Jongensradio anno 2007 Deel 9

Dit topic is gesloten

(Z)weetvoetje

Golden Member

volgens Mathematica 7.0:
code:
In[2]:= Sqrt[12]! //N

Out[2]= 11.0678
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Het is i.i.g. wat anders als wortel 12. Zoals gezegd ik was die faculteiten bij analoog nog niet tegengekomen. Dat is meer iets voor digitaal. Maar je had zo'n discreet sommetje toch ook even met de hand kunnen doen
Wish I would understand electronics
(Z)weetvoetje

Golden Member

Je weet dat faculteit (uitroepteken) gelijk is aan de gama-functie, en da's niet heel simpel om te doen. Voor grotere getallen is het simpel, dan kun je het factulteit van (reeele) getallen goed benaderen als:

x! \approx e^{x \log x - x}

Maar voor kleinere getallen, zoals hier moet je het eigenlijk exact uitrekenen:

x! = \int_{x=0}^{\infty}  dy \  y^x e^{-y}
En die integraal is (meestal) niet exact op te lossen. Daarom moet je het gaan uittekenen op papier, uitknippen en op de weegschaal wegen hoe zwaar het weegt. (Teminste, als je het ambachtelijk wil doen)

ps. Yay, Latex werkt op CO.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
That's why I gave you a big smile Latex, hoe gebruik je dat op CO?
Henry S.

Moderator

math-tag Speciaal voor (Z)weetvoetje en FET.

Edit: Ik wist niet dat jij een Latex fetisch had

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 23 maart 2010 20:20:15 (21%)]

Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
Oohh yeahhhh baby!!! Dat had ik nog niet gezien

Speciaal voor (Z)weetvoetje en FET.

En nou ook voor WoeLi natuurlijk!

[Bericht gewijzigd door WoeLiMaster op 23 maart 2010 20:04:28 (47%)]

Het is heel mooi, inderdaad. Net een ouderwets wiskundeboek, jummie! Dank jullie wel.

Ik kan alleen beide benaderingen niet werkend krijgen. De eerste geeft te kleine waarden.
De tweede moet denk ik zijn:
x! = \int_{y=0}^{\infty} \ y^x e^{-y}\ dy
Zoals het er stond, kon het niet. Deze komt wel uit.

Een handige benadering is die van Sterling:
n! \approx n^n e^{-n} \sqrt{2 \pi n}

Alleen: hoe kwamen we nu op faculteiten, en wat doe je ermee in Jongensradio?
Op 22 maart 2010 16:49:33 schreef Rd12tf:Negatieve verhouding? Nee hoor, het is een kronkeltje want sqrt(12.0)!=3.5

Die kwamen hier vandaan, vandaar. Maar ik heb zo het idee dat dit niet de bedoeling was van Eat. Het ging over kronkeltjes en toen werd er nog veel meer uit de kast getrokken

Edit: Ik wist niet dat jij een Latex fetisch had

Nah, als er wat moois in zit...
(Z)weetvoetje

Golden Member

Staat ook in nieuwerwetse wiskundeboeken hoor

Ah, dan had ik die formule van sterling schijnbaar niet helemaal goed onthouden. Maakt niet uit, in de thermische fysica laat je die wortel 2Pi toch altijd weg Met de n \log n ben je al een heel eind.

Die andere functie klopt wel, zoek maar eens op 'gamma-function'

edit: oeps, ja, nou zie ik pas dat ik x en y omgewisseld heb...

Tsja, krijg je als je natuurkunde studeert. Die mensen zijn wat minder precies
Om terug te gaan naar het RF begin van deze wiskunde.

Ik heb een 1:3 unun, achter 2 diplexers , met daar een 14m draad aan gemonteerd. In de 40m band is de ontvangst goed en beter dan zonder unun.
fred101

Golden Member

De plaatjes laten zien dat het gemiddeld beter is, alleen ontvang je niet gemiddeld. Er zijn plekken waar je zonder unun dus beter zult ontvangen dan met. Dat is een kwestie van meten.

Nu pas valt me dat uitroepteken op. De uitkomst gewoon met de hand: 11,0677900187. Niet dat ik ook maar een idee heb over wat ik nu heb uitgerekend maar mijn HP35s wel
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Rd12tf

Golden Member

Allemaal (behalve rbeckers) aan een nieuwe bril en prozac ... Vooral dat laatste, met kilo's .

!= betekent is niet gelijk aan.

Op 24 maart 2010 00:29:01 schreef (Z)weetvoetje:
Tsja, krijg je als je natuurkunde studeert. Die mensen zijn wat minder precies
Natuurkundig bewijs dat alle oneven getallen priemgetallen zijn:
1 doet niet mee, 3 is priem, 5 is priem, 7 is priem, 9 is een uitzondering, 11 is priem, 13 is priem.. oneven getallen zijn priem.

Leuk trouwens dat de (Z)synth werkt. Je hebt nu dus een twee-lussige fazelus. Dat is een heel praktische aanpak, die je veel zag.

Wat ook nog wel is gedaan, is in de plaats waar nu jouw VFO zit, een derde lus gebruiken en de uitgang daarvan plompverloren door 100 delen. Met een lusreferentie van 10kHz kreeg de uitgang dan een stapgrootte van 100 Hz - de kanaalafstand van de apparatuur waarin deze synth gebruikt werd.
Toen in de 1970's en 1980's de scheepsapparatuur langzamerhand 'vrije kanaalkeuze' kreeg, zag je dit spul flink opkomen. Er was uiteraard nog wel een knopje voor fijnregeling, maar bij mij stond dat altijd op nul. De spullen waren knap degelijk.

@Fred: klopt, in die hele HF band zijn er een paar honderd kHz waar de ontvangst harder, dus met een hogere ingangsspanning, zou kunnen zijn. Of je daardoor echt meer hoort, hangt af van de ontvanger. Meestal maakt het voor de S/N niet veel uit: de lagere signaalsterkte gaat gepaard met een evenveel lagere stoor/ruis sterkte.
De (inderdaad maar heel grove) 'aanpassing' door de trafo heeft dus juist als grootste voordeel dat de diepste gaten (minima) er niet meer zijn.
Om te zenden ligt dat natuurlijk anders. Als door de slechte aanpassing jouw signaalsterkte bij je tegenstation zakt, wordt dat daar helaas níet gecompenseerd door een lagere stoor/ruis sterkte.

Bij alle schepen, groter dan het "notedop" model, vind je dan ook minstens twee antennes (afgezien van 'reserve' constructies): de ontvangstantenne, op de voormast bijvoorbeeld, met een unun en coax; en de zendantenne, vaak op het stuurhuis, met een autotuner.
Zo kun je duplexen, maar het is ook omdat je op veel meer frequenties moet luisteren (denk aan weerberichten etc) dan dat je zendt.
(Z)weetvoetje

Golden Member

Ja, ik weet dat dat ook met drie lussen gedaan werd. Maar dat vond ik niet praktisch. Ik wilde graag af kunnen stemmen met een gewone analoge knop. Dat je gewoon in één keer 200 kHz kan verdraaien met die ene knop. En dat is lastig om goed te doen met een digitaal afgestemde PLL. Dan moet ik met een rotary encoder aan de gang, uC gebruiken, display maken, software schrijven. en daar had ik GEEN zin in.

Daarnaast is het dan ook veel lastiger om de deler van de PLL goed te krijgen. Op dit moment deel ik de frequentie eerst door 10, alvorens aan de echte, instelbare, deler te beginnen. Dit is handig, omdat de 74HC-serie logica anders te traag is om de de deler lekker te laten werken. De timing van de comperator wordt heel kritisch. De tijd dat het duurt voor signalen om door de logica heen te gaan is makkelijk 100ns; en dat is toch al zo'n 4 periodes.
De fijnste stapgrootte die mogelijk is voor de grofafstemming is hierdoor waarschijnlijk zo'n 100kHz. Voor de fijnafstemming moet je dus 100Hz stapjes maken, PLL freq. is 10kHz. Dan moet je dus zo'n 10MHz. En dat red je niet, omdat die logica te traag is. Een afstembereik van zo'n 3MHz is het maximum.

Nouja, met wat passen en meten zal het waarschijnlijk nog net lukken. Maar het lijkt me lastig.

Grappig trouwens om naar een AM-zender terwijl de ontvanger in SSB stand staat. Op linker oor USB+LSB, op rechter oor USB-LSB. Je wordt redelijk gestoord als je er 10Hz naast staat
(Voor SSB luisteren is dit overigens wel erg praktisch als er breedbandige stoorsignalen zijn, de zender klinkt vanuit een andere richting als de storing)

Stabiliteit vind ik nu wel prima. De frequentie verloopt nu wel wat, muziek klinkt na verloop van een minuut of drie toch wel vals (in SSB mode). Maar hij staat nu ook voor een open raam.
Schimanski

Golden Member

Op 24 maart 2010 10:03:59 schreef Rd12tf:
Allemaal (behalve rbeckers) aan een nieuwe bril en prozac ... Vooral dat laatste, met kilo's .

!= betekent is niet gelijk aan.

Dat schreef ik toch ook... klik

Veel C-programmeurs kunnen een beetje wiskunde, veel wiskundigen programmeren blijkbaar weinig.
What, me worry? // Hamradio - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Si Hoc Legere Scis Nimium Eruditionis Habes
@Rd12tf
oftewel hoe snel en hoe ver kun je afdwalen.

@Fred & FET
De band waar die combinatie voor gebruikt wordt geeft nu sterkere signalen. Een antennetuner bij die unun zou ook helpen.
Het hele traject, de combinatie van antenne's met diplexers en kabels etc., heb ik niet gemeten. Alleen sommige componenten. Dat is voor mijn doel voldoende.
fred101

Golden Member

Ik had bij mijn langdraad (43 meter lang) eerst een speciaal soort 1:1 unun (eigen bedenksel), daarna een tussen schakelbare 1: 9 of 1:4 en dan een LC tuner. Dat werkte prima voor zenden en ontvangen.(tot ik met 400WQ aan de gang ging), die trafo was gemaakt op twee ringkerntjes wat denk ik een klein broertje van de 4C65 was. Zo groot als een T50

[Bericht gewijzigd door fred101 op 24 maart 2010 14:58:48 (27%)]

Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Good morning guys and girls

Is die radiomarkt in Tytsjerk op 17 april wat?
fred101

Golden Member

Geen idee, is ergens in het buitenland toch ?

Leuk die H parameters. Ik heb een paar pdf's over curve tracen geprint en nu blijkt dat je met de gegevens op het scherm al de H parameters kan berekenen/aflezen. Dat geeft eindelijk ook wat inzicht in tor impedanties. Perfect om eerst de ideale instelling te zoeken en dan weet je gelijk alle parameters.

Nooit geweten dat je zoveel met zo'n ding kan. Temperatuur reacties van zeners bv. 2mV/graad. Negatief reverse biased en positief forward. Dus een diode in serie met een zener (met de kathodes naar elkaar en daartussen aftakken) geeft optimale temperatuur compensatie. Wisten jullie natuurlijk al lang

PTN/NTC gedrag, halfgeleiders natuurlijk, weerstanden, condensators, driepoot regelaars, led-instellingen en testen, en je schijnt er zelfs opamps mee te kunnen testen. Volgens mij zou ik er ook buizen op moeten kunnen zetten.

Ik heb een service manual gevonden dus nu mijn ac calibrator af is ga ik eerst eens dit ding calibreren. Dat is vrij eenvoudig heb ik al gezien.
pientertje

Golden Member

is het niet een leuk idee om één keer in de twee manden ofzo een klein dingetje te bouwen. Als iedereen dat doet kunnen we er over discussiëren en bijvoorbeeld het schema aanpassen.

Het lijkt me een leuk manier om meer van hf te leren en tegen leuke schema's aan te lopen. Het idee kwam door dit topic:http://www.circuitsonline.net/forum/view/82572.

Wat vinden jullie hiervan?
You lost the game!
fred101

Golden Member

Ik ben voor, ik mis het oude jongensradio wel een beetje.
Radioortje

Special Member

Lijkt mij leuk , misschien kan ik dan ook weer wat meedoen en meepraten .
Alleen maar meelezen over dingen die je eigenlijk helemaal niet snapt is niet alles .
/ Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond http://zendamateurtje.hyves.nl/
Klinkt leuk (:

@Radioortje. Dat ken ik
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
(Z)weetvoetje

Golden Member

Grote vraag is: WAT zullen we bouwen?

FM-bugje en superregje heeft iedereen nu. De rechtuitontvanger ook.

Ik had een 2m transceivertje geopperd, maar dat is in dit kader een beetje te lastig vrees ik. Dat was een tijdje geleden wel half om half een uitdaging geworden, maar ik geloof niet dat daar veel van is gekomen.
Radioortje

Special Member

Een superhetje ?
Daarna misschien een dubbelsuper ?
Ik roep maar wat hoor !
Als het dan zover is een front-end voor de 2meter , en dan zijn we bv weer bij jouw projectje (Z)
/ Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond http://zendamateurtje.hyves.nl/

Dit topic is gesloten