invertor ic sneuvelt bij een 42"lcd van LG schermtype: LC420WU5

hallo !

Heeft iemand ervaring met het uitvallen van de controller chip, de BD9897FS, die op de master en slave invertorboards zit. De invertors zitten gemonteerd op een 42" LCD scherm van LG?

Bedankt hé !

Marc

It's fun to finally find the failure!

Hallo.

Er ontbreken 2 zener diodes waardoor de inverters defekt raken. Het IC en de FETs gaan daardoor stuk.

Groeten, Ron.

Onderdelen zijn los leverbaar bij ASWO , helaas zijn de FET's en het IC niet op voorraad.
Je kunt ook de inverters compleet kopen maar dan praat je al snel over een bedrag van dik over de 100 euries

Op 24 september 2009 15:08:43 schreef Rontronix:
Hallo.

Er ontbreken 2 zener diodes waardoor de inverters defekt raken. Het IC en de FETs gaan daardoor stuk.

Groeten, Ron.

Dit vind ik heel spannend en ik zou dus heel graag willen weten welke zener diodes je bedoelt en de posistie nummers.
Wij mochten de invertors niet herstellen al waren de IC,s idd bij aswo leverbaar.
Nieuwe invertors welke nu leverbaar als set voldoen evenmin en die zien we dus ook terug komen.
In de andere opzet ik meen in een WX 7 panel zie je de uitval NIEt dus ik dacht dat het aan de gebruikte trafo,s lag.
Gaarne dus bij deze de waarde en positie nummers of waar te plaatsen de zener diodes.
Dit is gewoon goed nieuws

bjokal

Golden Member

Op de master-inverter positie MZ03 en op de slave positie SZ03.
Daar zijn ze 2 100V zenertjes "vergeten".
Het type dat gebruikt moet worden is de KDZ100V.

Op de service site van philips staat een mooie service bulletin. Kijk even bij de 42PFL7662D/12 onder de beeldfouten.

Nu afwachten of dit de problemen met deze inverters definitief uit de wereld helpt.

[Bericht gewijzigd door bjokal op vrijdag 25 september 2009 01:13:49 (12%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Heren

HELAAS deze modificatie werkt NIET.
Nieuwe invertors zijn voorzien van deze zenerdiodes en komen keihard repeat.
Althans zeker 50% komt repeat.
Zit hem in de trafo,s op zeker.
Ook de schermen zelf blijken vaak na vervangen te gaan branden bij de aansluitingen van de CCFL inwendig.

Is een probleem van LG en dus mogen wij in ieder geval er niets aan proberen te doen.

[Bericht gewijzigd door K9 op vrijdag 25 september 2009 23:17:25 (22%)

Als je de rimpel op de elko's bekijkt, is die vele malen kleiner dan de 100V zeners. Ik had eerder gedacht dat ze zeners van 33V zouden geplaatst hebben, gezien Don zegt dat ze toch sneuvelen met die 100V zeners erbij. Dus ja... misschien is het wel doorslag in een van de HS trafo's. Allé, we weten weeral iets. Maar voorlopig niets dat een solide oplossing biedt... Vervangen van het IC werkt niet, want het sneuvelt al heel snel...
Bedankt aan iedereen ! Hou mij op de hoogte en ik doe hetzelfde !

Marc

It's fun to finally find the failure!

Die rimpel op de elco,s kan ook niet de oorzaak zijn want de invertors gaan in elke set defect.
Zowel dus in LG als in PHILIPS sets.
De rimpel zou dan in ieder geval HF moeten zijn en dus helpt een zener niet echt, die zener is voor protectie i guess.
Een mkp over de voeding misschien dat die de HF rimpel onderdrukt want de elco,s welke standaard kunnen dit niet.
Doorgaans zit en wel in philips een cermische c over de elco,s dus dat zal het ook niet zijn.
Blijven we met die andere invertors, ook LG trafo,s zijn donker afgeschermd (groen meen ik ) panel is meen ik WX7.
Opbouw van de print is nagenoeg gelijk , ic gelijk en die gaan NIET defect!!
Moet het dus aan de gebruikte trafo,s liggen welke ook vaak brommen, of aan de gebruikte CCFL.
Helaas werkt de master en slave configuratie uit een wx 7 panel niet in de wu5, gaat daarmee even goed aan maar gelijk weer uit.
Ik ga daar nog verder meer, alleen kan je zo,n toestel niet lang genoeg testen, dan moet je het echt hebben over periodes van een 1/2 jaar aan uit en dan weer lang aan enz enz , daar is geen tijd voor.
MAW dadelijk komen al de AUREA,s weer terug om omgeruild te worden, of voor een totaal ander panel.

Hey Don,

Zou het kunnen dat de signaal-pinning van de WX7 versie tov de WU 5 niet dezelfde is? Stel dat het eventueel aan de lampen ligt, is het wel eigenaardig dat het IC niet sneuvelt als ik er een lamp of drie uit haal? De hoospanning is dan wel hoger, maar er gebeurt verder niets... Of misschien wachten we niet lang genoeg en moeten er meer koudstarts gebeuren... Ik weet het niet.

It's fun to finally find the failure!
bjokal

Golden Member

MAW dadelijk komen al de AUREA,s weer terug

Leuk! Bij voorkeur zo rond de kerst. Hoeven we hier op de werkplaats geen kerstverlichting meer te hangen >:)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Heren tv monteurs:
Even voor de duidelijkheid (zodat ik het ook snap), zijn dit die inverters met 4 smd mosfets zo'n "grote" ccfl trafo en zo'n ic waar altijd op dezelfde plek een gaatje in brandt?

Heb ook al met die dingen zitten "rommelen" kwamen al snel weer repeat bij vervangen van het ic, fets waren meestal wel goed.

Ik was ook iets te snel met het werken aan deze inverters, zodat we ze ook niet meer naar aswo konden sturen voor een "ruilprijs", en daardoor de volle pond voor de inverters moesten betalen.
Heb toestel toen maar afgekeurd want het liep aardig in de kosten, waar de klant ook niet vrolijk van werd!

moderne bagger!! werk nog liever aan een 3D chassis

Ik snap het ook niet en het is mijn probleem ook niet en OOK dat van PHILIPS niet , want die leggen een enorme claim neer bij LG.
De klant kreeg in den beginnen een nieuwe aurea welke een stuk beter(nog steeds lelijk) of in andere gevallen een 96 of 9703 PRIMA toestellen al zal de tijd nog veel moeten leren.
De invertors heb ik in het begin ook hersteld, ic,s vervangen en spelen maar, fets gingen ook defect , vervangen en spelen maar.
Bijna ALLEMAAL repeat gekomen , MAAR niet allemaal, hoe vreemd ?
Met nieuwe invertors, vaak binnen een week repeat, weer nieuwe er in en bij derde keer omruil aanvragen, wederom is niet ons probleem.
De Wx7 is nagenoeg gelijk, een WU5 gaat er ook even mee aan maar stopt dan.
Heb je beide over dan kan je dus een goede aurea maken door de lichtbak van een wx7 te gebruiken voor een wu5.
Alleen zie je de WX 7 dus weinig.
Een dergelijke oplossing is voor LG waarschijnlijk te duur.
Let wel hoeveel van de WU5 zijn er niet verkocht, en niet alleen het 097 panel in philips, ook de LC7.5 en 7,2 gebruikte deze panels met een ander LCD en natuurlijk in LG zelf.
Kosten post hoor , maar LG geeft het beste beeld zonder meer, zie nu veel AUO en vind deze toch minder.
Latere generaties vallen toch al veel minder uit.