Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Beste Dimple,,

Zou je me kunnen mailen of Pm?

Ik wil ook graag een fiets ombouwen en zou wat info van je willen.

Bedankt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 24 februari 2014 19:45:17 (90%)

Het was hier even stil, maar ik ben blij dat de discussie weer wat begint te leven.
Inderdaad zijn de accu-cellen vaak nog goed en dus te gebruiken. Zeker ook met een chinees ombouwsetje. Ik ben ook al een tijdje aan het denken om zo'n setje aan te schaffen. Het mooiste zou natuurlijk zijn al je de fiets dan ook nog eens zou kunnen gebruiken zonder te trappen. Ik denk dat dat goed mogelijk kan zijn als je de trapsensor in het achterwiel monteert. Zodra je dan op de fiets stapt dan draait het achterwiel al en de trapsensor geeft al meteen een signaal naar de controller. Alleen als je echt stil staat, bij een verkeerslicht of zo, moet je even op de pedalen.
Verder ga ik binnenkort eens wat experimenteren met een 11Ah accu en een XHP motor. Die zouden een hoger koppel hebben dan de Toprun motoren.

Henry S.

Moderator

@Dylantje: Lees dit nog eens goed door, die megaquote was nergens voor nodig, en emailadressen post je nooit openbaar op een forum. Ze je emailadres in je profiel spamvrij openbaar.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo,

Kan een Sparta Ion overnemen van een kennis. Is het iemand nu al gelukt om de originele motor (al dan niet kaalgeplukt) aan de praat te krijgen met de originele accu met een universele controller?
Zo ja wil ik me wel wagen om deze om te bouwen en mijn ervaringen te delen.

Alvast super om deze voorgaande reacties te lezen!
Mvg bjorn

Ja erg interessant ik hoop dat iemand de elctronica begrijpt?
is er al iemand die de motor kan laten draaien ?
m v g jd

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 april 2014 19:49:37 (65%)

Hallo Jacques,

Als je alles wilt ombouwen kun je de sparta-elektronica en de werking ervan vergeten. Die is niet langer interessant. Je moet als eerste op zoek gaan naar een 24v controller. Naar mijn mening is de KU65 van Chinese afkomst een geschikte. De oude display kun je verkopen. Van de accu-banaan heb je alleen de batterijcellen nodig waarbij je de dikke plus en min kabel naar buiten brengt. Ik zou het printje laten zitten want hierop zit ook het BMS voor het laden van de accu met de standaard lader. Vervolgens haal je de achterwielmotor uit elkaar en de printplaten er uit. Je houd dan 6 draden over die van de drie hall-sensoren afkomen en 3 draden van de spoelen. Al die kabels moeten naar de controller toe. Vervolgens moeten er nog een aantal componenten op de controller aangesloten worden, zoals een gashendel, de pas-sensor en de remhendel-contacten en als laatste natuurlijk het bedieningspaneel. Dan zou alles moeten werken. Helaas heb ik het zelf nog niet zo kunnen uitproberen. Ik heb geen controller en helaas ook geen fiets die ik daarvoor kan gebruiken. Ik ben benieuwd of het iemand lukt.

Vraag heb een Sparta ion Doet helemaal niets,
alles gedemonteerd,
Accu,s perfect,
Kan ik met een nieuwe controller weer aan de praat krijgen,
Wat en hoe ...........

Tip: lees dit hele topic door.

If you want to succeed, double your failure rate.

Goedemiddag Lezers,

ik ben in het bezit van de Software om de Sparta ION's te kunnen uitlezen. Nu ben ik alleen nog op zoek naar een interface dis ik kan aansluiten tussen mijn laptop en fiets.

Weet iemand hoe ik aan deze interface kom of welk type interface ik kan gaan gebruiken hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Treinenmarjet.

Is mi niet meer dan een usb naar serieele interface, misschien dat de software nog naar VID / PID van usb kijkt. Ik heb ook met die software gewerkt, het "opvoeren" van fietsen kun je er niet mee. De interface kost iets van 180 euro, voor de fietsenmaker te koop via Sparta.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb contact gehad met een accu revisie bedrijf. Dit bedrijf heeft mij het volgende laten weten: "Sparta heeft haar markt afgeschermd door het elektrisch systeem zo te ontwerpen dat na elke handeling aan dat systeem een melding via de computer gemaakt moet worden aan het service centrum van Sparta. Tot nu toe weigert Sparta accu’s van derden. Echter ben ik in onderhandeling met Sparta om hier verandering in aan te brengen. Het doel is dat mijn bedrijf gaat fungeren als service werkplaats voor Sparta fietsen. Begin mei heb ik een gesprek met mensen van Sparta en de service organisatie. We gaan in dit gesprek na of we een overeenkomst kunnen sluiten. Ik kan u daar te zijner tijd over berichten."
Er is dus nog -of weer- hoop ...

Goedemiddag Hermelijn,

Graag blijf ik op de hoogte over de voortgang met Sparta.
ik heb zelf namelijk een fietsreparatie bedrijf en wil dus ook graag Sparta fietsen kunnen repareren.
De Software heb ik dus wel, want ik heb ook examen gedaan bij het EBCD, maar het is mij tot op heden dus niet gelukt om een interface te verkrijgen, omdat ik geen dealer ben, terwijl ik netjes een inschrijving van K.V.K. handel heb, enz.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 april 2014 19:50:44 (8%)

Shiptronic

Overleden

Al vind je een interface , dan is het nog maar de vraag of het werkt. ik heb hier ook programeer software en interfaces, maar bij de meeste is het zo dat na instaleren van de software je een Key code moet hebben, vervangen van een HD of MB en je licence key vervalt. ook de interfaces hebben een intern serie nr die overeen moet komen, interface niet geautoriseerd = geen verbinding.Ook word er bij veel connectie gemaakt (via internet) met de fabrikant, als je daar niet in de Datebase staat (of eruit geknikkerd bent wegens onjuist gebruik) kan je het ook schudden.(een werkende fiets kan zelfs geblokeerd worden!)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hallo Treinenmarjet en andere reparateurs en ontwikkelaars ;)
Ik ben net als jullie reuze benieuwd naar wat de accu-revisor weet te bereiken. Het kan alle kanten uitgaan. Van geen resultaat tot een Sparta software-wijziging of tot een exclusieve accu-reparateur.
Mijns inziens is de markt van electrische fietsen nu zodanig aan het veranderen dat een verplichte winkelnering zoals Sparta nu nog hanteert langzamerhand averechts gaat werken.
Het wordt tijd voor een open-source controller, zoals in dit forum al min of meer naar voren is gekomen, vinden jullie ook niet?

Hermelijn

Na een maand nog geen Oplossing ,
met mijn Sparta ion of het het met
externe controller mogelijk is weer aan de praat te
Krijgen

Wie geef een Advies Bijvoorbaat dankt....

Hoi,
heb ook een sparta ion van mijn schoonvader onder handen gehad. Zijn geavanceerde fietsen met bi- directionele communicatie naar trapas, motor en accu.
Ik kreeg ook E04 op het display wat duid op accu problemen.
De connector bij de achteras open gemaakt. De kabel loopt langs de achterbrug en er zat bij mij zand en vocht in.
Gelukkig was hierna het probleem verholpen.
Met deze connector kan ook de uitlees software worden gekoppeld
Succes.
Gr,
tuber

Hiho,

Ik heb hier ook zo'n Sparta Ion accupack liggen waarvan de accu cellen wel degelijk nog goed zijn.

Wat dus betekent dat de controller eenheid defect zou zijn.

Het kraken van de bestaande controller eenheid schijnt zoals hierboven vermeld nogal moeilijk te zijn door de beveiligingen, zoniet onmogelijk zonder de juiste apparatuur daarvoor.

Dus de meest waarschijnlijke optie die ik heb is om een alternatieve controller te ontwikkelen met globaal dezelfde eigenschappen als de originele controller.

Nu wil ik daar (voor mezelf, uit prestige) wel aan gaan beginnen, maar dan moet ik wel eerst alle eigenschappen weten welke komen kijken bij dit soort fietsen.

Weet iemand leuke links met eventueel schema's van de installaties, circuits en gebruikte apparatuur als sensors en motoren, waar ik me een beetje kan orienteren op wat de software allemaal zou moeten kunnen.

En wat de wettelijke eisen zijn aangaande wat wel en niet mag met zo'n "trap-ondersteunde" fiets

Alvast veel dank!

NokDoc

DEADBEEF

@ Roland van Leusden
Nog bedankt voor je inspanningen, maar het is geregeld, en nee je mag het niet hebben.
Ik wil wel graag wat voor je terug doen.

Shiptronic

Overleden

@ NOKDOC, Beginnen bij een Appnote ? http://www.microchip.com/pagehandler/en-us/technology/motorcontrol/

Zonder de Hall : http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&no…

Maar daar kan je mischien beter een speciaal topic voor maken? (MOD's?)

Zelf zou ik er een chinees in bakken, voor die prijzen kan je zelf niks leuks bouwen, neem alleen de spec's wel wat ruimer :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 23 mei 2014 21:08:44 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

beter lezen :-(

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op zaterdag 24 mei 2014 18:11:01 (75%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Of anders denken en gewoon ergens anders een elektrische fiets kopen als je sneller wilt gaan dan die afgestelde fietsen.

Over de grens zijn er velen en hele goede. Je fiets invoeren, even langs de RDW laten keuren. Je moet er ook nog voor betalen. (kentekenbewijs) want het wordt (is) een bromfiets.

Helmpje op voor eigen veiligheid. Kenteken erop gooien. En ja er is een rijbewijs nodig. Sparta ION E speed en Spartamet moeten ook door RDW gekeurd worden. En ja je moet wel een beetje kunnen fietsen he.

Buiten de bebouwde kom rossen met dat ding. Binnen de bebouwde kom aanpassen.

http://www.elektrischefietsen.com/2014/speed-pedelecs-sparta-voorzien-…

En hier alle ins en outs om te voldoen.
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Invoeren.aspx?path=Portal/Partic…

En qua software kunnen ze hier allemaal nog wat van leren. Niet zeuren zelf doen. Deze prachtige is voor de echte liefhebbers onder ons. Wat een heerlijke fiets als je hem zo ziet Wahw.
Veel leesplezier.

http://www.elektrabikes.nl/stromer-st2-woon-werk-ebike/

En dan kom je tot de slotconclusie echt andersdenken en wellicht anders doen, maar dat is jou vrije keus. Veel fiets plezier.

http://www.elektrabikes.nl/elektrische-fiets-opvoeren/

Beter laat dan nooit, heb een tijdje deze dicussie niet meer gevolgd omdat die wat leek in te zakken.
Ik zie echter dat het ombouwen van de Sparta Ion nog volop in de belangstelling staat.
Daarom maar even een verslagje gemaakt voor Dylandje en anderen die zich hieraan willen wagen.

Via deze One Drive link is dit verslag te lezen/ downloaden.
http://1drv.ms/1s9jSkQ
succes! en altijd bereid tot antwoorden op verdere vragen.

Hallo mensen

Hierbij een vraag ik heb ook zo print uit de accu

Nu meet ik geen 5 volt op de micro computer heb al zitten zoeken waar
deze spanning vandaan moet komen maar kan nog niet vinden is er iemand die het wel heeft gevonden welke onderdeel defect is voor de levering van de 5 volt ?

hoor het graag

Ik zou best willen antwoorden, maar ik ben bang dat niemand of nagenoeg niemand hier iets van snapt. Welk onderdeel, micro computer, levering, 5 volt. Kun je wat meer specifiek zijn dit is zoeken naar een naald in een hooiberg.

En dit stel je.

Hierbij een vraag ik heb ook zo print uit de accu. Wat is dit voor een vraag. Stel je vraag eens anders en formulier het a.u.b. beter, zodat we je beter kunnen helpen.

Ik neem aan dat hij het printje met de Atmel uit de accu bedoelt. Het SOIC-tje gelabeld A3 is een LM2936MP-5.0, die maakt de peut voor de micro controller.

Dit topic is gesloten