voeding philips pm3295 scoop
hallo
ik heb onlangs een scoop gekocht die een voedingprobleem zou hebben . nou , elco's vervangen en ook op het digiboard . de 2 24 volt voedingen ontdaan van de ingegoten lijm . en voorzien van nieuwe elco's .
de voeding gaat bij alles erop , binnen 1 minuut al plat
want dan spat de 25khz tor eruit . eerst deed hij het
en ik was aan het draaien of er beeld inzit , en ja 1 punt in de hoek niet verzetbaar . toen klapte de buv26 eruit
kweet nog niet waarom . echter is de voeding niet begrensd dus gaat de primairtor op 9,1 khz draaien en dan is hij zo kapot , ik heb het doc erbij . maar uit het digideel
zou een klokpuls voor de voeding moeten komen .
maar ik heb nu alle spanningen voorzien met losse voedingen , en nog is het digi deel niet aan de gang te krijgen . als ik hem aanzet branden er elke keer weer andere leds , knoppen doen allen niks . displays geven koeterwaals aan en blijven zo . op de procprint is ook geen freq te meten . ik heb de indruk dat zonder het digi deel , de voeding ook maar wat doet .
het lijkt op de jaren 80 tuners , als de proc stuk was gaf het display ook maar wat aan . ik heb de elco's in het digi deel ook vervangen , en niks .
zou het zijn dat door de slechte voeding de proc, en evt mos ic's stuk zijn gegaan door voedinginstabiliteit ??
onder spanning werken kan meer betekenen ...
nou ik heb gevonden waarom de knoppen het niet deden . de cpu was kapot , ik had nog een 8085 dus dat werkt weer . er zitten er 2 in. ook 1 x in de tekstmodule .
nu blijkt dat de hele scoop bij 50 volt 3,3 ampere trekt en dat is te veel , mag max 2,2 zijn dit is ook de reden dat de 25khz tor klapte , er zit geen begrenzing op . dus hij werkt tot de zwakste schakel . nou zit het hoge verbruik in de atennuation print , als deze los is is het verbruik nog 1,4 amp .echter heb ik nu als koelblok een ding van 1 kilo terwijl het originele 6 gram weegt . ik heb in de voeding zo'n beetje alles vervangen , ook de ic's .maar hij zou bij de originele bedoeling al na 2 minuten klappen . als ik er een losse -13,8 dc op zet .
houdt hij het voor 20 minuten . maar dan loopt hij weer op naar 2,5 amp . ik heb tekst in het scherm die ook klopt maar met de attprint hou ik niks over . alleen het rechter deel van het scherm werkt en ook afregelen doet niks meer .
als de print eruit is , dan is de tekst leesbaar maar er ziten spikes op , lijkt op voedinginstabiliteit .
en ook alleen het rechterdeel van het scherm . kanaal b is stuk datzij de inputmodule ,wissel ik a en b dan werkt het . ook als ik er een signaal opzet , is de trigger ver van werkende en bij schakelen naar lager mv in wordt de amplitude niet groter pas na 3 standen . dit is ook die print .en dan is het beeld vervormd . het beeld probleem lijkt te komen door afbuiging xof y . iemand een idee ?
Ik heb al zulke probleem gehad met deze scoop.
Het was een tantaal condensator die hoog verlies had.
ah , kijk daar hebben we iets aan , want die had ik nog niet vervangen / verdacht . weet je nog waar en op welke unit hij zat .
ik ben al iets verder nu . ik heb de zeker defecte b input
eruit gehaald , en dat scheelt al in stroom .maar net was de voeding weer oververhit , en knalde de tor en spoel en bfr39 er weer uit .je moet erg goed op de labovoeding kijken want als hij heter wordt loopt de stroom vlugger op overigens is hij beter in lichtintensiteit als de + en - 13,8 volt wat lager staan . anders is hij bij 1/6 van de
intensknop al een groene tl .
ook merk ik dat de a input alleen bij 20 mv bereik werkt
in grote lijnen , want meer als 1 khz krijg ik niet eens stil .steek ik de b ingang op de input van a dan zijn er meer bereiken zichtbaar . er is dus iets goed fout met de
ingangsprint / attenuator , je zou haast denken dat hij per ongeluk op 2kv is geprikt bij 50 ohm .
De defecte tantaal condensator wordt heel warm, dus gemakkelijk te vinden.
In het geval van de scoop die ik hersteld had, de defecte condensator was een tantaal condensator op de print met de toetsen.(front print)
ik had dan de defecte tantaal condensator door een gewoone elco vervangt en alles werkte terug.
Dit is voor tantaalcondensatoren een zeer bekende faillure-mode. Er kunnen er dus best meer stuk zijn.
na een zoekactie bleek er nog een 4094 kapot te zijn . die op de hef bus zit , en een 3 tal tantalen , op meerdere printen die samen de voeding overbelasten . nu werkt hij wel redelijk , alleen de b input nog maken . en de plank boven mijn bureau breder maken , want deze is 52 diep .
testman
Vervang nou gelijk al die tantaaltjes, deze serie heeft het in die scoop blijkbaar wel een beetje meegemaakt. Zo duur zijn ze niet en anders blijf je bezig...
Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!