Stroomversterker tot 4Mhz

Tidak Ada

Golden Member

Ja, dat is idd te weinig.

MAXIM levert nog en ik zie er iig genoeg in behoorlijke hoeveelheden op diverse sites in o.a. Hong-Kong

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

Versterking rond LT1227 wat verhoogd door parallel aan 1k een 3k9 te hangen.
Getest met +24 en -24V en 7815, 7915 tbv LT1227.
2MHz blok 14Vtt uit en 100ohm belasting, stijgtijd ong. 22ns.
Weinig overshoot ong. 5%
Bij 2MHz sinus 2Vtt (tot ong. 12MHz) weinig vervorming. Bij 20MHz (-3dB punt) ruststroom opgedraaid tot 30mA ivm vervorming.
Bij 20Vtt uit bij 2MHz sinus ook weinig vervorming.
Een betere funktiegenerator dan die ik gebruik zou nu wel handig zijn.

Schakeling is voor een 4MHz eindtrap zeker geschikt.
Mischien met wat minder versterking en gelijkere BD139 - BD140 voldoet dit schema ook voor 10MHz.

Goed nieuws, heel bedankt voor uw meedewerking.
Nu blijft de laatste etappe:
- de printboard ontwerpen, bouwen en testen.
Iemand met ervaring in HF zou dat kunnen doen voor flash2b? (Ik heb geen ervaring in printboard voor HF toepassingen.)
Nog een vraagje voor flash2b: moet de voeding op dezelfde print staan?

Henry S.

Moderator

Op 2 september 2009 21:04:24 schreef pros:
[ Strikvraag :-) ] heeft die functiegenerator een sync-uitgang?

Op 3 september 2009 01:45:23 schreef Emilien:
- TTL/CMOS output.

Is te ge/misbruiken als syncuitgang.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
flash2b

Special Member

Op 4 september 2009 15:32:31 schreef Emilien:
Nog een vraagje voor flash2b: moet de voeding op dezelfde print staan?

De voeding hoeft niet persé op dezelfde print. Ik neem aan dat een 20VA exemplaar wel voldoende is? Het is jammer, ik had nog een 2x18V maar dat is voor de stroombronnen dus te weinig.

rbeckers en emilien bedankt voor al jullie inspanningen. Ik ga deze nu zeker definitief bouwen, dus niet alleen meer als proef. Mooi kastje erom en dan heb ik een leuke 'afterburner'.

flash2b

Special Member

Zo de LT1227 is inmiddels besteld.

Weet emilien of iemand anders de funktie van R10 en R13 in het schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/stroomversterker.png

Is deze weerstand ook nodig bij de LT1227?
rbeckers heb jij die weerstanden ook gebruikt?

Tidak Ada

Golden Member

Waar zitten R10 en R13 in het schema??? Ik kan ze niet zien...

/edit:

Oeps, ze staan NAAST het schema!! :o Vielen dus buiten mijn monitorblikveld ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bij C4 en C3, respectievelijk.
In combinatie hiermee vormen ze een extra filtertje voor de voeding van de AD844.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Dergelijke filtertjes worden wel vaker gebruikt.
Ik heb deze weerstanden ook toegepast.

flash2b

Special Member

Op 9 september 2009 11:18:44 schreef rbeckers:
Dergelijke filtertjes worden wel vaker gebruikt.
Ik heb deze weerstanden ook toegepast.

Ok bedankt !

@flash2b
Waar heb je de lt1227 besteld?
Bij Conrad zie ik hem niet.
UPDATE: wel de "LT1229"
UPDATE2: en ook de "LT 1227" (met spatie)

@Emilien
Is het niet beter diodes aan te sluiten over de bd139/bd140 om ze zo tegen inductieve belasting te beschermen?

reading can seriously damage your ignorance

Inductieve belasting kan overspanning op de torren veroorzaken: Du = L * Di/Dt
NB: D = grieke Delta
Ik heb transistoren met de hoogste VCEo (80V) gekozen voor risicos te verminderen.
VCEo van de transistoren is 6 keren meer dan max. Peak uitgangsspanning (omgeveer 13V).
Ik denk dat het redelijk veilig is.
Wat betreft diodes, dat kan natuurlijk toegevoegd worden, maar het moet ULTRA snelle diodes zijn.
1N4148 zijn niet toegepast want max peak stroom kan 13V/10R = 1,3AP bereiken.
Max repetitive forward stroom van 1N4148 is 450mA...
Gebruikt men 1N4148, dan brandt men de BD's zeker.
Een van de 2 diodes gaat in kortsluiting wegens overstroom, en dan branden de BD's een na de andere.
Dus moet men zeer snelle diodes kiezen (enige nS als 1N4148) die ten minste een max. repetitive forward stroom van 2A hebben.

Spam

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 september 2009 20:31:39 (92%)

Op 14 september 2009 11:12:11 schreef Emilien
Dus moet men zeer snelle diodes kiezen (enige nS als 1N4148) die ten minste een max. repetitive forward stroom van 2A hebben.

Het beste dat ik kon vinden, de FUF5408, 1000V 3A 75ns
Volgens de datasheet zijn het: 3 Amp. Glass Passivated Ultrafast Recovery Rectifiers
Erg traag in vergelijking met de 1n4148, heeft het zin om deze diodes te plaatsen of kan ik ze dan maar beter weglaten?

reading can seriously damage your ignorance

@CBoards:
Het is uw eerste Post op C-O...Welkom dus.
We hebben, met medewerking van andere C-O members, deze stroomversterker voor flash2b geontwikkeld en getest.
Hebt U zin (als vrijwilliger) met ons meedoen?
Dan is uw hulp welkom...
@hennep: FUF5408 is snelle versie van 1N5408...3A (middelbare stroom)
Het een grote diode met 2 mm draden...Ik was aan repetive peak stroom te spreken, geen middelbare of RMS waarde.
Ja, U kan ze dan maar beter weglaten.
BD's zijn toch niet zo duur... :-)

[Bericht gewijzigd door Emilien op maandag 14 september 2009 20:20:57 (35%)

Tidak Ada

Golden Member

@Cboards

Advies om uw email uit de posting te houden ivm spam!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb GEEN ervaring met hoogfrequent maar ga het zo op een experimenteerprint zetten. Dan mis ik maar de megahertzen.

Als ik met een kleine aanpassing een grote verbetering kan doen dan hoor ik dat graag.

http://hennep.xs4all.nl/elec/stroomversterker3.gif

reading can seriously damage your ignorance
Henry S.

Moderator

Zoveel mogelijk massa gebruiken en verder korte verbindingen, kom je en heel eind. Of dead bug methode.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

BD139 en BD140 moeten goed gekoeld worden. Behuizing BD39/140 klopt niet.
Op experimenteerprint heb ik mijn 2e serie tests uitgevoerd.

Ik herinnert U:

D1 moet in thermische contact met T3 en D2 met T4, of dan riskeert U torren verbranden door "Thermal runaway"

flash2b

Special Member

Op 14 september 2009 21:14:41 schreef rbeckers:
BD139 en BD140 moeten goed gekoeld worden. Behuizing BD39/140 klopt niet.

Ben zelf ook al met een print opstelling bezig, waarbij de BD139/140 op rechtop een koel lichaam zitten en waarbij de D1/D2 met een klem contact maken met het lichaam. Ik gebruik een koellichaam van een oud moederbord waar normaal de mosfets van de voeding opzitten.

flash2b

Special Member

Op 14 september 2009 20:42:54 schreef hennep:
Als ik met een kleine aanpassing een grote verbetering kan doen dan hoor ik dat graag.

Het moet een LT1227 zijn en geen LT1229 !

rbeckers

Overleden

Het koellichaam moet wel groot genoeg zijn.
PC voeding werkt met een ventilator en zonder die ventilator werkt een koellichaam veel slechter.
Koellichaam zal waarschijnlijk aan massa gehangen moeten worden.

@hennep:

Het beste dat ik kon vinden, de FUF5408, 1000V 3A 75ns

Freewheeling diodes moeten sneller zijn dan de vermogen torren die ze moeten beschermen, anders zijn ze helemaal nutteloos.
LT1227 heeft een slewrate van 1000V/µs, dus 30ns om van -15V tot + 15V te schakelen.(ik verwaarloos tijd vertraging van de BD's om de uitleg te simplificeren)
Snelle diodes moeten dus een recovery time minder dan 30ns hebben.
Hoe sneller, hoe beter.

@flash2b
Laat je een print maken of ga je zelf aan het etsen. Als we samen twee printen kunnen laten maken dan drukt dat voor ons beiden de prijs.

@Emilien
Ik heb de diodes in mijn schema weggelaten en het plaatje hierboven aangepast. Als ik (ooit) snellere diodes vind dan kan ik ze altijd direct op de pootjes van de transistoren solderen.
Wat is de maximum stroom uit de schakeling zonder koellichamen. Kan ik dat bereiken door alleen de uitgangsweerstand te verhogen of moet er dan meer gebeuren?

reading can seriously damage your ignorance