Stroomverbruik meten over alle groepen

Hallo allemaal!,

voor mijn nieuwe project ben ik op zoek naar een methode om het energieverbruik van mijn woning in kaart te brengen. En dan bedoel ik zo nauwkeurig mogelijk. Hiervoor heb ik het plan geopperd om AL mijn groepen in de meterkast (26, ik weet het, beetje maf) apart te voorzien van een ampere / Kwh meter. e.e.a. moet aangesloten worden op een pc systeem, waar de gegevens worden verwerkt (real time) en e.e.a. in grafieken kan worden weergegeven.

Zo hoop ik een gebruikersvriendelijk systeem te ontwikkelen dat onnodig verbruikende groepen uitschakelt indien nodig. Tevens een piekwaarschuwing kan geven indien maximale waarden (zoals ingesteld) worden bereikt.

Nu is het digitale deel niet zo'n probleem. ik denk aan een PIC met USB, een rabbitcore met Ethernet of misschien zelfs wel een (siemens) PLC. A/D conversie ook geen punt.

Echter is het omzetten van het verbruik voor mij een raadsel, ik lees over stroomtransformatoren met een hele zwik aan theorie. stroomtangen etc.

ik ben dus op zoek naar een meetmethode dat ik veel groepen apart kan meten, tegen (natuurlijk) zo laag mogelijke kosten.

wie heeft een tip ?

groets,
Martijn.

Hugo Welther

Moderator

Maar liefst 26 groepen?
Woon je in een kasteel of is elke WCD/lichtpunt apart afgezekerd?

Voor realtime worden dat dan 26 stroomtrafo's en evenveel RMS -> DC omzetters (AD536). Zal een zeer kostbaar project worden.

Begin eens met één.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Yup 26 groepen, en inderdaad zijn praktisch alle wcd's en lichtpunten apart afgezekerd. We kochten ons huis met "oude" bekabeling (rood/zwart dacht ik dat het was), dus moest alles toch opnieuw trekken. En in de hobbydoos trof ik nog voldoende automaten aan om alles apart te houden.

Het geeft de mogelijkheid om zoiets als dag en nachtgroepen te creeren. Of een "niet thuis" scenario, waarbij alleen die groepen aanstaan die aan moeten zijn, en de rest dus uit.

En natuurlijk begin ik met één groep, maar het moet wel passen in de meterkast (26 stroomtangen word lastig, even afgezien van de prijs)

ik denk eerder aan een stroomtrafo(tje) rond iedere fase van iedere groep. een stukje electronica die dit signaal omzet naar iets dat ik makkelijker kan verwerken. (0-10v, pulstreintje, etc)

Hugo Welther

Moderator

Op 6 december 2009 20:26:18 schreef Skysoft:
[...]

een stukje electronica die dit signaal omzet naar iets dat ik makkelijker kan verwerken. (0-10v, pulstreintje, etc)

Zoals ik al aangaf zijn daar IC's voor.
Bijvoorbeeld de AD536, AD636, AD737 RMS naar DC omzetters.
Datsheet AD737 KLIK

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Op 6 december 2009 20:26:18 schreef Skysoft:
Yup 26 groepen, en inderdaad zijn praktisch alle wcd's en lichtpunten apart afgezekerd. We kochten ons huis met "oude" bekabeling (rood/zwart dacht ik dat het was), dus moest alles toch opnieuw trekken. En in de hobbydoos trof ik nog voldoende automaten aan om alles apart te houden.

Als alle bedieningen ook naar een centraal punt bedraadt zijn dan heb je een goed uitgangspunt voor domotica.

Multiplex je pronnen, dat scheelt een handvol converters.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

Aan de AC kant multiplexen, gaat dat werken?
Je moet dan in de nuldoorgangen gaan multiplexen lijkt mij.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

En als je echt het gebruikte vermogen wilt meten wordt het nog wat spannender, de gemeten stroom vermenigvuldigen met 230 gaat niet lukken.

Ik ben de tip van Hugo (ad737) nog aan het onderzoeken. ik kwam op mijn zoektocht ook dit tegen : MAXQ3180 (maxim)
zie: klik

lijkt mij een snoepje van een oplossing, en belangrijker, ik hoef niet zo diep in de materie te duiken van rms, true rms, en een hele berg andere onwerkelijke dingen die ik al ben tegen gekomen.

Ik hoef blijkbaar "alleen maar" de SPI bus te interfacen, en de application note geeft aan wat de rest moet zijn.

// murphy alert: ik kijk over van alles heen, maar daar is het hobby voor niet... ;-)

@Henry S. : Domotica is vanaf het begin in gedachten geweest. de gebruikersbediening is met behulp van een eigen bussysteem gerealiseerd. (afgekeken van X10 en een beetje van profibus)

in ieder geval bedankt tot zover voor het meedenken, als ik een proefopstelling werkend heb, post ik wel de resultaten.

gr,
m.

Ik kan mij iets herinneren dat er ooit in de technoscoop van de Technische Unie een print in heeft gestaan van .... met allemaal amperemeettringen, volgens mij zaten er per print 12 meetrafo`s op en kan geplaatst worden in een verdeelkast.
Dit product was/is speciaal bedoeld voor data centrale`s zodat er vroegtijdig kan worden ingegrepen van overbelasting van een eindgroep

Hoi meije,

ik denk dat je deze bedoeld : klik

lijkt me een geweldige oplossing, nu eens kijken wat hij moet gaan kosten, word morgen denk ik...

Ja die dingen bedoelde ik, Ik zal vanavond kijken of de TU deze verkoopt en dan zal ik tevens even de bruto prijzen er bij zetten

[Bericht gewijzigd door meije op maandag 7 december 2009 18:32:42 (70%)

haha, 3 leuke links waar je misschien iets mee kunt:
http://www.bwired.nl/ (maakt o.a. gebruik van sensoren op: http://www.plugwise.com/en)
http://home.wiredhouse.nl/

Leuke sensoren om energieverbruik te meten (incl cos. phi, ec..):
http://www.analog.com/en/analog-to-digital-converters/energy-measureme…

[Bericht gewijzigd door No_Brain op donderdag 10 december 2009 16:26:58 (11%)

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"