Het lijkt me handiger om die fan gewoon aan of uit te zetten, en niet in snelheid te regelen afhankelijk van het temperatuursverschil. Daarbij zou ik hem, als je dan toch gaan regelen, juist minder hard laten blazen naarmate het verschil groter is.
Natuurlijk kun je met een comparator gewoon de signalen van twee temperatuursensors laten vergelijken. Als je dan een potmeter van de uitgang naar de + ingang zet, heb je een instelbare hysterese.
Werkt die fan op laagspanning, of op 230? Je kunt natuurlijk altijd een relais gebruiken om te schakelen, dat maakt het niet uit wat voor fan je aansluit.
EDIT: berichtjes liepen even langs elkaar.
Het is niet echt zinnig om die schakeling twee keer te bouwen, je moet die schakeling gewoon aanpassen aan wat je zelf nodig hebt, je moet schakelingen niet zien als complete blokken waar je niets aan kunt veranderen.
De 220V thermostaat die bij schakelingen staat, vind ik eigenlijk niets. Ik zie het nut niet in van die 2 NTC is in serie, het ding heeft geen hysterese, en ik vind die constructie met een NPN als emittervolger ook niet zo geweldig, gebruikt dan gewoon een fatsoenlijke opamp die een NPN tor in een common-emitter schakeling kan laten sperren.
EDIT: deze lijkt me een stuk beter
http://www.craig.copperleife.com/tech/thermo/ als je VR1 en VR3 weglaat, en op die plaats een tweede NTC zet, heb je volgens mij precies wat je wilt.