klein goedkoop weegschaaltje

ik ben nu bezig met een klein projectje, waar ik een weegschaaltje wil gebruiken.

het is aardig specifiek, en met google kon ik er niets over vinden, dus stel ik de vraag aan jullie.

dit weegschaaltje moet een verschil van ongeveer 10 gram kunnen meten, je krijgt dan zoiets: er gaat een plankje van 20*20 op het weegschaaltje, die is bijvoorbeeld 22 gram, dus als het gewicht ongeveer 32 gram is, moet er een ledje gaan branden, de weegschaal mag niet uitgaan, en maar 1 keer kalibreren, op bijv. die 22 gram (kan minder of meer zijn!)
dit moet op grotere schaal in iets worden toegepast, dus mag niet veel meer dan 10 euro kosten, hoe kan ik zo'n ding zelf maken, of kan ik zoiets ook aanschaffen? (ik heb niets kunnen vinden)
Voor 10 euro produceren in kleine aantallen zal niet meevallen. Je moet daar dan de mechanische constructie voor maken, en de loadcells o.i.d. voor kopen. Dan moet er nog een stukje elektronica in, en je moet het geheel in elkaar zetten, als je die tijd ook betaald wilt hebben.

Hoe vaak veranderd het tarra gewicht (het gewicht van de plankje), is het noodzakelijk dat je dat met 1 druk een knop kunt inleren? Wil je alleen een LED bij een bepaalde gewichtstoename, of wil je ook een display waarop het gewicht wordt weergegeven? Veranderd dat gewicht waar hij op moet reageren ook? Hoe wil je dat instellen? Hoe groot mag de afwijking zijn van dat schakelpunt?

Waar is het voor?
Marco69

Golden Member

Iets klussen met een veer en een trommel met een snaar. Rekt de veer meer uit, dan wordt de trommel verder gedraaid. Op de trommel een pulsgever uit een muis oid. Werkt best nauwkeurig, mits je de juiste veer hebt.

Produceren voor 10 euro? Aan materiaal misschien. Aan uren: no way...
Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Een keukenweegschaal is een goed(koop) iets om mee te starten:
http://www.neck.nl/produkt/produkte.mb1?mb_f020_id=pAO_a5Znv...lice%3Dyes
Deze kost 10 euro; je ziet ze vaak nog goedkoper. (Max 5kg, resolutie 1 gram)
Arco
stap voor zo een weegschaaltje even de locale blokker binnen, dan heb je er een voor n paar euri.
Bij brand geen lift! Gebruik liever water!
ik zou even wat antwoorden geven, ik heb nog verder gezocht, maar niets kunnen vinden.

het is om belasting te meten, er komt dus een product op een oppervlakte, meestal producten van 10 gram of meer, bij dit verschil moet er een stroomcircuit worden gemaakt, om een ledje te laten branden.
het heeft geen beeldscherm nodig, mag ook heel ingewikkeld zijn, dit onderdeel is niet voor de consument bedienbaar.

ik heb het analoog al gemaakt, dit werkte perfect, maar is eigenlijk te onnauwkeurig. dit ziet er (versimpeld)zo uit:

waarom ik niet zo'n weegschaaltje bij de blokker kan halen, die laat geen ledje branden na een aantal gram.

het liefst heb ik dat inderdaad deze weegschaal met 1 druk op een knopje weer kan gekallibreerd worden.
in de elektuur van juni/augustus 2009 stond ook een simpel principe voor een weegschaaltje. Met behulp van een servo.

Voor info:

www.elektor.nl/090086
iets op 5 kg nauwkeurig is net niet wat ik zoek, zou zoiets eenvoudig gemaakt kunnen worden?
Ik zei ook dat je zo'n weegschaaltje als begin kunt gebruiken, en eventueel met een picje ofzo er een interface aan breien...
(bijv. aan het LCD.)
Arco
BenZ

Special Member

Waarom je getekende principe niet voorzien van een veer: dus hefboom aan bladveer of eenzijdig scharnierend en andere eind ondersteund door drukveer of hangend aan trekveer. Eronder een microswitch, afgesteld zodanig dat zonder je extra belasting net geen contact gemaakt wordt.
het is om belasting te meten, er komt dus een product op een oppervlakte, meestal producten van 10 gram of meer, bij dit verschil moet er een stroomcircuit worden gemaakt, om een ledje te laten branden.

Als het gewicht niet belangrijk is kun je net zo goed een lichtsluis gebruiken, wel of geen product.
Echte hobbyisten gebruiken ARM of FPGA ook voor een knipperledje ...
als het nu iets goedkoper was geweest, maar dit is zoiezo wel wat om mee verder te gaan, bedankt!
Ik denk dat je in deze eBay-shop je hart kunt ophalen:

Weegschaaltje tot 200g resolutie 10 mg Eur 9,95 'direct kopen'

en vele andere soorten en maten

/edit:
Had verkeerde prijs ingegeven
In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand: de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie
jj
je kan een plankje met een veer er onder maken.
als je op het plankje een gewicht legt zal het plankje naar beneden gaan. als je dan kan meten hoeveel het plankje zakt kan je berekenen wat het gewicht is. je kan bijv doormiddel van een schuif potmeter zien hoeveel je plankje zakt. je maakt dan de wiper van de potmeter vast aan het plankje

[Bericht gewijzigd door jj op 5 juli 2009 00:33:57 (15%)]

het lijkt me nu het makkelijkst om verder te gaan met een lichtsluisje, die weegschaaltjes moeten namelijk verbouwd worden, en dat kan ik niet.
Je kunt mechanische relatief simpel meten als je een loadcell maakt met magnetische kracht compensatie. Je maakt dan een hefboom met aan de ene kant het te wegen product, en aan de andere kant een elektromagneet en een lichtsluis. Met een al dan niet ingewikkelde regeling bepaal je hoeveel stroom er door de spoel moet lopen om het gewicht van het product te compenseren.
Het idee van SparkyGSX is uitgewerkt in elektuur januari `87 met de woofer weegschaal, misschien kun je daar wat inspiratie uithalen.
Overigens zul je met de elektuur-versie niet met 10 euro klaar zijn.
PM even als je het artikel niet kunt vinden.
Ja... en toen ?