accu opladen en gebruiken tegelijk

Weer es n vraagje....

Ik ben hier thuis bezig met t maken van een portable speaker,
nu is even de vraag of ik de oplader van de accu aan de accu kan laten zitten terwijl hij ook aanstaat,

dus dat ik de draadjes van het opladen, aan de accu soldeer en dan ook tegelijkertijd de draadjes waarmee hij de stroom geeft aan de speaker eraan zet...

:S ben ik duidelijk??? snapt iemand het

Hoor het wel...
Vragen stellen, Ookal weet je het antwoord!
Dan moet je weten hoeveel stroom erin en eruit gaat. Het kan in principe maar hij zal alleen laden als er meer stroom in gaat.
de accu zelf is 12V 1300MaH
De lader is 14V
en het speakertje hoort eigelijk maar 9V te hebben, hij doet het goed op 12 V
Da's geen antwoord op m'n vraag, ik had het over de stroom. Hoeveel stroom kan je lader leveren (zonder onder de 13,5 volt te komen), hoeveel stroom trekt je speaker.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 4 juli 2009 13:15:11 (48%)]

vind je het erg als ik zeg dat ik je nie echt snap:S
kijk draadjes aansluiten enzo weeti k nog wel maar met stromen enz -> geenidee
Dat vind ik niet erg, maar zonder die informatie kan niemand een 100% zeker antwoord geven op jouw vraag.

Je hebt dus ook geen multimeter neem ik aan?

Misschien komen we iets verder als je zegt wat voor speakertjes, wat daar origineel voor voeding aan zat en als je zegt wat er op de lader staat behalve alleen 14V.

Als je ergens de stroom van wil weten, moet je het getalletje hebben waar een A (van Ampere) achter staat.
oww jaa multimeter heb ik wel, ben denk alleen niet zoo thuis in die thermen
ik gaa even kijken, de originele voeding zat op 9V maar ampere staat er niet bij...
ik weet dat alles werkt, alleen mijn vraag was of ik de oplader eraan kon laten zitten, (zonder stroom) terwijl hij aanstaat,
als hij oplaad druk ik gewoon de schakelaar om zodat hij geen energie meer krijgt van de accu
Zo te zien is het een loodaccu? Als het een continu lader is (13.6 ~ 13.8v) dan kan de lader altijd aan blijven...
Arco
het is de accu van een gamma boormachine op 12V 1300mah
de lader is 14 V en 450Mah
De accu bestaat uit allemaal cellen van 1,2 V en 1300Mah perstuk

[Bericht gewijzigd door Dboy op 4 juli 2009 14:03:30 (31%)]

Dat zijn waarschijnlijk NiCd cellen. Die kan je dus niet permanent aan een lader hangen. Gelijktijdig laden en gebruiken is niet aan te raden. Je hebt dan geen flauw idee van de laadtoestand v/d batterij. Die zal wel niet onmiddelijk stuk gaan als je de bijpassende lader gebruikt, omdat de belasting met een flink deel v/d laadstroom gaat lopen. Maar proper is anders...
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
nja het ging dus d'rom dat ik de batterijen en/ of de speaker niet naar de klote zou maken omdat ik perongeluk vergat de speakers uit te zetten... en er dus 5V teveel op kwam:S