schakeling laser met photoresistor

Beste mensen!

Ik ben nogal onbekend met schakelingen, ben net pas een maand of 2 bezig met dingen te bouwen. Mijn plan is om een synthesiser te bouwen mbv lasers en photoresistors. Mijn grote vraag is: Hoe kan ik een schakeling maken die mijn oscilator aan zet op het moment dat de laser geen licht meer schijnt op de photoresistor? Beetje hetzelfde principe als een inbraak alarm, echter vond ik op de reeds bestaande topics geen antwoord...

Mijn dank ik groots! Groeten Rogier

ps. voor cheapo onderdelen is de winkel Action een uitkomst: 12 lasers voor nog geen tientje...
Sine

Moderator

Als je iets jarre achtigs wilt doen, er zijn al verschillende midi controller versies van de laser harp gemaakt, ook een 1v/octaaf controller voor een analoge oscillator/synth is niet heel moeilijk.

Als 1 octaaf genoeg is dan heb je hier een mooie controller aan : http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/footpedals/fo...edals.html

As je de synth ook zelf wilt bouwen is dit een mooie om te beginnen :

http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/SOUNDLABMINIS...e=SOUNDLAB

filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=FQrxahL3F3Y
Beste Sine,

Bedankt voor je antwoord! Leuke dingen te vinden inderdaad op MFOS, ik was er al eens geweest. De footpedal controller had ik toen gemist, lijkt me een mooi project.

Echter kon ik er nog niet achter komen hoe ik mijn schakeling kan maken. De basis van mijn synth heb ik reeds (dankzij het boek van Nicolas Collins), en bestaat uit een 40106 ic, condensator en een potmeter. Ik zoek nu een manier hoe ik een circuit kan laten sluiten door het lichtsignaal naar een photoresistor op te heffen. Het zou dus ongeveer hetzelfde principe moeten zijn als een inbraakalarm: snodaard loopt door laser, bel gaat rinkelen. Voor zover ik kan lezen (en nogmaals, daar ben ik nog geen held in) in het schema van de footcontroller werkt dat met switches die contact maken ipv verbreken.

Zou je me een stukje verder op weg kunnen helpen? Alvast bedankt!

Groet Rogier
Hier staat een schakeling voor een lichtsluis: Infrarood lichtsluis.
Door het gedeelte na C7 te inverteren naar de hete kant van de voeding, mbv een PNP tor, en dit dan tegen de 5V van die footpedal aan te bouwen, kun je de uitgang aan de 4067 van die pedal controller hangen. Wel een pulldown weerstandje gebruiken.

Er zit overigens nog een fout in dat footpedal schema: Helemaal rechts maakt hij een 12V gate-signaal. Hierin moet nog een weerstand naar de basis van de 2N3906.

-----------Edit-----------
Ik lag er nog eens aan te denken, en zo als ik hierboven zeg is het precies omgekeerd. Je kunt gewoon zonder aanpassingen de lichtsluis bouwen en ipv D4 en Re1 zet je een weerstand. Als je de straal dan onderbreekt wordt de uitgang hoog.

[Bericht gewijzigd door Goeievraag op 7 juli 2009 09:36:28 (21%)]

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl
Bedankt! Ik ga weer even studeren en kijken hoe ver ik kom!

Groeten Rogier