Vandaag ben op een zoektocht geweest naar waterstofperoxide in mijn omgeving, Drogisterijen, Schilders, IJzerwarenzaak, Welkoop. Bijna iedereen heeft het wel eens verkocht maar het zit nu niet meer in het pakket!
Vroeger kocht ik het gewoon bij de drogist.
Uiteindelijk heb ik het via internet besteld in het hoge noorden:
http://www.werkenmetmerken.nl/waterstofperoxide-30-p-3664.html
Voor 15,85 wordt het thuis gestuurd, 1 liter in een zwarte kunststof fles.
Zoutzuur had ik al op meerdere plaatsen zien staan dus nu kan ik na ongeveer 25 jaar weer eens gaan etsen.

Ik heb al vaker (oudere) topics over dit onderwerp voorbij zien komen. Wat betalen jullie tegenwoordig voor deze chemicalien?
Kun je het gewoon dicht bij huis samen met een kratje bier en een rookworst in het winkelwagentje leggen, of moet je naar een speciaalzaak?

Waterstofperoxide wordt o.a. gebruikt bij tuinbouw-hydrocultuur; als de wortels dreigen te gaan rotten voegt men wat perox toe. Zit er geen gewasbeschermingsfirma bij je in de buurt. Ik heb laatst nog een tankje à 25 liter gekregen van een vertegenwoordiger die ik een tip gegeven had. :) ik kan dus voorlopig weer , hoef alleen maar de dop goed op het tankje te houden ;)

De dop op het tankje EN koel bewaren EN donker bewaren.

Maar dat wist je waarschijnlijk al want ik las in een van de topics dat jij het ook al meer dan 20 jaar gebruikt.

Voor zover ik weet zit er geen bedrijf in de buurt dat iets aan gewasbescherming doet. Ik heb het nu in ieder geval een stuk goedkoper dan bij de apotheek.

M'n zoutzuur heb ik bij de gamma gehaald. Kost geen dr...

Zoutzuur kost inderdaad geen sch**t.

Werd ooit in de bouw gebruikt om na het metselen muren schoon te maken. Ik verbaasde mij er over dat men dat zonder bescherming met een stoffer op de muur stond te smeren.
De laatste keer dat ik dat zag was in 1980. Vraag me af hoeveel milieueisen daar tegenwoordig bij komen kijken.

Waar laten jullie trouwens de gebruikte oplossing inclusief opgelost koper. Of kan ik dat beter niet vragen :o

Volgens mij is waterstof peroxide maar beperkt houdbaar.
Dicht en donker opslaan help volgens mij niet.
Op en gegeven moment vervalt het tot water of niet?

Ik heb het ook eens bij de lokale drogisterij gekocht, men vroeg alleen of ik zeker wist dat het 30% moest zijn (en waar voor gebruikt) wat dat is normaal gesproken niet verkrijgbaar.

Je kunt het niet onbeperkt bewaren. Met 25 liter zal de Olde veel printen moeten maken of zijn wortel regelmatig beschermen.
Je kunt de levensduur wel flink verlengen als je het koel, donker en dicht opslaat.

Heb laatst gewoon bij de apotheek gekocht: 7.xx voor 1 l 30%. Ik was bijna verbaasd dat het niet meer was want had verwacht dat de apotheek wel de duurste zou zijn.

HCl en NaOH van de Gamma of andere doe het zelvers (ze verkopen allemaal identiek hetzelfde kijk maar eens goed op de verpakking naar de fabrikant) zijn inderdaad goedkoop maar worden met de minimum concentratie van de range die op de verpakking staat geleverd. Is niet echt erg: de HCl gebruik ik as is enkel H2O2 toevoegen en de NaOH 1 op 5 afgedund.

Bij Gamma vond ik overigens NaOH puur. Dan is het nog goedkoper en ben je zeker van de concentratie van je oplossing.

Op 21 oktober 2009 17:57:09 schreef hennep:
Je kunt het niet onbeperkt bewaren. Met 25 liter zal de Olde veel printen moeten maken of zijn wortel regelmatig beschermen.
Je kunt de levensduur wel flink verlengen als je het koel, donker en dicht opslaat.

Als het wat achteruit gaat voeg ik wat meer "op smaak"toe Als ik weer printen ga maken gooi ik gewoon een flinke scheut in het bad, en als de laatste 10 liter nogal slap is hoef ik ook geen water toe te voegen bij een nieuw bad :) Overigens valt het wel mee dat aftakelen van peroxide.

Dat afgesloten bewaren van peroxide snap ik niet. Koel, ja! (iedere 10 graden koeler, kan je het 10x langer bewaren. is het nattevinger regeltje van de chemici). Donker: Het zal zeker (versneld) uit mekaar vallen door licht (UV?).

Peroxide is HOOH, normaal water is HOH, meestal geschreven als H2O. Als de peroxide uit mekaar valt ontstaat er een normaal water molekuul, en een loslopende zuurstof. Die laatste reageert met alles wat los en vast zit. Als ie je verpakking niet opeet, zou ie tot ozon of zuurstof kunnen reageren. Dat zijn gassen. Als je die opsluit dan loopt de druk op en krijg je uiteindelijk een agressieve explosie, waarbij zuurstof/ozon vrijkomt en dan een secondaire explosie. Geen grappen!

Bovenstaande is geschreven op basis van mijn middelbareschool scheikunde. Hieronder een link naar wat een fabrikant er over schrijft:

http://www.h2o2.com/intro/safety.html

Ik denk dat het ook wel mee zal vallen.
Je vind ook nergens informatie over de snelheid waarmee het uiteenvalt. Dit feit geeft mogelijk al aan dat het meevalt.

Ik heb tijdens mijn analistenopleiding geleerd dat een aantal chemicalien waaronder dus ook waterstofperoxide vanzelf door een autoredoxreactie ontbinden. Dit wordt soms versterkt door licht en in bijna alle gevallen door verwarmen.
Mogelijk bedoelen ze dan niet dat je het in pikkedonker bij -20 celcius moet bewaren maar dat je het niet in de vensterbank in het volle zonlicht moet zetten. Nu noem ik bewust de twee uitersten.

Ik zorg er voor dat het geen jaren blijft staan en het zit van de leverancier uit al in een lichtdichte fles. Daarbij berg ik het ook nog eens goed op onder in een donkere kast.
Ik wil het niet in het keukenkastje hebben staan omdat 30% H2O2 blaren trekt. Dat is dat nog een extra waarschuwing voor degene die hiermee wil gaan etsen.

Giet het niet over je vingers!

rew,

waarom de dop erop?
Je hebt gelijk dat er gas ontstaat en dat er druk op de fles komt. Maar de vraag is dan hoeveel gas zit er al boven de vloeistof als je de fles dichtschroeft en dat bepaalt de snelheid waarmee de druk opbouwt.
Ik houd de fles goed dicht omdat ik verwacht onder druk de snelheid van uiteenvallen afneemt. Neem even een voorbeeld uit de directe omgeving, de colafles. Laat je de dop eraf dan ontsnapt de geest uit de fles :-)
Koolzuur is een vergelijkbaar goedje, ook een gas dat een reactie is aangegaan met water en dat uiteenvalt. Dat houden we ook onder druk in een kunststof fles. Dat we dit niet in glas moeten verpakken lijkt me duidelijk.

Dat het onder druk houden ook werkelijk effect heeft bij H2O2 kan ik niet aantonen. Ik ga daar weer eens op mijn gevoel af.

Het maakt uit of het een omkeerbare of onomkeerbare reactie betreft. De CO2 in de colafles kan weer oplossen. Sterker nog, dat doet het onder druk prima. Neem een cola fles, hard schudden. Ik hoef je niet te vertellen wat er gebeurt als je hem dan openmaakt. Dus dat hoef je niet te doen. Zet hem een dag in de koelkast, en maak hem dan open.... Niks aan de hand. Gewoon weer opgelost!

De reactie van 2 H2O2 -> 2 H2O + O2 hangt niet zo zeer van de zuurstofconcentratie af en is nauwelijks omkeerbaar. Dus alle O2 die ontstaat bouwt druk op.

Als jij denkt dat het druk opbouwen helpt, mag je best de boel wat op druk houden. Maar je moet eigenlijk zorgen dat de overdruk kan ontstnappen door een overdruk ventiel en dat er geen zuurstof ophoping kan plaatsvinden. Verder moet je zeker niet met een peuk in je mond de fles pakken/opendraaien....

Als jij iedere maand de fles voor een scheutje nodig hebt, kan het best zijn dat er onvoldoende druk opbouw is om de fles kapot te maken. Maar als je dan een jaartje niks nodig hebt kan het fout gaan. Maar goed... Je telt voor twee. :-)