The Great Internet Migratory Box Of Electronics Junk

Voor wie hem nog niet kent:
http://www.evilmadscientist.com/article.php/junkbox
http://www.evilmadscientist.com/article.php/putyourjunkinthebox

Ik vind het een erg leuk idee, en zie het wel zitten om zo'n doos in Nederland los te laten. Enige nadeel is alleen, er zijn maar 2 mensen in Nederland die zich op de "Ik wil ook zo'n hippe doos ontvangen" lijst ingeschreven hebben. Op die manier gaat het natuurlijk niet werken.
Dus: Vind je het een mooi plan, en wil je ook zo'n hippe doos ontvangen (en uiteraard doorsturen), schijf je dan snel in op de volgende lijst, en wie weet heb je binnenkort een mysterieuze doos op je deurmat staan!

http://tgimboej.org/Box_Requests
"Error: To many errors" aldus ModelSim.
maar hoe modereren ze de inhoud van zo'n doos dan? Ik bedoel, als een of andere numbskull besluit om zijn museumverzameling realteks als bijdrage in de doos te doen, dan hebben de volgende 30 personen een spannende rj45 socket om los te solderen en kunnen ze verder hun lol op met het lospeuteren van allerlei wazige smd rommel.
Door middel van sociale controle. Je wordt geacht een write-up te doen over de doos die je ontvangt, met wat je eruit haalt, en ermee doet. Wat je erin doet, kan je natuurlijk het best een verassing laten. Als iemand dus alleen maar schrale meuk erin doet, komt dat in de write-up van de volgende ontvanger te staan.
ik denk dat we beter een VHL-junk bak kunnen maken lekker makkelijk ook, max 3 minuten lopen..
Mag ook, is voor mij een paar minuutjes rijden en ik heb ook nog wel wat spullen voor erin.
VHL junk bak? Wie/Wat is VHL?

Verder is dit best een gigantisch leuk idee... Een doos vol spul "gratis uitzoeken" op voorwaarde dat je er zelf weer spul in doet waar jij niets aan hebt maar wat wel een soortgelijke waarde heeft (niet een dikke ringkern eruit en een ledje erin terug), en je de porto naar de volgende betaald... En natuurlijk even het logboek bijwerkt en online neerzet wat je met het eruitgehaalde spul van plan bent of gedaan hebt...

Hmmm. Misschien binnen Nederland een CircuitsOnline* box laten circuleren? Wil ik eventueel wel aan mee doen (ligt er natuurlijk aan hoe goed het van de grond gaat komen... ik heb geen zin om een doos door te sturen waar voor niemand wat zinnigs meer in zit en voor mij ook al niks zinnigs in zat).

Eventueel heb ik wel een 12VAC/10A rinkern, wat andere voedingkjes (meest 20 of 30V of in de buurt daarvan, en iets van 400mA), wat stappenmotoren uit printers etc, wat sloopprinten, en wat klein grut (ledjes e.d). En wrijfletters, maar inmiddels niet zo veel meer.

Wat daarvan in de box gaat hangt ervan af wat ik er uit heb gehaald natuurlijk. Zitten er alleen maar low-cost plastic plakvoetjes in dan gaan er een paar low-cost leds in terug en baal ik van de porto. Zaten er wat leuke servotjes in ofzo, dan gaat die dikke trafo erin, wat steppers en wat losse onderdeeltjes, en gaat 'ie naar de volgende. (Dan bedoel ik wel gewoon normale servotjes, geen supersterke dure)

Ik vind het best een leuk idee. Eigenlijk zou TNT gratis verzending moeten doen Nouja, als er een volgende ontvanger dichtbij zit kun je 'm natuurlijk ook brengen...

*=Boxcode=Circuitsonline.net, of zou dat als te veel reclame gezien worden? Anders gewoon CO_plaatsnaam, waarbij plaatsnaam de naam is van de plek waar dat ding gestart is.
homepage / Ubuntu / If a cluttered sign is the mind of... Let me order my desk first.../ TGIMBOEJ
oh, VHL (van hasseltlaan) is de naam van de straat/studentenflat waar Tommyboy en ik wonen. En aangezien hier nog wel meer van die leipen zitten, bedacht ik me dat we net zo goed een box hier aan kunnen leggen.

Zolang je onder de 10 kilo blijft is een pakket verzenden in Nederland rond de 7 euro onverzekerd. Ga je zwaarder dan wordt het meestal wel een stuk duurder. Oppassen dus met versturen van trafo's, spoelen, koelribben en imperial class stardestroyers.
't kan best een aardig idee zijn, maar ik vrees dat dit niet gaat werken, omdat de focus teveel ligt op 'hebbenhebbenhebben' en niet op 'teruggeven'..

(ik heb hier wel wat dingen liggen die ik 'om niet' weg zou willen doen, heb die ook wel eens op CO-vraag&aanbod gezet, en dan krijg je reacties van pubers die nog te belazerd zijn om de verzendkosten te betalen.)
Ik denk dat het haalbaar is. Als je een aantal jaar in de hobby zit, is de kans groot dat je spullen hebt die je niet meer wil hebben, die geen cent opbrengen maar die je toch zonde vind om weg te gooien omdat iemand anders er wat aan kan hebben.
Goed idee, maar hoe ga je dat doen met de grenzen, komt er een Nederlandse doos en een Belgische doos?
Ik wil wel meedoen, ik spaar al 40 jaar elektronica en vind alllles zonde om weg te gooien dus ik heb genoeg.
De dichtstbijzijnde persoon brengt hem over de grens en verstuurt hem daar? Hoewel het als ik me goed herinner goedkoper is om iets van Nederland naar landen binnen Europa te versturen (basispakket) dan binnen Nederland (basis+++pakket).
fred101

Golden Member

Gaaf, laten we dat ook met meetaparatuur doen Een soort virtuele ruilbeurs. Rondsturen wordt wat kostbaar. we zetten spul op een lijst wat we dubbel hebben en dan kan er onderling geruild worden. Eventueel dus via via. persoon A heeft een scoop, B een LCR meter en C een meetzender. A wil een meetzender maar geen scoop, wel de LCR meter. Als dan een scoop wil kan alles rondschuiven. Misschien een soort punten systeem.

Als voorzetje te ruil: (niet te koop, ik hoef er niet vanaf)
Antieke philips scoop (GM model)
Philips tortester uit 1960
Nordmende wobbulator
Heathkit buisvoltmeter 110V
Pulsgenerator
Nixie digitale voltmeter (niet 100% in orde maar geen schema te vinden, weerstand en stroommeting niet goed)
R&S laru en karu (een L en een C meter)
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Lijk mij een heel leuk idee,

Misschien waardens in punten van bepaalde componenten, dat je daar tegen mag ruilen en er anders meer in moet doen?,
"Misschien is he ook een slim idee om het gewoon met bv. de auto naar de dichtsbijzijnde co'er te brengen, dat scheelt weer heel wat kosten!
Jaja, ik heb ook een sociaal leven =)Jelmer1010.Hyves.nl
Waardes in punten gaat niet echt werken, je kan beter in je review zetten wat je eruit gehaald hebt en wat je erin gedaan hebt.
Op 4 juli 2009 12:26:15 schreef jelmerjan:
"Misschien is he ook een slim idee om het gewoon met bv. de auto naar de dichtsbijzijnde co'er te brengen, dat scheelt weer heel wat kosten!

StudentenOVkaart (ik nog niet, na de vakantie wel)

Als ik er over nadenk heb ik best wat spullen die ik niet gebruik maar die nog wel bruikbaar zijn voor anderen (zal niet alles opsommen, deel staat al in een andere post, maar er zit een trafo en een imperial class star destroyer bij. Die laatste gebruik ik echter af en toe (meteoren, je kent dat wel), dus die gaat er niet in.).

Ik zou die in een doos kunnen doen, maar ik wil er wel weer wat voor terug ook natuurlijk . Zou het toegestaan zijn een doos te starten met het vriendelijke verzoek die weer terug te sturen a)mochten er geen mensen meer op de aanvraaglijst staan of b)Na 8 tot 12 (of 13) personen, whatever comes first? 8-12 ivm. afstand en brengen, dan kan het na de 8e persoon via personen die telkens een graadje dichterbij wonen. Even voor de duidelijkheid: Ik weet nog niet zeker of ik een doos ga starten, maar denk erover.
homepage / Ubuntu / If a cluttered sign is the mind of... Let me order my desk first.../ TGIMBOEJ
VHL junkbak is uiteraard ook leuk, ik zal het eens op ons forum gooien

Ik heb ook op tweakers.net een berichtje geplaatst, en ook daar lijkt wel interesse te zijn. Als iedereen die interesse heeft, zich gewoon op de wiki inschrijft (wat geheel vrijblijvend is!), zien we lekker snel of het een haalbaar project is. Als mensen het liever niet via de wiki doen, kunnen we het natuurlijk ook via dit forum regelen, ik wil dan best coördinator spelen.

Wat betreft dingen uit de doos halen, en erin stoppen, dat moet je inderdaad in het logboek schrijven, en op je site/blog/whatever. Gewoon je gezond verstand gebruiken, en alles komt goed
pientertje

Golden Member

ik heb me op de wiki ingeschreven als PD0WM(dat zijn mijn roepletters)
GOT:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/32201765#32201765

[Bericht gewijzigd door pientertje op 4 juli 2009 17:39:06 (38%)]

You lost the game!
Ik doe mee, als Jelmer Wagenaar!
Jaja, ik heb ook een sociaal leven =)Jelmer1010.Hyves.nl
Op 4 juli 2009 12:13:30 schreef fred101:
Gaaf, laten we dat ook met meetaparatuur doen Een soort virtuele ruilbeurs. Rondsturen wordt wat kostbaar. we zetten spul op een lijst wat we dubbel hebben en dan kan er onderling geruild worden. Eventueel dus via via. persoon A heeft een scoop, B een LCR meter en C een meetzender. A wil een meetzender maar geen scoop, wel de LCR meter. Als dan een scoop wil kan alles rondschuiven. Misschien een soort punten systeem.

Als voorzetje te ruil: (niet te koop, ik hoef er niet vanaf)
Antieke philips scoop (GM model)
Philips tortester uit 1960
Nordmende wobbulator
Heathkit buisvoltmeter 110V
Pulsgenerator
Nixie digitale voltmeter (niet 100% in orde maar geen schema te vinden, weerstand en stroommeting niet goed)
R&S laru en karu (een L en een C meter)

Leuk idee ik heb hier ook wel het nodige staan alles Philips:

PM3310 scoop
PM3055 scoop
2X PM2519 werkbank multimeter
PM2504 analoog multimeter
PM2527 werkbank multimeter
Tektronic 2205 scoop

en nog wat meer, liefst te ruilen tegen ander Philips meet app uit jaren 80/90 defect geen bezwaar.
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Dit mooie idee is toch geen stille dood aan het sterven hè? Er staan nu 7 mensen op die lijst, er zou iemand een doos kunnen starten. Maar het is natuurlijk leuker als het er wat meer zijn...
De reden waarom de TGIMBOEJ werkt in de VS is omdat je een set standaard dozen van de post daar hebt waarvoor een vaste prijs geldt qua verzenden (mits binnen het gewicht natuurlijk).

Hier in de NL heb je zoiets denk ik niet. Weet iemand dat? Wat voor dimensies je voor zoveel moet betalen? Liefste zou zoiets eigenlijk een goede stevige kartonnen doos moeten zijn die je dan kan hergebruiken, misschien met zo een ziplock zakje met daarin het adres zodat je dat ook kan hergebruiken? Denk aan de doosjes waarin de digikey spullen binnenkomt... Hmm misschien is dat wel een mooi doosjes formaat.
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
@squant: postkantoor in breda kan je gewoon herbruikbare dozen van de post zelf kopen van hard stevig karton met vaste dimensies en een maximaal gewicht weet alleen zo de tarieven niet
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide,usb en dotnet
Technojunk

Member

Het lijkt me leuk om hier aan mee te doen!
Hoe gaat het precies met de verzendkosten?

Ik zou eventueel de doos ook wel willen starten.
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
pientertje

Golden Member

de verzendkosten betaald iedereen zelf. Het lijkt me wel nuttig als je weet wat er in zit voor je hem krijgt. Als je niks wel hebben, stop je er in princiepe niks bij(mag natuurlijk wel). Dus waarom zou je hem dan moeten krijgen en weer verszendkosten naar de volgende betalen. Je kan ook als het nog geen mecvhanische dingen zijn, het in een (grote) envelop proppen.
You lost the game!