buizenradio maken

electro_freakz

Special Member

is 18V, maar zit een weerstand van 10 Ohm tussen de gloeipanning. zodat de spanning rond de 15V is.

heb trouwens spoel nog een omgedraaid. en krijg een vreselijke brom. als ik t spoeltje dan weer omdraai heb ik weer radio 538.

als ik de aan de afstemvarco draai, en ik zet hem op 3/4 dan krijg ik er een franse zender door. niet duidelijk, maar wel hoorbaar. terwijl de terugkoppeling voor geen meter werkt. als ik de terugkoppeling weghaal blijft het hetzelfde. ook als ik een andere varco in plaats van de potmeter/condensator zet.

e/
typo's

e/
http://www.youtube.com/watch?v=Tl0En9fgx4o
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Henry S.

Moderator

Op 24 juli 2009 15:56:50 schreef electro_freakz:
is 18V, maar zit een weerstand van 10 Ohm tussen de gloeipanning. zodat de spanning rond de 15V is.

De gloeispanning, maar wat is je anodespanning dan?
In SYP zie ik een trafo.

heb trouwens spoel nog een omgedraaid. en krijg een vreselijke brom. als ik t spoeltje dan weer omdraai heb ik weer radio 538.

als ik de aan de afstemvarco draai, en ik zet hem op 3/4 dan krijg ik er een franse zender door. niet duidelijk, maar wel hoorbaar.

Een teken dat je terugkoppelspoel nu verkeerd omzit en je een rechtuitontvanger hebt.

Aangezien 538 voor jou zowat een lokale zender is heeft die sterk de overhand.

Als je de spoel omdraait e je nebt brom dan moet je ook een punt hebben waarop de de ontvanger begint te oscilleren.
electro_freakz

Special Member

ik heb nu dus 1 wikkeling omgedraaid, de "kleine" wikkeling van 2 ohm.

nu heb ik dus dit:
http://www.youtube.com/watch?v=XnnY4XN73Po

lijkt er volgens mij meer op.
is het een idee om de grotere wikkeling ook eens om te draaien?
wat ik eerst heb gedaan, is de grote op de plaats van de kleine en andersom. dus daarom kreeg ik natuurlijk die enorme brom.
Ledlover

Golden Member

Je moet één van de twee spoelen omkeren, niet allebei. Je moet het signaal van de anode namelijk optellen bij het ontvangen signaal en niet eraf trekken.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
Rechtuit ontvangers hebben de vervelende eigenschap dat ze enorm gevoelig zijn voor de 50Hz uit het lichtnet.
Met ( anode ) battarijen zoals ze dat vroeger gebruikten had je er natuurlijk geen last van. Hoe ontstaat die brom nu eigenlijk? De HF zoekt een weg naar de aarde via het lichtnet. De 50Hz wisselspanning word gemoduleerd met het antenne signaal en versterkt in de buis. De oplossing is om de trafo goed te ontkoppelen voor HF.
Aan de secundaire kant van de trafo gebruik je 10nF condensatoren naar de aarde, over de gelijkrichter dioden ook 10nF van de wisselspanning naar de +.

Als je wat moeilijkheden hebt met de spoel kun je er ook eentje wikkelen en zonodig voorzien van aftakkingen.
Op 15wnd vanaf de aarde kun je de antenne aansluiten, dat maakt je afstemming een stuk selectiever als alleen 538.
60wnd op een pvc buisje van 32 of 40mm voldoet prima.

Een tweede spoel van 15 tot 20wnd kun je voor de anode leiding gebruiken.
Ledlover

Golden Member

Het zou ook gewoon helpen als de terugkoppeling werkt... als die het goed doet is de selectiviteit al een stuk beter.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
Henry S.

Moderator

Op 25 juli 2009 15:34:30 schreef electro_freakz:
wat ik eerst heb gedaan, is de grote op de plaats van de kleine en andersom. dus daarom kreeg ik natuurlijk die enorme brom.

Even op spoelencursus: Elke spoel is gemaakt voor een bepaald doel, je kan je ze niet doodleuk verwisselen!

En je bent ook de enige die daar over begint, we hebben het alleen over omdraaing van de aansluitingen gehad.

En zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn, de wikkelrichting van de terugkoppelspoel is tegengesteld aan die van de hoofd(=afstem)spoel.
electro_freakz

Special Member

ah, dus jij verwacht dat een 14 jarige zonder HF ervaring alles meteen goed doet?

maarja, ik heb wat verder geknutseld, en alle mogelijkheden geprobeerd. en niets van verbetering geboekt. nog erger. ik heb nu alleen wat gebrom. dus moet ik kijken wat er nu weer fout zit.

zonder accu, als hij op de trafo zit. heb ik dus een vervelende brom, en krijg ik dus ook geen geluid.

ik heb al verschillende condensatoren over de trafo gezet. maar niets helpt echt. dus ik ga de manier van telematic eens proberen.

als het hele systeem niet meer werkt. ga ik toch eens zelf iets wikkelen.

...
Henry S.

Moderator

Op 25 juli 2009 20:32:20 schreef electro_freakz:
ah, dus jij verwacht dat een 14 jarige zonder HF ervaring alles meteen goed doet?

Nee, maar lezen toch wel

En geef eens antwoord op vragen, twee keer gevraagd om de anodespanning.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 25 juli 2009 20:56:23 (15%)]

Rd12tf

Golden Member

En dan ook *nauwkeurig* beschrijven wat je doet/aan het doen bent!

electro_freakz

Special Member

sorry Henry,
anode spanning is 14Volt. op de trafo
anode spanning is 18,4Volt op de accu

duidelijke foto van de onderkant:

wat ik dus heb gedaan is niet meer zo duidelijk. ik heb momenteel haast geen geluid. een kleine brom, en een franse zender.

de potmeter heb ik momenteel vervangen door een varco. de condensator is dus ook weg
met de varco werkt de terugkoppeling ook niet.

is het de moeite om opnieuw te kijken of de spoel omdraaien (2 x 2 draadjes) en te kijken of het terug kan naar de oude stand?
Ledlover

Golden Member

De fouten die ik zie: van de terugkoppelvarco moet je alle secties parellel zetten, anders is de capaciteit niet groot genoeg om het zaakje ook te kunnen laten oscilleren (handig bij zenders zoeken en een teken dat je het optimale punt net voorbij bent)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 26 juli 2009 01:02:16 (21%)]

Henry S.

Moderator

Op 25 juli 2009 22:27:20 schreef electro_freakz:
sorry Henry,
anode spanning is 14Volt. op de trafo
anode spanning is 18,4Volt op de accu

Dat zijn lage spanningen, mogelijk maar verwacht niet te veel. Die kan je beter verhogen naar 50-60V.

En niet handig om hier geen foto van de bovenkant te posten.

electro_freakz

Special Member

het zou in principe moeten werken. dus ik laat het mooi zo. ik heb er extra voor laagspanning gekozen.

ik ga als ik terug ben van vakantie even zelf een spoeltje wikkelen. dan zit alles meteen goed

ik heb nu alle mogelijkheden uitgeprobeerd. en krijg geen goed geluid. wel heb ik al 2 zenders. 538 en een franse
daartussen kan ik kiezen met de afstemvarco.
de terugkoppeling werkt maar minimaal. het volume verandert alleen een klein beetje als ik eraan draai.
Ledlover

Golden Member

Ik heb het snel gebouwd en getest, en op 24v werkt het in ieder geval nog uitstekend. op 18v zou het ook nog goed moeten werken, want ik heb lang niet de hele terugkoppelvarco nodig om 'm aan het mexicanen te krijgen.
electro_freakz

Special Member

nou, krijg hem nog niet werkend

over de 4 diodes zit nu ieder een 10nF condensatortje, ook per secundaire draad gaat er 1 10nF naar de GND.

zo ziet de voeding nu uit:

als ik de buis eruit haal, is de lijn helemaal recht.
electro_freakz

Special Member

2Volt 0.5 TIME/DIV

ik ben van plan om nu dus dit schema te gaan bouwen:

nu kan ik kiezen uit de:
PCL80
PCL84
PCL805

welke is dan het beste?