testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hallo
wegens een raar probleem in een philips pm2524 multimeter , ben ik op zoek naar iemand die miss weet wat het kan zijn .
probleem : op dc en amp dc , gaat de meter meteen naar -0 en op manual range is hij wel te verzetten en ook de reedrelais werken en schakelen . en meet dan ook niks , ook geen mv op het laagste bereik .de schakelaars heb ik al schoongemaakt , en zijn allen weer 0,1 ohm , zowel maak als verbreek . gezien de meter ook de zekeringhouder mistte in het amp bereik denk ik dat er zo een ....... uit is gegaan , heb al een aantal elco's vervangen en het ic wat de ranges kiest , maar niks . hij springt heel even naar 0.000 wat goed zou zijn en meteen weer -0 .
op amp ac en ac meet hij wel , echter niet precies goed ,maar dit kan ook een afregeling zijn die fout staat . ik kan het schema niet vinden ervan , heb wel een donor in de vorm van een pm2522a waar de kast een puzzel van is geworden .
edit: ik wil de topicnaam veranderen in: pm2524 probleem maar dit kan niet .
testman
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik heb na lang zoeken het probleem gevonden . met behulp van het schema van de pm3217 . ik heb de 3x lm741 er 1 voor 1 uitgesoldeerd , tot het display geen -0 gaf . dit was bij de 741 op de hoek van de print , en na meten om dat ic heen bleek de bfq 13 stuk te zijn .
dit is een dual n channel fet , en heb er een bfq 14 ingezet omdat dat de enigste was die ik had ervan , en bijna dezelfde specs heeft .
ook alle 3 de 741 vervangen , en hij was weer goed , op wat afregelwerk na . ik heb een 8 poots ic uitgewisseld met de donor pm2522a ,en hoewel dit een ander type is werkt deze ook prima in de pm2524 . er zit ook een aantal jaren tussen , dus kan een opvolger zijn .dit ic regelt de attenuation in het dc gedeelte .
edit: de topicnaam is veranderd ,bedankt mods .