| Naam |
Bericht |
Hugo Welther
Moderator
|
Nu klopt alles weer.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
KT88
Moderator
|
Dat "oude tijdschrift" had blijkbaar de transistorbenaming al fout, inderdaad moet het een 135 of 137 zijn.
Overigens ben ik het geheel eens met mijn waarde confrater-glaskolf RD12TF dat de schakeling zo goed werkt.
EDIT: mosterd na de maaltijd........
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
|
Rd12tf
Golden Member
|
Dat het nu juist de drie "buizen" (ja, Hugo is ook een buis!) zijn die het oplossen, schande ...
MvgEat
//ontopic
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
|
Hugo Welther
Moderator
|
quote:
[off topic]
Ik ben maar een bescheiden buisje, een EL84.
[on topic]
|
NPN
|
In de onderdelenlijst staat het nu goed, T2 moet een BD137 (of BD135 of BD139) zijn. Ik wil niet lastig zijn, maar in het schema staat nog steeds dezelfde fout: T2 staat als PNP transistor getekend. Ik was er al voor 95% zeker van dat het fout is. Voor alle zekerheid heb ik deze schakeling toch nog getest. En nu weet ik het zeker, met een NPN transistor voor T2 gaat het goed, met een PNP transistor voor T2 werkt het niet. Voor de volledigheid nog enkele meetresultaten. De stroom door LED D1 varieert van ca. 17 tot ca. 21 mA, dit is dus een goede waarde voor een normale LED. Deze stroom is enigszins afhankelijk van de voedingsspanning en de eigenschappen en junctietemperatuur van T1. Voor de voedingsspanning heb ik de uiterste waarden, 5 V en 24 V, in de test gebruikt. Voor T1 heb ik enkele low power transistoren toegepast. Aangezien de LED-stroom afhankelijk is van U BE van T1 en deze weer afhankelijk is van de junctietemperatuur, heeft ook de dissipatie van T1 en de omgevingstemperatuur nog invloed. Een ideale stroombron is het dus niet, maar voldoende voor het stabiliseren van de stroom door de LED. Ik hoop dat iemand nu het schema wil wijzigen.
|
Hugo Welther
Moderator
|
Volgens mij is T2 echt als een NPN getekend.
Ik onthoud dit altijd als: PNP = pijl naar plaat
|
NPN
|
Voor de zekerheid heb ik 9 keer vergroot en ik zie nog steeds een PNP transistor voor T2 staan. En er staat ook BD136 bij en dat is ook een PNP type. T1 is wel als NPN getekend, het verschil is met wat inzoomen duidelijk te zien.
|
Henry S.
Moderator
|
Ik zie NPN, en BD 137, hoef er niet voor te zoomen. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 7 juni 2005 19:36:23]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
KT88
Moderator
|
@NPN: Cookies weggooien en opnieuw inloggen?
Hier zie ik ook een NPN en BD137, al geruime tijd zelfs.
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
|
NPN
|
Aan KT88 Moderator: U had gelijk, met mijn meestgebruikte programma Firefox zag ik de oude pagina (met PNP transistor), met Internet Explorer zag ik de nieuwe pagina. Mijn excuses, ik heb er weer wat bij geleerd. Ik ben wel blij dat anderhalf jaar na mijn eerste bericht en ruim 3 jaar na het toevoegen van het oorspronkelijke schema nu eindelijk de fout is gecorrigeerd. Hartelijk dank, mede namens degenen die in de toekomst deze schakeling gaan bouwen. Zoals het er nu staat getekend werkt het wel goed.
|
KT88
Moderator
|
quote: Op 8 juni 2005 19:58:30 schreef NPN:...Ik ben wel blij dat anderhalf jaar na mijn eerste bericht en ruim 3 jaar na het toevoegen van het oorspronkelijke schema nu eindelijk de fout is gecorrigeerd.
Jaja, zo nu en dan kunnen wij best wel snel reageren hoor
|