. maar de adapter van de speedtouch is AC (wissel).. dus moet een gelijkbrugje maken, of een andere adapter.. 20V onbelast 18V belast. ***
Diode's voor gelijkbrugje, kan ik daar de 1N4001 voor gebruiken? En moet er nog een elco achter?
Bas Smit

Golden Member

Ja, staat toch ook in het schema dat je geeft?
Das waar. Dan hoef ik die ook niet te halen. En wat betreft het c'tje achte de brug, kan die dezelfde waarde blijven of kan ik die gewoon weghalen?
Bas Smit

Golden Member

Afvlakking heb je nodig dus C1 moet er blijven. Waarde is afhankelijk van de stroom die je nodig hebt en de rimpel die je wilt. Met 4700uF zit je altijd goed.
Oke dan.. Heb de 1N4001 hier liggen, dus dan laat ik die zo. De adapter levert ongeveer 1A, dus dat moet net goed gaan met de 4001. Ik gebruik gewoon de 4700uF a 35V voor C1.
Maar ik bedoelde de elco die gelijk na de brug komt..
Moet ik die gebruiken en wat voor waarde dan het beste als dat moet?

[Bericht gewijzigd door PD4VDW op 3 juli 2009 16:11:43 (29%)]

Bas Smit

Golden Member

Die naamloze 470uF c in het schema zit in de adapter.
Maar die adapter levert Gelijkspanning.., en mijn adapter levert wissel, dus ik moet hem nog gelijk maken met een gelijkbrug. En dus was mijn vraag of ik er nog een c na de brug zetten?
Hugo Welther

Moderator

Na de brugcel staat C1 toch. Dan hoeft er geen andere elko meer bij.
Wat ik wel mis in dit schema zijn de broodnodige 100nF condensatoren bij de LM317.
The universal aptitude for ineptitude makes any human accomplishment an incredible miracle.
dus nog een 100nF keramisch/sibatit/MKP condencatortje tussen IN en GND en OUT en GND

(maar mijn voeding werkte ook gewoon goed zonder die condensatortjes)

[Bericht gewijzigd door Alexander Verbeek op 3 juli 2009 17:17:21 (30%)]

/edit, heb brugcellen gepakt. Toch iets makkelijker

[Bericht gewijzigd door PD4VDW op 3 juli 2009 18:11:25 (81%)]

Zonet even zitten spelen met Multisim (leuk programma ^^)
Ik kan dus de elco erbij zetten om mijn 18 v weer 18 v te houden. Is dit slim om te doen? want anders heb ik maar 16 volt over.

Vincent
Je kunt meteen even naar de piekstroom door de diodes kijken, dat kun je dan ook mooi zien.
Met meer C gaat Ip omhoog. Je moet onder de specs voor die brug blijven, anders gaat-ie na een tijdje stuk.
Het probleem is wel, in Multisim zit geen LM317, en dat is een groot probleem, want dan kan ik niks meten en de schakeling niet maken.. er zitten zoiezo geen Regulators in het pakket.

[Bericht gewijzigd door PD4VDW op 4 juli 2009 15:21:42 (26%)]

dan bouw je de schakeling even op n breadboard, en dan test je het uit.