fm zender bereik ong. 5km

Dit topic is gesloten

emperoronald

Banned

hallo, ik wil graag een fm zender bouwen met ong. 5 km bereik, maar ben niet zo thuis in dat soort dingen, ik heb al cd-speler enz. maar snap niet hoe je zelf een zender moet maken want cb'en heb ik nu wel genoeg van ik wil gewoon een radiozendertje zodat t hele dorp het kan horen, we zitten hier op het platteland dus dat scheelt ook.

maar ik kom er echt niet uit dus kan iemand mij helpen
fryslan boppe
met zo'n zender breng je jezelf in grote problemen.
Yellow Walk

Golden Member

Je vraag hoort in het HF-forum thuis
De beste stuurlui staan aan wal
electro_freakz

Special Member

omdat je nog niet bezig bent geweest met fm enzo, raad ik je aan om eerst een kleine bug te maken.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/38/1
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
fred101

Golden Member

Op 4 juli 2009 10:45:21 schreef emperoronald:
ik wil gewoon een radiozendertje zodat t hele dorp het kan horen,.

wil het hele dorp dat ook

Scheelt inderdaad wel dat je op het platte land woont, dat maakt het een stuk eenvoudiger om je op te sporen.

Bouw eerst eens een FM bug ipv gelijk wat zwaars.
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
emperoronald

Banned

tsss, het at is hier nog nooit geweest en er zijn meerdere zenders ik wil gewoon een zender met bereik 5 km het liefst 1 tot 2 ofzo, maar goed en zo'n fm-bug maar 5 meter daar zou ik dus nooit geld voor uitgeven
fryslan boppe
pientertje

Golden Member

dat is wel heel kort door de bocht. Ik zie het eerder zo: Betaal twee euro voor zo'n bugje. Maak er een paar, lees wat boeken en lees wat op het forum, schaf meetappratuur aan, en waag je dan eens aan een hoogvermogens zender. Want zonder meetapparatuur kom je echt niet verder. Bovendien vallen die paar(tientallen) euro's voor die bugjes in het niet bij de prijs van een stevige eindtor(correct me if I'm wrong)
Ik ben nu namelijk met een bf900 fm zender bezig, ik heb hem één keer op de radio gehoord en verder heb ik geen idee waar hij uithangt en wat voor shit er nog meer allemaal uit komnt.

Ik heb gezegd.
You lost the game!
(Z)weetvoetje

Golden Member

Op 4 juli 2009 12:53:17 schreef emperoronald:
tsss, het at is hier nog nooit geweest en er zijn meerdere zenders ik wil gewoon een zender met bereik 5 km het liefst 1 tot 2 ofzo, maar goed en zo'n fm-bug maar 5 meter daar zou ik dus nooit geld voor uitgeven

Ik wil een auto. Ik heb nog nooit gereden, maar ik wil echt een auto. Want de buren hebben er ook eentje.
Maar hij moet ook minstens zo mooi zijn als die van de buren. Ik wil graag leren rijden in een Jaguar. Een volkswagen golfje is me te min.

Zonder enige ervaring krijg je het gewoon niet voor elkaar. Koop dan maar gewoon een kant en klaar ding.

Sorry hoor, ik klink nu echt ontzettend bot. Maar zet het gewoon uit je hoofd als je geen moeite wilt doen. Het is lastig. En het is jammer om maanden met een ingewikkelde zender aan de gang te zijn, die je nooit lekker aan de praat krijgt. En dan heb je ondertussen al voor vele euro's aan onderdelen hebt opgeblazen.
zoals altijd: Klein beginnen. Als je een grote zender wilt bouwen, bouw dan eerst een kleine. Zie dat als deel van het proces van een grote bouwen.
Voordat de gebroeders Wright hun vliegtuig bouwden hebben ze eerst ook flink geëxperimenteerd met vliegers en dergelijke. Al hadden ze de kennis al wel bij elkaar om een echt vliegtuig te bouwen.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 4 juli 2009 13:07:15 (33%)]

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Bovendien: als je je eerste zender goed bouwt, kan hij als stuurzender voor wat groters dienen; dat spaart ook geld en tijd.

Als je hem niet goed krijgt, kun je wat anders ook vergeten. Maar dat weet je dan óók weer, en met maar een paar euro 'schade'.
Dat moet je goed voor ogen houden : AT kan toch plots aan je deur staan, al woon je in the middle of nowhere.
Zal ik je een bugje sturen? (Als ik het nog vind) Het is een oud kitje van Velleman, je mag het gratis hebben.
It's as easy to mary a rich woman as a poor woman.
Haha die wil ik ook wel hebben
Spijtig, Ronald was eerst. Hoe kan TS een goede antenne maken? Hij is student en zijn zakken bulken waarschijnlijk niet van de dollars
emperoronald

Banned

helemaal goed, ik heb wel wat geld en ik handel wel in spul maar ik ben niet miljonair ofzo, dus ken iemand met die antenne ook wat helpen. ik heb als kind wel eens een nep-antenne gemaakt maar daar heb je niks aan een paraplu met tape eraan enzo
maar toen was ik 5
fryslan boppe
Emperoronald vroeg me dit te posten:
ik heb op internet gezocht naar gp27 antenne maar niemand heeft zo'n ding te koop, ik kan dat nergens vinden, en als ik dat bugje al heb, wat voor antenne snoer heb ik nodig en hoe weet ik op welke freq. ik dan zit.
Antwoord:
Eigenlijk heb je meetapparatuur nodig: een frequentiemeter. Je kan echter gewoon proberen op de FM band tot je je zender hoort en dan bijdraaien tot je de gewenste frequentie hebt.
Antennesnoer is 50 ohm coax.
Voor de antenne is de vraag nog open.
emperoronald

Banned

jajaja, een 50 ohm coax ken ik wel. maar heb er niet een, ik heb wel kabels voor 27mc antenne maar die heeft andere aansluiting enz. en die antenne wil ik heel graag hebben dus zoek ik em ook. en die mast van 3 meter moet dat ook nog als ik hem op het tuinhuisje monteer die is ook ong. 3 meter hoog
fryslan boppe
pientertje

Golden Member

3 meter is de golflengte, dat heeft niks met hoogte te maken. Je zou ook 1,5 meter kunnen nemen.
You lost the game!
fred101

Golden Member

tssss, hoe kun je nu geen 50 ohm coax kabels hebben maar wel kabels voor 27 mc antennes Die zijn 50 ohm. De gemiddelde FM bug is echter geen 50m ohm en ook niet gemaakt op er een antenne aan te hangen en zeker geen GP27

Maar waarom begin je over die GP27 antenne. Dat is een antenne voor 27MC en daar had je antennes voor begreep ik uit de eerste posting en daar had je nu genoeg van. Wil je dat ding nu voor je CB set of voor je bug ?
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Op 4 juli 2009 11:24:39 schreef plankgas:
met zo'n zender breng je jezelf in grote problemen.

valt wel mee als je minderjarig bent denk ik Papa zal wel grotere problemen krijgen, haha.
Op 5 juli 2009 12:39:25 schreef fred101:
tssss, hoe kun je nu geen 50 ohm coax kabels hebben maar wel kabels voor 27 mc antennes
Ik heb zo het bruine vermoeden dat TS niet weet dat coax kabel is en dat hij het over connetors heeft voor die kabel......
In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand: de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie
emperoronald

Banned

evarist zei dat ik een afgezaagde 27gp antenne op een mast van 3 mn moets zetten, hij zou me een fm-bugje sturen als ie die gevonden heeft, dus kan ik ook die antenne zonder mast doen want tuinhuisje is ongeveer 3 meter hoog.

dit is de connector van de coax
fryslan boppe
Ronald, dat is dan blijkbaar verkeerd gecommuniceerd. Je mast moet niet noodzakelijk 3m zijn. Het bijzonderste is dat je een beetje boven de omgeving uitkomt.Ik veronderstel dat je daar tussen laagbouw woont met weinig bomen, dus 3m boven je tuinhuis zou een goede maat kunnen zijn.

De GP27 was voor mij vroeger de goedkoopste oplossing voor een goede 3m band (FM) antenne. Ik haalde met een stentor 10km bereik in stedelijke en industriele omgeving.
emperoronald

Banned

ja, de huizen zijn hier 6 a 7 meter hoog, er is een bos in de buurt maar verder geen bomen. we praaten we even bij msn
fryslan boppe
Waarmee ben je begonnen in elektronicawereld?
Vast met een lampje en een schakelaar op een batterijtje?
Zo is (bijna) iedereen begonnen.
Begin dus ook, als je nog geen FM-zender(tje) hebt gebouwd, eerst met een FM-bug. Dan weet je hoe het allemaal werkt.
Vergeet ook niet dat het illegaal is, en dat de boetes vele € bedragen, zonde van het geld!
emperoronald

Banned

vast met een lampje en een schakelaar op een batterijtje

nee met meccano batterijtjes met een schakelaar naar een motortje liep, en dat motortje dreef een dragline aan!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 12 juli 2009 17:30:55 (1%)]

fryslan boppe
Bijna hetzelfde. De stap naar een fatsoenlijke FM-zender bouwen is alsnog groot genoeg.

Dit topic is gesloten