Twee temp sensoren icm Fan

Met deze warme dagen gaat het slapen niet echt makkelijk.

Nu heb ik zoon Fan in bezit

Blaast als een dolle !
Nu zit het zo..

Wil twee tempratuur sensoren plaatsen ( LM35DZ oid ). voor binnen en buiten.
Nu wil ik het zo hebben dat als het buiten koeler is als binnnen dat de fan het koele lucht naar binnen plaatst.

Heb al gekeken naar comperator schakelingen.. Maar kan ze alleen vinden met één temp sensor.

En als er een schakeling is met twee temp sensoren met de comperator schakeling, hoe zit het dan precies met de hysterese ?
Simpelste is om de schakeling dan 2x te bouwen. Theoretisch moet het ook kunnen met een sensor op de + en de - input van een comparator, maar daar heb ik eigenlijk nog nooit een schakeling van gezien.
De hysteresis hangt af van de grootte van de feedback weerstand tussen uitgang en ingang van de comparator.
Je kunt de sensors natuurlijk ook aan een MCU hangen...
Arco
Uit de lm35 komt toch een analoog signaal, dus dat zou niet zo heel moeilijk zijn met comparator.

Als je symmetrische voeding gebruikt kan je een H-brug laten schakelen op positieve spanning (tegenover de ground)
en dan met als er een negatieve spanning uit komt (tegenover ground) dan kan je de h-brug om laten schakelen.
Ik noem microsoft m$ ben ik nu cool.
Ik neem aan dat als het temp verschil een beetje is hij ook een beetje moet draaien en als het groot is hard moet draaien?
Er wordt gesproken over een comparator. Die weet niet wat 'een beetje' is...
Arco
Dan is een verschil versterker misschien beter, met een pwm generator (met opamps) en nog altijd die h brug.
Ik noem microsoft m$ ben ik nu cool.
tis gewoon een 230v~ Fan.

Als het bv buiten 20 graden is en binnen 22 graden ofzo.
Dat hij de fan in schakeld.

als het buiten warmer is dan binnen
moet hij zich zelf uitschakelen.

Heb geen PWM nodig dus

Wat Arco zegt over de schakeling 2x bouwen is misschien wel een optie... niet aan gedacht eigenlijk.
Het lijkt me handiger om die fan gewoon aan of uit te zetten, en niet in snelheid te regelen afhankelijk van het temperatuursverschil. Daarbij zou ik hem, als je dan toch gaan regelen, juist minder hard laten blazen naarmate het verschil groter is.

Natuurlijk kun je met een comparator gewoon de signalen van twee temperatuursensors laten vergelijken. Als je dan een potmeter van de uitgang naar de + ingang zet, heb je een instelbare hysterese.

Werkt die fan op laagspanning, of op 230? Je kunt natuurlijk altijd een relais gebruiken om te schakelen, dat maakt het niet uit wat voor fan je aansluit.

EDIT: berichtjes liepen even langs elkaar.
Het is niet echt zinnig om die schakeling twee keer te bouwen, je moet die schakeling gewoon aanpassen aan wat je zelf nodig hebt, je moet schakelingen niet zien als complete blokken waar je niets aan kunt veranderen.

De 220V thermostaat die bij schakelingen staat, vind ik eigenlijk niets. Ik zie het nut niet in van die 2 NTC is in serie, het ding heeft geen hysterese, en ik vind die constructie met een NPN als emittervolger ook niet zo geweldig, gebruikt dan gewoon een fatsoenlijke opamp die een NPN tor in een common-emitter schakeling kan laten sperren.

EDIT: deze lijkt me een stuk beter http://www.craig.copperleife.com/tech/thermo/ als je VR1 en VR3 weglaat, en op die plaats een tweede NTC zet, heb je volgens mij precies wat je wilt.
als je VR1 en VR3 weglaat, en op die plaats een tweede NTC zet, heb je volgens mij precies wat je wilt.

En hoe stel je dan de temperatuur in?
Arco
Niet, dat was ook geen deel van de eisen van de TS. De fan moet lopen als het binnen warmer is dan buiten, er was niets gezegd over een minimale temperatuur om de fan in te schakelen of zo.
Op 4 juli 2009 14:56:55 schreef SparkyGSX:
.

EDIT: deze lijkt me een stuk beter http://www.craig.copperleife.com/tech/thermo/ als je VR1 en VR3 weglaat, en op die plaats een tweede NTC zet, heb je volgens mij precies wat je wilt.

Kijk dat lijkt er al meer op ivm instelbare hysterese !
NTC's zijn ook prima !

Ga dit maaris proberen !! bedankt !

En idd... er moet gewoon een relais geschakeld worden die de 230v~ spanning op de Fan gooit.