LM317 Voeding uit boek

Dan hoop ik dat de post er op tijd is.. dan kan ik alvast beginnen met bouwen
Van een echte kattemepse zendamateur!
Op 4 juli 2009 15:20:43 schreef PD4VDW:
Het probleem is wel, in Multisim zit geen LM317, en dat is een groot probleem, want dan kan ik niks meten en de schakeling niet maken.. er zitten zoiezo geen Regulators in het pakket.
Wat was je dan aan het doen in Multisim?

Anyhow, dat maakt niet uit: je kunt in de simulatie gewoon een stroombron pakken die de benodigde stroom uit de elko trekt, of anders doe je dat met een weerstand. Als de afgenomen stroom maar een beetje overeenkomt met wat je wilt kunnen leveren.
En dan kun je de stromen overal in het schema bekijken, dus ook in de diodes. Het is best leerzaam dat eens te doen, om te zien wat een grotere afvlakcondensator doet.
Henry S.

Moderator

Op 4 juli 2009 15:20:43 schreef PD4VDW:
Het probleem is wel, in Multisim zit geen LM317, en dat is een groot probleem, want dan kan ik niks meten en de schakeling niet maken.. er zitten zoiezo geen Regulators in het pakket.

Dat is een basiscomponent, zit er echt wel in.
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
lijkt me wel vaag want de 78xx (voornamelijk 7805) wordt echt HEEL VEEL gebruikt. ik heb hier een vestel home-theather systeem voor me en daar zit zelfs een 7805 in.
Bij brand geen lift! Gebruik liever water!
Alleen opamps en comparator's.., heb de hele db afgezocht maar vind hem niet.
Ik heb zojuist de schakeling gesoldeert.
Al m'n vingers zitten er nog aan, en geen elcosmurrie uitbarsting gehad .
Schakeling werkt perfect. Oud 12 V adaptertje gepakt,
aangesloten, en regelbaar van 1.25 tot 12.54 (alleen belast met multimeter).

Nu dadelijk even PCB lay-out maken en even kijken of ik ergens online een goedkope service kan vinden. en nog een mooie behuizing bouwen ^^

Zodra maandag me andere onderdelen er weer zijn zal ik de 18V aansluiten .

Iedereen alvast super hartelijk bedankt, en ik zal morgen eens wat foto's schieten van het experimenteerprintje

Maar zodalijk eerst naar het Eindhoven toe om me broer op te halen van het station.

Vincent
Op 4 juli 2009 18:02:04 schreef PD4VDW:
Alleen opamps en comparator's.., heb de hele db afgezocht maar vind hem niet.

Der zijn verschillende databases, de 317 zit er echt in.

Er zit ook VEEL meer in als alleen opamps en comparators hoor.
Ik noem microsoft m$ ben ik nu cool.
Ik heb de student versie.. ik download vanmiddag wel de andere.
mooi dat het gelukt is!

wat ik heb gemerkt, is als je de potmeter vervangt door een van 5k (of zelfs 10k) dat je de spanning soms nog hoger kan krijgen!

want bij de lm317 is het zo meer weerstand tussen adj en gnd = hogere uitgangspanning.

btw. een experimenteer print kan je ook gewoon als normale print gebruiken. als het op exp. gewoon goed werkt kan je het gewoon zo laten (mijn 2 labvoedingen zitten ook op experimenteerprint)

[Bericht gewijzigd door Alexander Verbeek op 5 juli 2009 13:55:35 (28%)]

Mooi, ik heb zojuist een foto gemaakt.. moet nog verder afwerken, maar dat komt wel. Moet eerst wachten op m'n 2e bestelling van Dick best die maandag binnenvalt.

Ben ondertussen bezig met 2e paneel. Daar komt straks een meter op en de potmeter + de led's en schakelaars.

Had nog een flat kabel over van een oud lcd schermpje, dus die kan ik mooi gebruiken om een verbinding tussen die 2 te maken

Als uitlezing voor de spanning ga ik gebruik maken van een oude digitale multimeter welke ik nog had liggen.

Vincent

En de foto:

(FOTO IS KLIKBAAR)

Regelbaar van 1,25 tot 12.54 Volt.
En vanaf morgen van 1.25 tot 20 Volt
zet wel even een koelblok op je lm317, bij lage uitgangspanning en hoge stroom kan hij heel heet worden!
ziet er niet verkeerd uit, buiten dat je printje veel kleiner had gekund. heb je ook een foto van de onderkant?
Heb zeker een foto van de onderkant.. moet alleen nog even netjes afwerken.. maar dit is de testfase..

(FOTO IS KLIKBAAR)

Ohjaa, ik heb een oude flat cable gebruikt om even de potmeter weg te houden van de print.

Printje had ik al kleiner gemaakt.. want heb voor de frontpanel van de voeding ook een printje nodig ^^.

Morgen even MDF halen om een mooie behuizing bouwen..

Vincent
Henry S.

Moderator

Op 5 juli 2009 12:25:19 schreef PD4VDW:
Ik heb de student versie.. ik download vanmiddag wel de andere.

Aan de versie ligt het niet...
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
Okee.. ik maak overigens gebruik van de evaluatie versie van de website van NI.
ziet er niet gek uit, maar waarom heb je een print zonder koper eilandjes gebruikt?

komt de transformator ook in de behuizing?
dan heb je een mooi beginnersvoedingkje.
Uhmm.. omdat ik die had liggen.. Me printjes met koperbaan zijn al in beslag genomen

Alles komt straks in de behuizing.. Dus lekker simpel..
Straks even naar Gamma om MDF te halen... en dan kan ik alles uitzagen en mooi spuiten. Krijgt het eindelijk vorm ^^.

En de postbode is nog altijd niet geweest
MDF plaat gehaald. Kan ik alvast de 2e behuizing maken.. (wil er 2 maken.. aparte ^^). Likje verf erop.. en bedenken wat de opdruk moet zijn..

Post komt morgen pas

Vincent
jah, de post komt nooit op maandag (hier in amsterdam tenminste)
Hier af en toe.. helaas vandaag niet..
hoe ga je die multimeter in de kast inbouwen, en hoe ga je de meter voeden?
Multimeter voed ik dmv batterij.. Later wil ik die voeden met een trafo.. ben nog steeds op zoek naar de multimeter.. en anders pak ik maar degene met simpele naaldjes.. dan kan ik er altijd nog wat van maken..

Want heb zo'n analoge nog liggen en zelfs nu voor me .
Panelen zijn bijna af.. Morgen even schuurpapier halen, en dan klaar is kees .

Vincent
ok, succes, en ik heb in mijn beide voedingen gewoon wijzermeters zitten, vind ik zelf erg leuk.
Die gebruik ik dan ook dan heb ik gewoon 1 analoge en 1 met LCD .. want 2e komt hopelijk ook snel ..
nice. ik ben benieuwd naar foto;s