buizenradio maken

electro_freakz

Special Member

hallo,
door de film oorlogswinter ben ik op het idee gekomen om een buizenradio te maken.

de bedoeling is om heel simpel am/fm te ontvangen. geluidskwaliteit is niet heel belangrijk.

voor 25 euro staan ze al op marktplaats, dus lijkt me niet erg duur om te maken.
wie heeft er een mooi schema om met 1/2 goed verkrijgbare buizen?

dit wil ik maken, om wat meer in de radiotechniek te komen. en omdat ik al een FM-bug heb, wil ik natuurlijk ook een radio zelf bouwen.

via google kom ik op deze uit:

deze is met 2 buizen. welke zijn dat?

is dit te doen voor mij, of zeggen jullie, begin er niet aan, en bouw eerst een normale radio.

fabian
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Ledlover

Golden Member

ECL86, ipv trafokoppeling condensatorkoppeling, en in plaats van de koptelefoon een luidspreker, en dan gewoon 'n hoogspannings in plaats van een laagspanningstrafootje.
Voor 25 euro red je dat zeker, en de resultaten mogen er zijn. Zeker honderd stations op de MG te ontvangen 's avonds.
http://www.uploadarchief.net/files/download/zelfbouwschema.jpg
simpel maar doeltreffend (ja het is onscherp, maar het idee is zichtbaar)
RC combi in het rooster is 120p/2M, anodeweerstand triode 100k, ontkoppelCtje 100nF 400v, koppelC 22nF 400v, roosterweerstand 1M, kathodeweerstand 180 ohm, schermroosterweerstand 150 ohm, C over de uitgangstrafo 10n.
de spoel is in mijn geval een Philips PP11 spoel, maar een Amroh 402 (kloon) kan ook, of je wikkelt zelf wat (probeer 100+10 wikkelingen maar eens, met of zonder een ferrietstaaf erin...)
Afstemcondensator 500pF, evt 2x 500pF zodat je twee golfbereiken hebt.
Terugkoppelcondensator... 300pF is voldoende.
Voeding mag je zelf bedenken, ik heb 'n brugcel voor de gelijkrichting gebruikt en een 2x 50µF elco met de bekrachtigingsspoel van de speaker ertussen.
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/
Hugo Welther

Moderator

Jouw schema is met één buis. Typenr staat er bij: ECF12.
Dit is een combinatiebuis, een triode en een penthode is één huis.
Letterlijk huis in dit geval. De ECF12 is een z.g.n. "staalbuis". Type stamt uit WWII met een stalen buitenkant i.p.v. glas.
Voorbeeld: (let niet op het typenummer)

(foto dank aan John Hupse)

Bouw eerst eens een simpele middengolf recht-uit met één buisje zoals Laurens al zegt.
Eerst leren kruipen voordat je gaat lopen.
The universal aptitude for ineptitude makes any human accomplishment an incredible miracle.
electro_freakz

Special Member

@ledlover, zou je dat schema wat duidelijker kunnen maken? aangezien ik niet veel zie. heb al geprobeerd het over te tekenen, maar dat levert geen succes op.

@hugo,
jammer dat het geen doorzichtige buis is, daar ging het mij juist om. maar niet erg. ziet er ook wel leuk uit.

middengolf is toch gewoon 87.50 tot 108.00 fm?
Staalbuizen zijn nogal duur momenteel. Er zijn te veel liefhebbers/verzamelaars. Hetzelfde geldt voor allerlei buizen uit WW-II.
Vooral de Duitse, met "Het Vogeltje" (eufemisme voor de Adelaar) er op. Die worden stevast opgekocht door verzamelaars vam militaria.
Houd het bij Novalbuizen uit de 80 serie, of eventueel de 40 serie (Rimlock), maar daarvoor zijn de voetjes schaars aan het worden...... Die duitse staalbuis voeten trouwens ook.

Glas of staal zal bij deze toepassing weinig uitmaken, want waarschijnlijk zal je toch een afscherming om de buis moeten plaatsen en dan zie je die gloeidraad toch niet.

/edit
@elektro_freakz
Middengolf is 300kHz - 3 MHz (100-1.000 meter) AM
In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand: de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie
electro_freakz

Special Member

is het perse nodig om zo'n buis op een voetje te zetten? kun je niet gewoon dat ding goed vastzetten, en met kabeltjes verbinden? of zou je dan last krijgen van oscillaties enzo?

de bedoeling is nu om toch maar alleen am te pakken, denk dat je dan ook minder spulletjes nodig hebt.

voor de ECF12 betaal je £34.00 zonder verzendkosten, andere buisjes 5 euro.
zijn er buisjes die speciaal voor am zijn gemaakt?

als je een penthode buis, en een triode buis apart pakt, zal dat werken? misschien heb ik dan wat beter verkrijgbare buisjes. want het lijkt me dat een losse penthode en triode redelijk makkelijk te verkrijgen zijn.

penthode

triode
Hugo Welther

Moderator

Neem gewoon een ECF80 als je het schema waar die ECF12 inzit wilt bouwen.
Buizen horen in voetjes. Je kunt niet solderen aan de pennen en ze worden heet, dus moeten vrij staan.
The universal aptitude for ineptitude makes any human accomplishment an incredible miracle.
fred101

Golden Member

Ik zou me eerst even wat meer verdiepen in het principe radio en dan vooral de werking en maak dan eerst eens een audion/0V1 ofzo met een paar torretjes. Je zult zien dat dat al lastig genoeg is. Ik zou niet meteen beginnen met het zelf aanpassen van schema's. zeker als je geen idee hebt hoe een buis werkt. Overigens werken de meeste buizen op hoogspanning (250VDC) dat betekent dat je componenten daartegen moeten kunnen, maar ook dat je buizen, voeten, grote varco, een voedingstrafo met gloei enz nodig hebt.

Die stalen buisjes zijn idd collecters items maar er zijn niet zo heel veel laagspanningsbuizen. Baco verkocht laatst potloodbuisjes.

Je hebt voor dit soort eenkringers meestal wel een antenne nodig. Een meter draad is niet altijd genoeg. Een meter of 10 geisoleerd opgehangen wil wel lekker.

Oja, ik heb dat advies ook niet opgevolgd hoor: eerst kruipen en dan lopen, is toch een beetje goed gekomen

Je kan beter niet aan de pootjes van de buis solderen.

Hugo: werkt die dan op 6,3V andode spanning ?

Ik heb een paar van die leuke kleine staalmantel buizen. Ik meen zelfs die 11 (nieuw in verpakking)
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
electro_freakz

Special Member

dat schema wat ik heb gepost in het begin heeft alleen hoogspanning voor de trafo nodig. het buisjes gloeit zo te zien op 6,3V

maar, ik denk dat ik idd eens met wat transistors een am radiotje ga maken, en dan pas iets met buizen. inderdaad eerst leren kruipen voordat je gaat lopen.
als je dan valt doet het behoorlijk pijn

ik zie sommige schema's die geen voedingsspanning gebruiken, maar alleen een antenne en een kristal oortelefoontje. pikt die de spanning voor de radio dan gewoon uit de lucht?
Op 4 juli 2009 11:48:07 schreef fred101:Hugo: werkt die dan op 6,3V andode spanning ?
Kijk nog eens naar het schema? De anodespanning is hoger.
Hugo Welther

Moderator

Voor een kristalontvanger is de "antenne energie" voldoende om via een oortelefoontje geluid te laten horen.

Er moet dan wel een flinke antenne aan. 10 tot 20 meter vrijhangend draad, tussen twee bomen bijvoorbeeld, is wel voldoende.
fred101

Golden Member

Maarten, ik zie het nu. Ik heb er overheen gekeken, grappig idee.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 4 juli 2009 12:15:31 (12%)]

Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
http://www.circuitsonline.net/forum/view/57315/15

Die heb ik ooit gemaakt. Hij werkte prima, zie verder dat topic voor al mijn domme vragen, dus uitleg van het schema.

Dat buisje kost niets en het schema werkt op laagspanning.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 4 juli 2009 12:22:58 (15%)]

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Op 4 juli 2009 11:59:59 schreef Hugo Welther:
Er moet dan wel een flinke antenne aan. 10 tot 20 meter vrijhangend draad, tussen twee bomen bijvoorbeeld, is wel voldoende.
Ik gebruikte vroeger het spiraal van mijn bed; dat ging prima!!
In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand: de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie
(Z)weetvoetje

Golden Member

Bedspiraal gaat ook best. Met een extra audio-trapje heb je waarschijnlijk zelf al genoeg aan een ferriet-antenne.

Maar ik kan je dat schema van Pietdepiet wel aanraden. 0V1's zijn de leukste ontvangers die er zijn
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik heb de buizen radio van morningstar ook al eens gemaakt.
En ik moet zeggen hij werkt best goed.

Ik heb het brouwsel ook op mijn website gezet, samen met het filmpje van morningstar zelf en een filmpje van mij zelf.
En de link naar het schema staat er ook bij.

Dit radiotje is erg simpel, het was ook mijn eerste !

Kijk maar eens even hier http://www.hipstreet.nl/index.php?option=com_content&view=ar...&Itemid=69

Greetz Ciel
Je kunt ook de ontvangers bouwen die ik hier gepost heb.

Bijv. 'Mijn kristalontvanger met aparte ontdemping' van topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/74941.

Schema:

Of bijv. 'Regeneratieve Kortegolfontvanger met MOS-FET'
van http://www.circuitsonline.net/forum/view/74755
Schema:

Dit zijn wat makkelijker te bouwen schema's. Ik zou niet direct maar met buizen gaan werken die op 300V werken. B-Kainka heeft trouwens ook wel leuke schema's van ontvangers, te vinden op www.b-kainka.de.
Rd12tf

Golden Member

http://www.circuitsonline.net/forum/view/57315/15

300V ...!
Dawmast, *kijk* eens naar mijn schema! ( En die van Kainka ...)

Ben trouwens bezig met een ECC86 in een reflex schakeling, op 12V... Stay tuned!
Ledlover

Golden Member

Schema hertekend, nu is alles wel goed leesbaar. Simpeler krijg je geen luidsprekerontvangst.
http://www.uploadarchief.net/files/download/zelfbouw.gif

Het buisje, de ECL86, is zeer goed verkrijgbaar en kost op een radiobeurs slechts enkele euro's.
Als je geen geschikte voedingstrafo kan vinden, kan je ook nog 2 220v naar 6v trafo's gebruiken.
Als je het stuk na de rode streep weglaat, kun je ook met een triode koptelefoonontvangst krijgen, op laagspanning. 't werkt ook goed op 9v of 18v dan.

Kijk verder eens hier, bij die bastelbude: http://www.jogis-roehrenbude.de/
tientallen buizenschema's, van simpele 1 buis ontvangertjes tot complete superhets.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 4 juli 2009 23:39:19 (22%)]

Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/
Rd12tf

Golden Member

Eerste aanzet, werkt aardig, met een hoofdtelefoon van ca. 1000 ohm is een zeer luide ontvangst van de Nederlandse zenders mogelijk.
Een gewone hoofdtelefoon ("Walkman") gaat ook, met de schelpjes in serie, het volume is dan niet zo hoog.

Het buisje is zoals eerder gezegd, een ECC86. Deze is in de jaren 60 ontwikkelt als FM tuner buis voor gebruik in autoradio's. Het ding werkt al met een anodespanning van 6V!
Echter een gewone ECC8X zal het ook doen, gewoon proberen.

L2 is wederom een gewone ferrietstaaf met wikkelingen voor de midengolf, L3 is een koppelwinding en heeft ca. 5 windingen.

De potmeter heeft een waarde van 15k, mag ook wat meer of minder zijn.

Het is nog niet af, er moet nog flink geëxperimenteerd worden, vooral met de detector.
Beste Rd12tf, de koppelwikkeling L3 is helemaal niet nodig, omdat de roosteringang van een buis een bijna oneindige ingangsimpedantie heeft. Bij laagohmige bipolaire transistoren is zo'n koppelspoel wel nodig. Je kunt dan de afstemkring L2 aansluiten op de rooster van de buis, alleen dan moet de stator van de afstemcondensator wel geïsoleerd worden t.o.v. de massa als je hem op de koude eind van de afstemkring aansluit, knooppunt afstemkring met R1 en C3. Je kunt de stator van de afstemcondensator natuurlijk op de massa aansluiten. Dan staat C3 in feite in serie met de afstemcondensator.
electro_freakz

Special Member

ik denk toch deze te maken:
www.uploadarchief.net/files/download/audion2.png

alleen snap ik dit niet:
Tr2 is een ferrietstaaf met koppelwinding (5 windingen).
Tussen 1 en 5 van Tr2 zit de originele middengolf wikkeling.
C5 is een varco van ~500p.

Tr1 is een 220V->6V transformatortje, gewoon een voedingstrafo'tje.

is die perse nodig? kan ik niet de speaker met een versterker op de buis zetten?

of moet ik dan de 6V kant op de buis, en de 220v kant op de speaker?
Op 5 juli 2009 11:35:55 schreef dawmast:
... alleen dan moet de stator van de afstemcondensator wel geïsoleerd worden t.o.v. de massa ...
De stator wordt altijd geïsoleerd van massa; dat is namelijk de hete kant van de kring.
Als er iets aan massa komt, is dat de rotor. Die zit aan de koude kant van de kring, want daar zit de bedienings-as aan.
pientertje

Golden Member

tr1 is een uitgangstrafo, die heb je echt nodig bij een buizen radio/versterker om de uigangsimpendantie aan te passen aan je luidspreker.
You lost the game!
Hugo Welther

Moderator

Als je dit op een versterker wilt aansluiten, dan de trafo (Tr1) vervangen door een weerstandje van 22k.
Vervolgens vanaf de anode van V1b met 47nF uitkoppelen naar de ingang van je versterker.