R S T meter

Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar een schema voor de bouw van een(eenvoudig) RST metertje, kan iemand mij daaraan helpen.
Vriendelijke groeten.
William

Op wo 17-04-2002 14:32:44 schreef William:
Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar een schema voor de bouw van een(eenvoudig) RST metertje, kan iemand mij daaraan helpen.
Vriendelijke groeten.
William

wat is een RST meter (waarvoor staat RST)?

I like it when a plan comes together http://www.geocities.com/elektrozone
Hugo Welther

Moderator

RST zijn de drie fase's bij krachtstroom (380V/400V).
De meter laat zien of de drie fase in de goede volgorde (RST) op je WCD of steker staan.

William, kijk eens in je meelbox

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op woensdag 17 april 2002 16:56:44

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

hugo heb jij zo'n schema gevonden? ik heb daar wel intresse in gezien ze bij de conrad wel prijzig zijn. alvast bedankt.

Welke kant gaan we op?

Allen erg bedankt voor de snelle respons,
jazeker Hugo hier heb ik zeker wat aan, ik ga aan de hand van dat schema een printlayout proberen te tekenen, het zal wel lukken. En voor Michael, RST staat gewoon voor de 3 lijnen van 3-fasige stroom, 3 X 250, of 3 X 380
Stel je hebt 10 stopkontacten met aan elk een inductie motor en je wil dat die 10 motoren allemaal in dezelfde richting draaien, dan moeten die stopcontakten allemaal op dezelfde manier aangsloten worden. Dit kan gecontroleerd worden met een "RST Meter"
Vriendelijke groeten
William

Hugo Welther

Moderator

Teken het wel uit en zet het op de site

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op vr 19-04-2002 00:12:33 schreef Hugo Welther:
Teken het wel uit en zet het op de site

Hoe doe ik dat?

Ik zag al dat dit een heel oud topic is, maar wil m toch even ophalen.

Ik ben ook opzoek naar zo'n soort schema. Dus als de CEE correct is aangesloten dat per fase en voor de nul er dan een led'je op gaat lichten.

Ik heb het al eens gezien in een kant-en-klaar apparaat, maar weet niet welk merk en type. Verder neem ik aan dat het ook goed zelf te bouwen kan zijn.

Alvast bedankt!

De kettingzaag is de natuurlijke vijand van de blokhut...

Staat dat schemaatje al ergens?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 13 december 2004 18:27:37 schreef Marco69:
Staat dat schemaatje al ergens?

uhm, nee, ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar. kan me een leuke toepassing bedenken op mijn werk

IF you can't convince them, then confuse them!

Heb ook ergens een schemaatje liggen van zo'n fasevolgorde meter, zitten niet echt veel componenten in. Zal ik hem ergens es zoeken?

Grzt.

Waar rook is is er.......geen componentje meer

Doe jij dat eens.. En post 'm dan :)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Ok, zal morgen ofzo iets zijn.

Greetz

Waar rook is is er.......geen componentje meer
Sine

Moderator

Een fasevolgeorde meter heet ook eens in elektuur gestaan ( waaayback )

Werkte met een handjevol cmos logica ( ictje of 4 -5 )

maar dat kan zeker simpeler ! ik heb past een tester in mijn handen gehad ingebouwd in een 25A cee stekker bestaande uit 2 neon lampjes en wat rc zooi.

Groene neon rechtsom oranje linksom

Idd, het is ook ergens op dat principe. Maar zou het fijne nog es moeten uitzoeken. Er zitn niks van logica ic's in, alleen R's en nog een C samen met een lampje. Heb het schema nu niet direct bij de hand.

Waar rook is is er.......geen componentje meer

Ok, dit is wat ik had liggen:

http://members.lycos.nl/tomdecuypere/afbeeldingen/fasevolgorde.bmp

Off topic: kijk nog niet teveel rond op mn site want die is nog ver van gereed :-p

Greetz

Waar rook is is er.......geen componentje meer

Ik kan de werking niet echt verklaren. Mijn simulaties laten wel zien dat op de 6 verschillende mogelijke aansluitmanieren de lamp bij 2 manieren NIET brand. En zoals verwacht zijn de draaivelden van deze 2 manieren dezelfde richting.
En verder vind ik het raar dat het maar 2 manieren zijn. Als ik eens ga kijken blijk je op 3 verschillende aansluitmanieren dezelfde draairichting te kunnen maken!

[Bericht gewijzigd door No_Brain op woensdag 15 december 2004 19:41:20

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Als je de lijndraden in de juiste volgorde (zoals op de klemmen) aansluit is het lampje uit. Anders is er ofwel een fase tekort of is de volgorde verkeerd.

Waar rook is is er.......geen componentje meer

okee

[Bericht gewijzigd door Frankk op dinsdag 11 januari 2005 23:26:33

Hallo

FF een paar vraagjes over het schema van de RST meter.
Welke lamp of ledje moet dat zijn?(spanning?)
Kan ik ook op elke lijn een lampje (of ledje) zetten, zodat ik kan zien op welke lijn spanning staat?

Zijn er nog andere schema`s van RST meters?(omdat ik er zelf nerges kan vinden, alleen deze.)

Gr. Frankk

free_electron

Silicon Member

hier is er eentje wat ik opgedolven heb. weet niet meer van waar het komt.

3 neon lampjes (1 voor iedere fase) geven aan dat dat de fases ok zijn. dan zijn er nog 3 neons die je vertellen of de boel links of rechtsom gaat draaien

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=draaistroom.jpg

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Bedankt

[Bericht gewijzigd door Frankk op woensdag 19 januari 2005 15:41:52

Op 12 januari 2005 08:58:36 schreef free_electron:
hier is er eentje wat ik opgedolven heb. weet niet meer van waar het komt.

3 neon lampjes (1 voor iedere fase) geven aan dat dat de fases ok zijn. dan zijn er nog 3 neons die je vertellen of de boel links of rechtsom gaat draaien

[afbeelding]

Heej
Ik heb nog een paar vraagjes:
Die zenerdiode (ZPD120V), waar kun je die halen? (Omdat ik hem nergens kan vinden, zelfs bij Conrad niet)
En die weerstanden, mogen dat gewone kleine zijn? Ik neem aan van niet, maar welke vermogen dan wel?

Gr. Frank

free_electron

Silicon Member

weerstanden zijn allemaal 1/2 watt. die diode is een domme zener van 120 volt. kan je ook maken door 4 zeners van 32 volt in serie te zetten.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb dit schema opgebouwd maar na het testen ben ik erachter gekomen dat de rst meter TE goed werkt,
d.w.z dat wanneer ik de fase verwissel dan ook het groene lampje brand i.p.v het rode.
En wanneer ik een fase uitzet blijft het groene lampje evengoed branden.
Hoe zou dit komen?
Ligt het aan het schema of zou er misschien een condensator defect zijn?

Gr. Frank