Beste mensen,
Voor een H-Brug die ik aan het bouwen ben om een MAXON DC-motor aan te sturen, gebruik ik de mosfets van het type IRF530.
echter, Ik zie in een aantal schema's weerstanden voor de Gate van de FET geschakeld staan.
kan iemand mij vertellen waarvoor deze dient, en hoe ik deze bereken?
alvast hartelijk bedankt
Verbatim
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Eigenlijk zijn weerstanden uit den boze, omdat je de gate capaciteit snel moet laden en ontladen. Hierdoor schakelt de Fet sneller van uit naar aan en van aan naar uit. Hierdoor zit je minder lang in het lineaire gedeelte en wordt de fet minder warm.
Wat je nodig hebt is een Fet driver. Bijvoorbeel een HIP4080
Maar waarom zit er in de meeste schema's dan wel deze "voorschakelweestand"? bijvoorbeeld de schema's die dikwijls in elektuur verschijnen, staan deze wel.
Wat is dan de functie van deze weerstanden?
thnx iig
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Een gateweerstand heeft een tweeledig doel: Ten eerste zorgt een gateweerstand dat de flanken op de gate en daarmee het verloop van de drainstroom minder steil word. Dit reduceert de hoeveelheid stoorsignalen. Het tweede doel is het dempen van ringing (oscillaties) in het gate-circuit.
hoe bereken je deze dan? of zijn daar gewoonweg standaardwaarden voor?
thnx alvast voor de korte, bondige duidelijke uitleg!
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Je moet de MOSFET als een condensator zien, de weerstand en de gatecapaciteit vormen samen een RC filter. Je kunt dus de weerstand zelf bepalen. Ik heb wel eens een aanraakschakelaar met een MOSFET gemaakt, daar bedroeg de gate weerstand enkele mega-ohms! Het ligt dus geheel aan je toepassing. Hoe snel wil je schakelen, hoeveel verliezen accepteer je, wat kan de driver leveren.
benleentje
Golden Member
Een gate weerstand kan ook een andere reden hebben. Als je met een uC direct een fet aanstuur dan kan de uC niet alle gate stroom in 1 keer leveren. Je komt dan boven de maximale stroom die het aankan.
Hallo.
Meestal ligt de waarde tussen de 10 en 100E, en als je een driver gebruikt zit er in de twee bovenste fet's ook nog een gate weerstand.
een waarde die je vaak tegen komt is 100E.