lcd display fluke 8022B

fred101

Golden Member

Deze meter heeft meer dan 20 jaar ongebruikt in een oude stal gelegen. Hij is nu optisch en technisch weer OK, hij lijkt te werken maar de display is zwartig. Als ik de voeding terug zet naar zo'n 4V werkt het ding nog steeds en kan ik met wat moeite de display lezen.
Ik nweet niet hoe ik het uit moet leggen maar het is net of je met een vulpen op vilt schrijft, het loopt uit. Vroeger zag je wel eens een rekenmachine maar die had dan een basrt en zo; n zwarte vlek.n Dat is hier niet.

Is zo'n display nog te regenereren of iets in die geest. Het is best een grappig ding met van die drukknoppen opzij.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Grappig, was net dit draadje aan het lezen http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=26&t=2605

Ik denk dat je het kan vergeten of er moet een nieuw display je pad kruisen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

tja, het is dan ook geen Avo of Norma, Nooit van Norma gehoord maar die kwam ook uit de stal en is net zo oud met net zo'n type display. Deze werkt echter nog prefect na schoonmaken en nieuw batterij clipje. Zit een mooi leren hoesje met fluweel van binnen, meetpennen en manual bij. Alles nog prefect.
Foto van beide:

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=84&t=1105&p=4649#p4649

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 10 augustus 2009 00:26:46 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Nieuw LCD display of nieuwe meter. ;(
Ik heb meerdere 8022 gezien met zo'n slecht display.

fred101

Golden Member

Nou, nieuwe meter niet hoor, het is maar voor de verzameling, niet dat ik nog geen multimeter heb ofzo. Daar ben ik ruim in voorzien. (ik heb zo uit mijn hoofd iets van 21 meters :-) tafelmultimeters/rms meters meegeteld)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
echtepino

Golden Member

Ik heb dezelfde meter en na verloop van tijd gaan al die displays kapot. Vervangen LCD incl. rubbers kostte destijds al hfl 60., zelf inzetten maar dat is geen probleem.
Zal nu wel meer kosten dan het app. waard is.
Ik heb hem trouwens nog steeds in bedrijf als preferente multimeter.

[Bericht gewijzigd door echtepino op maandag 10 augustus 2009 09:44:15 (14%)

Word lid van de Benelux DX Club

mijn vader heeft er 2 van en 1 is idd ook zwart , die eerste lcd's konden niet tegen de zon . of gewoon warm liggen , want ze zijn even oud en nooit voorzien van een nieuwe display .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 10 augustus 2009 08:34:50 schreef rbeckers:
Nieuw LCD display of nieuwe meter. ;(
Ik heb meerdere 8022 gezien met zo'n slecht display.

Ik heb een 8050A met last van spataderen, een 8010A kan ik (nog) niet controleren want die doet niks.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

is ook wel een metertje van 1973 oid , ik heb onlangs nog een fluke 12 gekocht voor 20 euro , en de 8010 is nog met taktak knoppen en niet zo nauwkeurig . ik heb er ook de philips variant van de pm2522a en dat ding is op laag bereik onnauwkeurig en belast de ingang te veel . ik heb de goede fluke van pa als mijn 1e meter mogen lenen , en een adaper ging beter als batterijen .

overigens had pa de mobiele variant op batterijen van deze .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Zie de foto, hij staat daar uit. Aan wordt het zwarter maar met heel lage spanning is het leesbaar.

Die led update is gaaf. makkelijk in het donker, ik heb nog wel wat van dat spul liggen. Dat ga ik proberen. Moet ik wel eerst uitvogelen hoe deze werkt. Ik heb nog nooit iets digitaals gedaan. Een kijken of ik een schema kan vinden.

Schema was zo gevonden. De displaydriver AD converter is de ICL7106 en die is voor lcd bedoeld. De ICL7107 voor LED. De pinbezetting is gelijk. Ik neem aan dat zo'n LED veel meer stroom vreet dus dat zou wat lastig kunnedn worden. Er is niet veel plek om er nog een nest 4056's bij te plaatsen.,

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 10 augustus 2009 23:29:29 (31%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=84&t=1105&p=5460#p5460

Even voor de compleetheid voor degene die toen geholpen hebben en voor degene met het zelfde probleem. SE 6902 3 1/2 cijferig LC-display van conrad, kost 3,99 euro past er in. Je moet alleen een stuk of 30 draadjes solderen en de randjes van de houder bijwerken. Er staat een datasheet bij Conrad maar daarbij staat de nok verkeerd afgebeeld. Dus sloot ik hem op zijn kop aan. Verder is bij Cornrad segment 3 wat bij Fluke segment 1 is.
Na calibratie bleek hij, na 25 jaar, nog steeds binnen de specificaties te zitten.
Weer een oude Fluke gered :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs