Ik heb een externe versterker en een PDA in mijn auto zitten, welke beiden worden gevoed middels de 12V vanuit de auto.
De PDA audio uitgang is gekoppeld met deze externe versterker om zo het geluid meer verstaanbaar te maken.
In deze situatie ontstaat er een brom welke toeneemt zodra de motor met een hoger toerental draait.
Als ik vervolgens de 12V voeding wegneem van de PDA (en deze dus alleen nog op de accu functioneerd) is de brom verdwenen en werkt alles perfect.
Hoe kan ik dit probleem oplossen want ik wil de PDA tijdens mijn autorit ook kunnen voorzien van 12V om de accu te kunnen opladen.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Je hebt een aardlus.
Je kunt dit oplossen door een signaalisolator in de audiovervinbing te zetten. Die zijn bij de betere auto-hifi zaken te koop. Kosten: ongeveer een tientje.
Wat je ook kan doen, maar het is wat ingewikkelder, is de voeding voor de PDA galvanisch scheiden door er een DC-DC converter tussen te zetten. Een bijkomende voordeel daarvan is een betere, stabielere voeding voor je dure gadget.
Fuzzbass, weet je toevallig hoe zo'n signaalisolator is samengesteld?
en hoe moet deze dan worden aangesloten?
Mijn PDA is geplaatst in een houder welke wordt gevoed met 12V vanuit de sigarettenaansteker aansluiting, deze houder transformeert de 12VDC naar 5VDC, wellicht heb ik dan op deze manier al een galvanische scheiding.
Of de kwaliteit van de PDA houder laat te wensen over v.w.b. deze galvanische scheiding (??)
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Zo'n isolator bestaat uit twee kleine trafo's die voor elke kanaal de signalen gewoon galvanisch scheiden d.m.v. magnetische overdracht. Hoe je het aansluit wordt vanzelf duidelijk als je het ding in je handen hebt.
Die houder van je is 100% zeker weten niet galvanisch gescheiden. Er zit gewoon een step-down converter in, geen DC-DC converter. Ander zou het geen storing veroorzaken!
Fuzzbass, bedankt zover voor je informatie.
Ik denk dat ik kies voor de DC-DC converter oplossing, zodat tevens de voeding beter gestabiliseerd is