Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Op 31 januari 2011 18:19:27 schreef jolande:
Roland,

Verzamel jij accu-packs??
Met de opmerking 'electronica doet het niet meer' bedoel je dat ze niet meer in de fiets werken?
Zijn ze (softwarematig) geblokkeerd of is er bij alle 6 ook zichtbare schade?

Zoals gezegd, mijn ion-pack mankeert niets!
De accu's zijn prima, relais perfect, geen vocht- of brandplekken.
Heeft de laatste dag voor blokkeren ook nog prima gewerkt.
Het ziet er echt naar uit dat deze pack gecontroleerd is afgeschakeld!

Beste Moderator,

Wat is een lokkertje??

Hetzelfde hier met accu packs van Dell. Op het ene moment doen ze het nog 3 uur, het andere moment helemaal niets meer. De cellen in de accu packs die ik open heb gehaald waren allen nog in orde. De controle ledjes in het pakket branden ook niet meer. Ik heb alles wat ik door heb kunnen meten op goed beoordeeld. Het lijkt idd op gecontroleerd uitschakelen.

1

Zullen we weer terug keren naar topic "Software Sparta Ion"?
Is er nog iemand met de software aan het stoeien geweest?

Beste mensen,
Ik heb nog een Range extender liggen die ik niet meer gebruik,
Om jullie project te steunen mag je hem hebben,gratis af te halen.België in de Kempen

Met ruime belangstelling volgen wij dit topic.
Je zou schrik krijgen om zo'n fiets te kopen met al die "defecte" batterijen, om nog niet te spreken over de kosten hieraan verbonden.

Wij gingen samenleggen om zo'n fiets aan iemand cadeau te doen, maar als we na een paar jaar al met serieuse kosten zitten omdat de eigenares dat niet kan ophoesten dan zullen we dat nog eens goed moeten afspreken en merken/prijzen vergelijken bij naverkoopdienst.

Om ook eens ontopic te zijn denk ik dat het een heel moeilijke klus gaat worden om dat voor elkaar te krijgen.
Sparta zal wel meer geld in de beveiliging gestoken hebben dan in de rest, als je ziet wat dat opbrengt.
Over zoiets wordt door een heel team gebrainstormd zodat alle mogelijke kopieerbeveiligingen ingecalculeerd zijn.
Werd het uitgegeven aan een firma die hierin gespecialiseerd is dan kun je het helemaal vergeten.

Mijn idee is dat je alles moet vervangen, inclusief de motorsturing. Maar omdat ik die nog nooit heb gezien,kan ik daar niets over zeggen.

LDmicro user.

ik heb een sparta ion zolang het droog weer is doet hij het prima maar heeft hij in de regen gestaan geeft het display aan dat de accu leeg is en geeft foutmelding E001, ik kan de accu ook niet laden, ik ben bij de fietsenmaker geweest, daar is de fiets uitgelezen daaruit blijkt dat de accu kapot is, als ik de fiets enige tijd binnen zet bij de kachel kan ik de accu gewoon weer laden en doet hij het weer prima totdat.... het weer gaat regenen. heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing?

Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum maar lees het al geruime jaren elke dag mee.
ook dit topic.
Ik heb afgelopen week een accupack van een sparta ion opengemaakt,
eentje met een dik ovale gebogen frame.
geen van de cellen was kapot, alle gaven ze meer spanning aan als 1,2 volt, volgens de fietsenmaker communiceerde de pc niet met de fiets!, accupack.
waar het kabeltje van het achterlicht op de printplaat vastzitgesoldeerd was een beetje corrosie te zien,
toen heb ik gedacht dat het vocht door de cappilaire werking van het kabeltje op de printplaat komt.
Maar of dit het euvel was weet ik natuurlijk niet.
Ik volg het met belangstelling.

Martien.

het is inderdaad een fiets met dik ovaal frame, ik heb nooit een accu uit een frame gezien dus ik weet niet waar het printplaatje zit, wel zie ik dat boven het gat waar het kabeltje uit het frame komt een opening zit, ik weet niet of dat door en door is en of het printplaatje daar achter zit, zal ik dat gat dichtmaken met siliconenkit of beter de accu er even uit halen en het printplaatje waterafstotend maken met iets

hier staat een afbeelding van een accupack.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://img.tweedehands.nl/f/normal/…

je moet het pack dan openmaken slopen het zit dichtgeplakt,
ik had een ander kapot pak meegenomen bij de fietsen maker.
mijn eigen was nog goed, en 4000 km gelopen.
probeer het maar vochtdroog te krijgen, vochtdicht te maken lijkt mij een oplossing,

Martien.

ik heb het gat dichtgekit maar nu heb ik weer iets nieuws, het display gaf aan dat de accu helemaal vol was, ik fietste 300 meter, haalde het display er af, zette hem er 5 minuten later weer op en hij gaf aan dat de accu leeg was, ik hem aan de lader gezet en binnen een paar minuten gaf hij weer een volle accu aan, ik sta steeds voor nieuwe raadsels met die Sparta Ion, iemand dat wel eens meegemaakt?

maartenbakker

Golden Member

Dichtkitten van zoiets is vaak niet voldoende om het vochtvrij te houden, en bovendien moet je uitkijken dat je zuurvrije kit neemt. Goed droogbakken en alle onderdelen in de lak zetten, lijkt me al dichter bij het ideaal te komen. Een gat is bijvoorbeeld handig om condens af te voeren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 1 maart 2011 18:41:19 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dicht kitten is geen goed idee.
Tijdens het laden word de accu warm, daarna koelt hij weer af.
Door het warm en koud worden ontstaat er condens die ergens het accupakket moet verlaten.

Na een E001 code de Sparta weer aan de praat gekregen.

De Sparta ion van mijn vrouw is er mee opgehouden. Na een E001 niet meer in staat de accu te laden en display dood.

Ergens in deze discussie gelezen dat de accu zich ook oplaad via de motor. Heb de fiets gepakt en ben een stukje gaan rijden. Na een dood display verscheen de E001 code in het scherm. Zodra ik stopte ging het display op zwart. Aansluiten op de lader deed ook niets.

Heb toen de trappers rondgedraaid terwijl de lader aangesloten was. Na een paar omwentelingen begon de lader ventilator te draaien en de fiets op te laden. Display gaf netjes het laadniveau weer.

Na 70% laden kon ik het niet laten om een rondje te proberen. Bingo!
Lopen als een zonnetje. Nu maar hopen dat het euvel weg blijft.

Hoop dat iemand er wat aan heeft.

Shiptronic

Overleden

Bah, das wel erg simpel, maar zeer doeltreffend opgelost ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
leime

Golden Member

Ik werk ook bij een fietsenmaker en wij adviseren ook altijd om de trappers een stukje te draaien als de fiets niet wil laden.

Lucky Luke

Golden Member

Hmm, blijkbaar willen die dingen niet via de lader laden als de accu te ver ontladen is, maar nog wel via de trappers? Zou deze veronderstelling juist kunnen zijn?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Als de accu te leeg is wilt hij niet laden.
Dit heeft te maken met dat de lader een stroompje nodig heeft om te comuniceren met de accu.
Als je het wiel draait krijgt de lader wel dit stroompje.

E001 betekent dat de accu leeg is, als dit gebeurd als de accu voldoende vol is heeft dat te maken met een storing in de accu.
Vaak gaat hier een melding vooraf b.v E18 dit betekent dat er een te groot spannings verschil in de accucellen zijn, en als deze E18 voorkomt wordt de accu meteen uitgeschakelt dus E001 melding
Hierdoor moet de fiets aan de oplader worden gezet zodat alle accucellen weer op het zelfde spanning komen.

We hadden het over de crosstable, ik ben inmiddels achter dat de codes in dit bestand de weergave op de uitgebreid diagnoseformulier bepaald.
Alles wat in de crosstable veranderd, veranderd dus alleen maar op het uitgebreid diagnoseformulier en niet in de werking van de ION.

De besturingssoftware lijkt uit 2 delen te bestaan, PMU & MMU.
Accusoftware & motorsoftware.

Ben op dit moment bezig met een error3, accu defect.

Ik ben ook zeer geïnteresseerd in dit topic inmiddels, gezien dat m'n schoonvader nu ook zo'n fiets heeft. Het vooruitzicht dat het accupack het een keer gaat begeven is geen fijn gevoel, gezien het die man toch al een rib uit het lijf was.

Voorlopig werkt alles nog, dus m'n schoonvader is ook niet happig op het afluisteren van communicatie etc, maar misschien dat ik dit toch eens ga proberen.

@Mondje: kun je de files ook op een andere manier delen? Want zoals ze nu staan moet ik ze stuk voor stuk apart aanklikken om te downloaden. Of ik snap iets niet.

Misschien een zipfile van maken?

Heeft iemand al contact gehad met TTX7? Zonder email in z'n profiel is hij wat moeilijk te benaderen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik volg dit forum niet meer zo intensief.
Dit omdat ik merk dat de ACCEL (bat. Spart.Kog.) accus een stuk beter zijn geworden.
Zeker in de begin jaren gingen ze bij bosjes defect, met name de print dan, de cellen over het algemeen niet!
Daarnaast kunnen mensen tegen een redelijke betaling binnen twee jaar na aanschaf van een nieuwe fiets een extra garantie voor nog eens drie jaar afsluiten.
Dit doet de accel groep natuurlijk ook alleen omdat men ervan overtuigd is dat de onderdelen steeds bedrijfszekerder zijn geworden,
Desalniettemin ben ik nog steeds geintereseerd in het zelf kunnen aanpassen van de software, teneinde de mate van ondersteuning en eventueel de snelheid zelf te kunnen regelen.
Mail me gerust met vragen.!

@ Jochem

Ik weet niet precies wat je bedoeld.
Kun je het iets duidelijker uitleggen?

Ik probeer vanuit jouw link (naar een office-share ofzo) de files te downloaden, maar ik moet al die files stuk voor stuk apart aanklikken om ze te downloaden (of ik snap het niet). Het zou handig zijn als ik een heel mapje in één keer kan downloaden. Dat mag ook een archief zijn, zoals ingepakt in een zip-file. Of een andere manier van delen, want dat microsoft share verhaal werkt niet zo fijn.

Ik kan je ook voorzien van een tijdelijke link naar een FTP, als je weet hoe dat werkt?

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

5 jaar voor een fiets is alsnog kort, ik denk dat de vraag dus zal blijven bestaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo allemaal,

Ik ben in eigenaar van een Sparta ION M-Gear en zou hem graag sneller willen krijgen. heeft iemand de snelheids begrenzer eraf gekregen? en wat zijn de resultaten?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Henry S.

Moderator

Andere vraag, ander/nieuw topic.

Je vraag voegt niets aan dit topic toe.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 24 augustus 2011 19:19:26 (31%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 28 april 2010 20:38:14 schreef MHK:
Hallo,

hoever ben je ondertussen?
Ik heb de discussie even gelezen, en vind het een heel goed idee.
Zelf heb ik ook al diverse Atmel processors geprogrammeerd en
mijn XTS Sparta Ion was na een week al niet meer onder garantie.
Als ik kan bijdragen doe ik dat graag.
Reverse engineeren vanuit de firmware die de fietshandel erin
schiet lijkt mij het makkelijkst.
Van daaruit verbeteren is prima te doen, gewoon in assembler.
Ik wil b.v. een "geheime" toets code om mijn fiets in standje 4
te krijgen.
Nu gaat ie maar tot 3 (Power), 4 staat dan voor "Unlimited".
Dan wordt ik tenminste niet meer ingehaald door snorscooters.
Sparta had die begrenzing er zelf ook uitgehaald voor die wedstrijd
(fiets/auto) in Utrecht in 2009 door politici.

Groet,
MHK

hallo heb je daar al iets kunnen mee doen , ik ben ook geïnteresseerd zou ook graag de begrenzing er uit krijgen

groetjes Flokkie

Dit topic is gesloten