koelkast koelt niet - super cooler doet het wel

Dit topic is gesloten

mijn koelkast (Liebherr Kte1840, zonder vriesvak)koelt niet. Hij doet het alleen als ik de super cooler knop indruk. Dan slaat de motor aan en koelt hij af tot (volgens de temperatuurmeter) 2 graden. Maar verloop van tijd (een uur of 6) slaat de koelkast weer af. Wat kan het probleem zijn?

dank.

(ik heb de koelkast vorige week overgenomen. Hij heeft bij het vervoer een tijd op zijn kant gelegen). Daarna heeft hij wel enkele uren rechtop gestaan)

Laat me raden, hij staat in een koude ruimte?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

nee - hij staat in de keuken. Overdag hebben we de verwarming aan, maar 's nachts niet. Ik dacht eerst ook dat het daarmee te maken zou hebben, maar ik ben bang dat dat te simpel is. Hij lijkt het alleen te doen op de knop supercooler en niet uit zichzelf aan te slaan.
Steven

Klinkt als een brakke thermostaat.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

daar was ik al bang voor. Is dat simpel te vervangen? Heb er geen ervaring mee.

... en kan ik overigens de thermostaat doormeten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 3 januari 2010 19:18:20 (23%)

jerome

Golden Member

Ik veronderstel een electronische thermostaat,omdat hij stil valt na 6uur in super mode. Misschien is er iets los gekomen op de print door de trillingen, bij het vervoer.

is dat een laag model , zo'n 75cm hoog met elektronische sturing erop voor de temperatuur op de bovenrand ?

die hebben problemen met de print die alles regelt , ik heb een 5 tal uit de zelfde serie binnen 2 jaar stuk gehad , harense smid stuurde dan ook meteen al de liebherr langs , de printen kosten rond de 280 euro en soms werken en soms niet is een symptoom , deze printen werken met een triac ipv relais en dat maakt ze niet geweldig , ook de rohs regels maken het er niet beter op .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hm, klinkt niet bemoedigend.

Het is een Liebherr Premium, Kte 1840. Tafelmodel (85 cm hoog) De temperatuuraanduiding zit binnenin - bij het lampje. Voor 280 euro heb je ook een nieuwe koelkast. Dus een nieuwe printplaat lijkt me een dure oplossing - zeker als het ook nog eens niet zeker is of het werkt.

Is er nog een truck om er achter te komen of het de thermostaat is (wel betaalbaar) of dat er meer aan de hand is (printplaat)?

Alvast dank voor het meedenken.

als er een draaiknop inzit is het nog een koeler met gewone thermostaat , als dit met knopjes is dan is het een model met print erin .

ook als de supercooler wel werkt en een knopje is wat ingedrukt word op de bovenrand is het weleens zo dat dat knopje los in de soldeer zit of verbrand is . en de gewone instelling loopt ook over het contact van datzelfde knopje , dit waren wel oudere modellen die dit hadden met een wisselschakelaartje

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Laat stellen, je bent handig,beschikt over miltimeter en soldeerbout en hebt wat kennis op electrisch vlak, dan stel ik voor om dit alles eens open te gooien en er detailfoto's van te posten. Er heerst momenteel geen hittegolf. Er valt weinig te verliezen.
In het slechtste geval kan je via een opbouwdoosje met extra mechanische thermostaat, binnenin de koelkast, nog een eind verder.Dit voor een dertigtal euro.

dank. ik zal er een dezer dagen mee aan de slag.
Steven

vervolg - helaas het lukt vooralsnog niet: verkeerde schroevendraaierkop. Ik heb een hele set geprobeerd maar de speciale Liebherr kruiskop heb ik niet. Daar moet ik dus eerst achteraan. Ik meld mij.

[Bericht gewijzigd door steven05 op zaterdag 9 januari 2010 21:50:44 (64%)

Het is inmiddels gelukt de juiste schroevendraaier te vinden - een simpele pozdriv 2 :).
http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.d8240a47a3.jpg

bijgaand de foto's. Hoe zie ik of de thermostaat kapot is? Waar moet ik beginnen? Waar gaat het bimetalen draadje naartoe? Kan ik dat zo lostrekken of gaat dat naar achter op de koelkast?

maartenbakker

Golden Member

Bimetaal niet lostrekken, maar je kan het wel uit de koelkast trekken (voorzichtig). Het blijft dan aan de thermostaat zitten. Deze opzet lijkt me anders dan de beschrijving van een print met een TRIAC, hier kan gewoon de thermostaat zelf stuk zijn. Klikt hij als je eraan draait?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
jerome

Golden Member

De 2 buitenste aansluitingen van de thermostaat met elkaar verbinden. Als hij dan loopt is de ther stuk.Zo niet, kan de printrelais defect zijn. Ik merk dat de laagspanning voor de print met een condensor wordt bekomen.Om dat voedingscirquit uit te meten is wel enige componentkennis nodig.Een kennis van mij liet niets vermoedend het volledige zootje vervangen. Meer dan 200E was dat.

joechei - heb ik inmiddels geprobeerd en inderdaad: als ik de twee aansluitingen met elkaar verbind begint de motor te werken.
een vraag: waar gaat de lichte bimetaal draad naartoe? Zit die nog ergens aan vast?

DE OLDE

Overleden

Dat is geen bimetalen draad, maar een capilaire voeler, dus een buisje waar een substantie in zit.Meestal kun je hem zo uit de mantelbuis trekken.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

dank. ik dacht al dat ik fout zat. maar een capilaire voeler die kende ik nog niet. geweldig. alleen al daarom is dit een dankbaar forum.

ik heb inmiddels een nieuwe thermostaat besteld. ik laat horen als het allemaal gelukt is.

jerome

Golden Member

Nee, niet aan trekken. Meestal is de voeler met een schroefje en een houdertje aan de verdamper(binnenste deel wat koud wordt) vast gemaakt.De kans is groot dat de voeler eerst naar buiten komt achteraan de koelkast, om er dan weer in te gaan in de buurt van de verdamper. Een universeel thermostaatje past daar in. Ik heb dat altijd in de schap liggen.Jij hebt hier een dubbelpolig met 3 aansluitingen, maar met het simpele type(ranco vc 1 "23,5euro") gaat het eveneens. Deze heeft maar 2 aansluitingen. Enige verschil is dat het lampje van de deur ook zal branden als de thermostaat op 0(uit) staat.

dank. ik zal voorzichtig zijn. de kosten van de thermostaat vielen wel mee.

DE OLDE

Overleden

Op 14 januari 2010 22:10:11 schreef jerome:
Nee, niet aan trekken. Meestal is de voeler met een schroefje en een houdertje aan de verdamper(binnenste deel wat koud wordt) vast gemaakt.De kans is groot dat de voeler eerst naar buiten komt achteraan de koelkast, om er dan weer in te gaan in de buurt van de verdamper. quote]
Waar de voeler met een schroefje vast zit moet de verdamper (de "koelplaat") gewoon zichtbaarzijn binnen in de kast, anders zit er gewoon een mantelbuisje waar de voeler ingestoken zit.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Nieuwe thermostaat is geinstalleerd en het werkt weer. Al met al vrij simpel dankzij de aanwijzingen. Dank aan eenieder die heeft bijgedragen.

Het is dan niet mijn topic maar, suggestie: slotje???

Op 14 januari 2010 22:06:54 schreef steven05:
dank. ik dacht al dat ik fout zat. maar een capilaire voeler die kende ik nog niet. geweldig. alleen al daarom is dit een dankbaar forum.

ik heb inmiddels een nieuwe thermostaat besteld. ik laat horen als het allemaal gelukt is.

Het is geen specifieke voeler maar een buisje (soms met een bulb 'verdikking' op het einde )gevuld met een soort gas.Dit zet uit of krimpt met de temperatuur en bedient zo het contact in de thermostaat.

Gr
Ward

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening

hallo Steven05
Ik heb een identiek probleem en weet door dit forum en jouw vragen al heel wat meer. Als ik de twee buitenste draden met elkaar verbind doet hij het alleen als de rechterbuitendraad contact blijft houden met de thermostaat. Het lampje brand dan ook. Als ik ze beide loshaal van de thermostaat en dan met elkaar verbindt doet hij het niet. Klopt dat met jouw bevinding? Zo ja dan ga ik ervan uit dat ook mijn thermostaat stuk is. Waar heb je hem gekocht? Dank

Dit topic is gesloten