Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Hier een site waar je niet te duur de nodige onderdelen voor een ombouw kan kopen, compleet met mooi kastje voor de controller en handige gashandle.

http://www.elifebike.com/peng/iview.asp?KeyID=dtpic-2013-5G-GN6T.6Y9YQ

Nog bedankt voor alle info.
Groeten Ton

hier heb ik ook een adres via ebay daar heb ik het zelf vandaan en heeft ook de trap sensor

http://www.ebay.fr/itm/Controller-24V-250W-KU65-fur-Brushless-Motor-mi…

ik denk als er iemand is die in de microchip kan lezen kan de rij gedraag ook aanpassen , er zijn ook controllers die je via de pc kan aanpassen

En rijdt de fiets al met deze controller? het lijkt mij een geschikt setje.
Deze heeft ook de juiste maten om in het frame van een Sparta Ion op te bergen!

Ik ben nu bezig om de controller in het frame bij de accu te bouwen, dat past precies want er kan na verwijdering van de print een stuk van het accuhuis af, De accu kan dan ook verder in het frame worden geschoven.
Maar voor de bos connectors zoek ik nog een oplossing. ik denk aan een grotere afsluitdop op de onderkant van het frame voor de nodige extra ruimte.
Bij het vervangen van alle bestaande fiets-electronica, dus ook die uit de accu, werkt het laden van de accu niet goed meer.
Hoe heb jij dat opgelost?

Ik heb voorlopig de Sparta lader uitgebreid met temperatuur bewaking (Velleman kitje)van de accu. De in de accu aanwezige ntc's zijn daarvoor prima te gebruiken. Ik denk echter aan een echte delta V lader zoals de Imax B8.

ja zeker heb al meer dan 100km mee gefiets , ik heb het anders gedaan de controller past precies tussen de achterspatbord en het frame dus vlak naast de kettingkast vlak bij de accu .

De motor kabel heb ik zo gehouden ik gebruik dus 3 draaden geen hall sensors die heb je niet nodig, heb een printje gemaakt in de motor voor de aansluiting , alle printen die er zaten eruit gehaald ook bij de accu.

Daar zit nu een lader print in die de spanning in de gaten hou en dan af slaat bij volle accu de TL431 is er goed voor als de accu laad ga er een relais aan die zorgd dat de controller dus uit ga bij het laden.

De controller zel gaat ook uit na 10 min en trekt ze ver ik zag geen stroom als je dus niet fiets.

Heb de controller wel op begrenzing staan anders trekt het te veel stroom , je ga dan wel heel hard meer dan 30km zonder bergrenzer , heb ook nog een magneet geplaast in de knijprem zodat de motor stop als je rem werkt met een simpele hall sensor .

Trap sensor zit nu in de ketting kast verwerkt dus deze is ook niet te zien, er zit ook verschil de magneten 4 of 5 of 8 dat zou de snelheid kunnnen bepalen

Ik ben er tevreden over is altijd beter dan een fiets die in de schuur sta weg te roesten en wacht op een software die niet ga komen

@vraag1 Helemaal met je eens dat het doodzonde is om een verder prima fiets weg te laten roesten terwijl met wat moeite er weer een heel bruikbare Ebike van kan worden gemaakt.

Ik heb wel een vraag hoe jij de accu oplaadt, je hebt een schakeling met een TL431, kan je mij daar een schema van geven?
De TL431 is volgens de datasheet een spanningsregelaar en dat lijkt mij niet voldoende om een NiMH accu goed mee op te laden. Dat zou een delta V lader moeten zijn, dus afschakelen als de accuspanning bij het laden weer lager wordt. Ik vermoed dat je de lader op een bepaald spannings niveau laat afschakelen, dat kan maar dan weet je niet of de accu wel vol is omdat het omslagpunt van de accu spanning niet constant is, dat dacht ik tenminste begrepen te hebben.
Hoewel het kan in de praktijk goed werken al zal de accu niet altijd 100% geladen zijn.

Wat de accu betreft zag ik op YouTube interessante filmpjes hoe van een aantal laptop batterijen voor heel weinig geld (Ebay) een krachtige en heel compacte ebike accu kan worden gemaakt.

Ik blijf het ideaal vinden als het lukt om de Sparta Ion met een zwaardere controller, dus groter vermogen en hogere spanning, en ook nog een Li-ion accu met grotere capaciteit om te bouwen. En dan ook nog allemaal netjes in het mooie Ion frame weggewerkt natuurlijk.
De motor lijkt dat wel aan te kunnen, die ziet er robuust genoeg uit.

Maar eerst maar je schema met TL 431 de voor de NiMh accu lader.

Sorry ik heb geen schema er van ik kan wel een beetje vertellen hoe ik het op gezet had

ik gebruik de tl431 en een lm358 de tl 431 krijgt de spanning van de accu dus met een spanningsdeler die zorgt er voor dat als de accu 29 volt komt de spanning dan op 2,50 volt sta dan gaat de tl 431 open en dat wordt dan nog eens gecontroleerd via de lm358 als de spanning klopt dan sla de rails af en stop het laden , en een rails die tussen de controller zit die gaat weer aan als de accu vol is bij laden is de controller uit

Dit idee kan je ook wel terug vinden op internet als je google tl431 en lm358

ik heb geen idee hoe ik foto,s hier op kan zetten heb het al ens geprobeerd anders had ik wel wat willen laten zien ,

Het grappige is wel dat de fietsenmaker hier niet wist of het nu origineel was of niet haha

Als je meer vermogen wil dan kan je bv deze controller van de bergenzing halen dan heb je meer vermogen en loopt de fiets erg hard als je dat zou willen , alleen ik pas het niet toe omdat het naar mijn idee te veel stroom trekt voor deze accu,s

dan kan je beter lipo accu,s nemen die kunnen veel meer stroom leveren

alleen het probleem bij die accu,s is dat je de accu,s moet balanceren bij het laden dan blijven de accu,s altijd goed dat wordt nu bij nieuwe eletrische fietsen ook nog niet eens toegepast
en als je de accu,s gebruikt de cellen op spanning in de gaten houd ze mogen niet onder eeen gepaalde spanning dan gaan ze kapot

Weet uit ervaring omdat ik dze ook toepast voor modelbouw en merk dat ze erg achter lopen met de technieken die er al lang zijn of ja het is wel winst als de fiestenmaker weer een accu kan verkopen voor een paar honderd euro wat ik zelf wel heel duur vindt !

Op Ebay is ook bets veel te vinden als je losse accu,s zoekt

Bedankt @vraag1, ik kom er wel verder mee, Ik begrijp dat je schakeling op een bepaalde spanning de lader stopt maar dus geen delta V uitschakeling heeft.

Dat de begrenzer in de controller is weg te halen is wel leuk maar de Accu is maar 24 v 10 Ah, niet geweldig dus, je zegt het zelf ook, leuk maar de accu is wel snel leeg dan.

Inderdaad zouden Lipo accu's nog veel beter zijn maar ook veel duurder. ik heb er al naar gekeken de prijs is wel te doen maar de verzendkosten zijn soms nog meer dan de accu!
Niet leuk meer dus, ik wacht wel op een aanbieding of zo.

Foto, of films plaatsen op dit forum kan niet direct geloof ik maar wel via een externe link natuurlijk.
Dus eerst een Dropbox of ander cloudaccount aanmaken, daar je foto of tekening plaatsen en de link hier in je tekst zetten. Zoals hieronder met de foto's en beschrijving van de Ion ombouw.

http://1drv.ms/1s9jSkQ

Hey leuk die link had nog niet gezien

Zal dat ze wel de hall sensoren gebruiken dat doe ik zelf niet heb het uitgetst de motor trekt minder stroom als je zonder die sensoren doet denk toch net iets beter op tijd loopt

Nee ik laad de accu ,s net tot ze niet warm gaan worden , dat is op 29 volt, daarna worden de accu,s warm en krijg je alleen verliezen mee , en geloof niet dat je de accu daar nu echt mee vol krijgt , wel met langzaam na laden maar dan wordt het een heel andere lader.

Op 30 augustus 2014 11:48:00 schreef vraag1:
hier heb ik ook een adres via ebay daar heb ik het zelf vandaan en heeft ook de trap sensor

http://www.ebay.fr/itm/Controller-24V-250W-KU65-fur-Brushless-Motor-mi…

ik denk als er iemand is die in de microchip kan lezen kan de rij gedraag ook aanpassen , er zijn ook controllers die je via de pc kan aanpassen

@vraag1 , Ik wil nu ook deze controller bestellen maar welke trap sensor heb je erbij geplaatst ? ik zien namelijk dat ze soorten hebben een met 5 en een met 8 magneten .

Op 2 september 2014 21:27:20 schreef Dimple:
Bedankt @vraag1, ik kom er wel verder mee, Ik begrijp dat je schakeling op een bepaalde spanning de lader stopt maar dus geen delta V uitschakeling heeft.

Dat de begrenzer in de controller is weg te halen is wel leuk maar de Accu is maar 24 v 10 Ah, niet geweldig dus, je zegt het zelf ook, leuk maar de accu is wel snel leeg dan.

Inderdaad zouden Lipo accu's nog veel beter zijn maar ook veel duurder. ik heb er al naar gekeken de prijs is wel te doen maar de verzendkosten zijn soms nog meer dan de accu!
Niet leuk meer dus, ik wacht wel op een aanbieding of zo.

Foto, of films plaatsen op dit forum kan niet direct geloof ik maar wel via een externe link natuurlijk.
Dus eerst een Dropbox of ander cloudaccount aanmaken, daar je foto of tekening plaatsen en de link hier in je tekst zetten. Zoals hieronder met de foto's en beschrijving van de Ion ombouw.

http://1drv.ms/1s9jSkQ

Dimple , Heb jij toevallig al een schema gemaakt van @vraag1 , met TL 431 de voor de NiMh accu lader. ?
kom er met zijn uitleg niet helemaal uit.

@GR37 nee ik ben daar nog niet op verdergegaan omdat de lader met de extra's die nu heb goed voldoet.
Ik heb de orginele Sparta lader uitgebreid met een thermostaat schakeling van Conrad. In de orginele Sparta accu zitten twee ntc's die in serie zonder meer op die thermostaat aangesloten kunnen worden. De lader stopt nu met laden zogauw de temperatuur begint op te lopen. Volgens kenners is dat een prima methode.

De schakeling van @vraag1 met een TL431 schakelt af bij een bepaalde spanning, dat is m.i. niet beter dan wat ik nu heb.

Als ik een goede schakeling tegenkomt met een echte delta V schakeling, dus die afschakelt als de accu spanning tijdens het laden weer gaat zakken ga ik die misschien wel maken. Maar ik denk dat ik waarschijnlijk eerder een ImaxB8 lader koop bij Aliexpress of zo, voor enkele tientjes heb je dan een zeer universele lader zodat je de ook nog een andere accus (lipo's o.i.d.)in de Sparta kan gaan gebruiken.
Dat geeft weer nieuwe mogelijkheden, meer ruimte in het frame, hogere spanningen met een andere controller, sterkere ondersteuning en zo, mijn handen jeuken.....

Dimple , dank voor de info, dan ga ik eerst maar eens de spullen bestellen en de oud meuk uit de sparta ion halen .
nog tips ten aanzien van de trapsensor 5 of 8 magneten?

@GR37, Ik denk niet dat het antal magneten echt van belang is. Je mag er vanuitgaan dat met 8 magneten ie de ondersteunig iets eerder zal starten, maar of dat merkbaar is betwijfel ik.
Succes met het ombouwen, mocht je nog tegen problemen aanlopen kan je ze natuurlijk hier altijd posten.

@Dimple, Ok dan ga ik voor de 5 magneet trapsensor . ik hou je op de hoogte van de voortgang . en zal zeker nog wel met een vraag komen. nu eerst even de spullen bestellen . Grt.

Sorry ben een poosje niet online geweest

maar ik heb de sensor met 8 magneten
onder tussen denk zo 250km mee gereden en geen problemen verder

zelf had ik zitten denken om een 5 magneet sensor te plaatsen had vernomen hoe meer magneten hoe hoger de snelheid weet niet of het klopt ? iemand een idee met 5 of 8 magneten , nu met 8 magneten kan ik op stand 3 rond de 30 km per uur mee dat is te hoog

Dat maakt waarschijnlijk niets uit; met die sensor wordt alleen bepaald OF er wordt getrapt, niet hoe hard of hoeveel kracht je zet. Met 5 magneetjes is de minimale trapfrequentie iets hoger, maar waarschijnlijk ligt die alsnog zodanig laag dat je het verschil niet eens merkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

heb het eens na gevraagd bij een dealer die vertel mij dit ,

De 8 rotor heeft dus meer magneten waardoor de ondersteuning sneller start en ook soepeler verloopt.
Wij adviseren een rotor 8 tov een rotor 5.
Enkele jaren geleden hadden we 4 magneten, toen 5 en nu dus 8.
Een vooruitgang!

of het echt zo is geen idee , want heb ook eens gelezen dat je sneller gaat met meer magneten

Met meer magneten heb je een kleinere rotatie van de trapas nodig voordat de een bepaald aantal pulsen wordt geregistreerd, dus zal de ondersteuning iets sneller starten. Dit is dus alleen relevant voor het starten vanuit stilstand, en ik betwijfel of je het echt merkt.

Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn, hebben de meeste dealers geen flauw idee hoe de onderliggende techniek werkt, en hebben ze hebben voornamelijk trucjes aangeleerd waarmee ze de meest voorkomende problemen kunnen oplossen.

Van alles keuzes die je moet maken bij het samenstellen van een dergelijk systeem, is dit wel de kleinste. Ik zou me eerder druk maken over de manier waarop het BMS werkt, en of die de mogelijkheid heeft om de accu af te schakelen, of de motorregelaar een inhibit signaal te geven als een van de cellen tever ontladen wordt, terwijl de totale packspanning nog hoog genoeg is, of als een van de cellen te warm wordt of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

oke je kan bij de regelaar idd wel de spanning instellen door een weerstand te veranderen om hem op de juiste spanning af te laten slaan als je accu leeg raakt, anders zou je accu snel defect gaan raken

op deze website kan je meer info vinden hoe je dat kan doen
http://www.avdweb.nl/solar-bike/electronics/ku63-motor-controller.html

Hallo Dimple kun je me vertellen hoe je de hall en fase draden hebt aangesloten.
Ik heb de motor op alle 36 mogelijke manieren aangesloten maar krijg m niet soepel draaiend.

Groet Dennis

mel

Golden Member

ik koop wel een elektrische auto.......

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@vraag1: ik had het niet over de totale packspanning, maar over de spanning van elke cel. Als een cel leeg is, zakt de spanning het laatste stukje heel rap in. Zeker als je een pack hebt met relatief goedkope cellen, zal de spreiding in de capaciteit wat groter zijn, en wordt het risico dus groter dat een of meerdere cellen echt leeg zijn, en dus schade oplopen als je doorgaat met ontladen, terwijl de totale spanning van het pack nog wel hoog genoeg lijkt. De spanning over een of meerdere cellen is dan dus veel lager dan de gemiddelde celspanning.

Zonder fatsoenlijk BMS, dat op een of andere manier kan communiceren met de motorregelaar (met een I/O lijntje, een vorm van seriële communicatie, of door simpelweg een hoofdrelais te openen) kun je dat bijna niet voorkomen. Het enige wat je dan kunt doen, is de grens voor de onderspanning hoger zetten, wat betekend dat je niet de volledige capaciteit van het pack kunt gebruiken.

@meeki: er zijn maar 6 unieke combinaties; de overige zijn een duplicaat van een van die 6, maar dan met zowel de hall sensors als de fase draden verschoven, wat voor de werking niets uitmaakt.

Bij een van die 6 mogelijke combinaties zou de motor redelijk soepel moeten draaien. Als de draairichting verkeerd is, kun je 2 fase draden en de bijbehorende hall sensor draden omwisselen. Overigens is het bij die goedkope Chinese regelaars normaal dat de motor bij lage toerentallen wat herrie maakt en schokkerig loopt; dat zou op hogere toerentallen minder moeten worden.

Weet je zeker dat alle hall sensoren werken?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Deze 6 bedoel je?

http://endless-sphere.com/forums/download/file.php?id=110973

Ik heb de hall sensoren getest met 3 leds deze zijn goed. Ik heb een andere motor geared hub deze draait absoluut niet schrokkerig en geeft vol vermogen vanuit stilstand. De sparta motor krijg ik vanuit stilstand niet aan de gang. Heb de 6 combinaties getest hij draait wel maar blijft schokken. Misschien 36volt teveel?

Ik heb momenteel geen 24v controller

Gr Dennis

[Bericht gewijzigd door meeki op vrijdag 24 oktober 2014 13:43:00 (11%)

Dit topic is gesloten