Goedenavond meine damen und herren,
Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over de waterstofgenerator. Mijn idee was om dit aan te sturen met een pwm signaal.
De bedoeling is om dit systeem toepasbaar te maken voor een auto, dus de generator zal op een spanning van 12v/24v moeten draaien.
Nou heb ik niet zo heel veel verstand van elektronica dus ik zou wat hulp kunnen gebruiken. De bedoeling was om het pwm signaal te sturen met een pic'je o.i.d. zodat je die eventueel nog kunt voorzien van data uit de ECU. Hoe kan ik de generator het beste aansturen met pwm? door middel van een fet ? ik ben al diverse onderwerpen van gelijke aard tegengekomen maar wordt er niet veel wijzer van.
met vriendelijke groet,
Bas
edit: Ik zal zo snel mogelijk antwoorden, als ik bv. niet genoeg gegevens verstrekt heb etc.
benleentje
Golden Member
Welke spanning moet de generator krijgen volgens eerdere verhalen was dat een hele hoge spanning van 10kV of heb je het nu over een andere generator.
de 12 volt bv. eerdergenoemd. het amperage zou vrij hoog kunnen zijn heb ze wel van 40 gezien. maarja ik zou het graag rond de 5-10 houden. het eigenlijke probleem is dat de pic een 5v spanning heeft en de generator 12v/24v en ik niet weet hoe ik die met de 5volt pwm kan schakelen.
btw: door het vele malen grotere rendement van pwm wil ik dit graag bij mijn model betrekken 
Progger
GMT+1
allereerst had je dit denk ik in schoolvragen moeten posten.
maar waarom wil je PWM gebruiken? je accuspanning wordt bijgeladen door de motor. zelfs met 100% efficiëntie zal de motor niet zijn eigen waterstof kunnen produceren en de auto vooruitkrijgen, je kan er niet meer energie uithalen dan erin zit..
alleereerst, welke gegevens wil je uit de ECU halen? waarschijnlijk zal je je dan moeten verdiepen in ODBII.(ODB2)
een 'generator' is in feite niets meer als een elektrode die in een zoutoplossing hangt. wat voor stroom denk je dat er gaat lopen? hoeveel opbrengst wil je? dan kun je vrij eenvoudig berekenen wat voor vermogens je nodig gaat hebben. dan wordt het ook eenvoudiger wat voor aansturing je nodig hebt.
Moitzie
"Verbringe nicht die Zeit mit der Suche nach ein Hindernis, vielleicht ist keines da." Franz Kafka
Als je met een waterstofgenerator een elektrolyse apparaat bedoeld, dan ontstaat er waterstofgas vanaf ongeveer 12 volt. Hoe hoger de spanning is, des te sneller wordt het water in zuurstof en waterstof gescheiden. Volgens mijn scheikunde leraar heb je hiervoor niet eens een grote stroomsterkte nodig.
Het is ook niet de bedoeling 'een' auto op waterstof te laten rijden.
Het zuiniger maken van de auto daarentegen wel!
Het gaat trouwens puur over de hho generator en niet over de odb dit meer als fictieve accesoires.
Het gaat erom dat je bij pwm minder warmteverlies hebt dan wanneer je een continue stroom hebt, daardoor is het rendement hoger, ben het overigens met je eens dat je nooit meer energie eruit haalt dan erin zit, maar dat terzijde.
Ik zoek naar een manier om 5 volt pwm om te zetten naar 12 volt pwm, de spanning van de accu op de generator. m.a.w. een relais schakelen met pwm, maar omdat een relais nooit zo snel kan schakelen dacht ik aan een fet.. ???
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Om een beetje water te scheiden niet, nee, maar de productie lijkt me recht evenredig met de stroom.
Als ik het goed heb, heb je minimaal 2.2V per cel nodig (een accu gaat immers water scheiden vanaf 14.4V met 6 cellen). Om een forse stroom te laten lopen, heb je natuurlijk meer spanning nodig.
Ik betwijfel eigenlijk of je er met alleen PWM wel bent; op die manier kun je natuurlijk wel de stroom onder controle houden, maar misschien dat het beter werkt als je een flinke spoel in serie zet met de cel, zodat je een (min of meer) constante stroom overhoudt.
De regelaar zelf is heel simpel; kijk links in de balk eens onder de schakelingen naar de motorregelaar, die doet volgens mij precies wat je nodig hebt.
haha ja ik zit er volgens mij een beetje naast 
De pwm is idd om het geheel onder controle te houden.
bedankt voor de inzichtverrijkende antwoorden 
grtz
Zuiniger maken zeg je .. leuk en aardig maar denk eens aan de wet van behoud van energie ? Je zal de spanning van je electrolyse hoogst waarschijnlijk uit een accu onttrekken die geladen word door de dynamo die aangedreven word door ... de motor ?
[Bericht gewijzigd door Dominic op (47%)]
PWM maakt in sommige opzichten wel degelijk uit qua rendement,
het grootste verlies is.... warmteverlies , daar wint pwm het op.
ik begin me slechts af te vragen of pwm in dit geval zoveel winst oplevert..
http://dev.emcelettronica.com/pwm-pulse-width-modulation-overview
[Bericht gewijzigd door busabuzz op (16%)]
Op 27 januari 2010 21:05:58 schreef busabuzz:
Het is ook niet de bedoeling 'een' auto op waterstof te laten rijden.
Het zuiniger maken van de auto daarentegen wel!
Het gaat trouwens puur over de hho generator..
De gedachte erachter is eigenlijk heel simpel.
Ondanks alle inspanningen van de beste motorontwerpers over de hele wereld, is het gewoon een feit dat benzinemotoren niet zo geschikt zijn voor benzine. Ze zijn er gewoon niet goed op aangepast.
Of, anders gezegd, autobenzine is eigelijk ongeschikt voor automotoren.
Dat wordt, zoals iedereen weet, angstvallig geheim gehouden door de regering.
Zoals gezegd, alle onderzoekers samen komen hier niet uit. Of ze zijn omgekocht om de oplossing expres niet te vinden.
Gelukkig bestaat er nog zoiets als gezond boerenverstand.
Dat zegt namelijk dat je alleen maar een beetje waterstof hoeft toe te voegen om het rendement gelijk met tientallen procenten op te voeren.
Het gaat er dus niet om dat je de energie uit de waterstof gebruikt, maar dat de waterstof ervoor zorgt dat je veel meer van de energie in de benzine kunt verbruiken.
Let wel, het gaat natuurlijk niet om gewone waterstof; in dit geval wordt er gebruik gemaakt van speciale waterstofatomen (maar doorvoor moet je even Googelen, dat gedeelte beheers ik niet zo, ik ken alleen gewone scheikunde).
In ieder geval, die speciale waterstof krijg je gelukkig weer vanzelf als je elektrolyse gebruikt. Nou ja, niet in het lab of op school - dan krijg je gewone waterstof; maar in zo'n autoding gaat het vanzelf goed. Althans, bij de mensen waarover je op internet leest.
Eh bon, on topic maar weer.. ik denk dat je geen filter na je PWM moet gebruiken, want dan zou je de gemiddelde spanning krijgen en die zou dan te laag kunnen zijn om het water te splitsen.
Beter gewoon de pieken, die wel hoog genoeg zijn voor splitsing, gebruiken, maar daarvan dan de tijd regelen.
Ik ben het geheel met je eens frederick, heb het slechts voor het gemak samengevat. Benzine heeft een zeer slecht rendement en door waterstof toe te voegen zorg je inderdaad voor een meer volledige verbranding van benzine. Ik kan je alleen op het stuk van de speciale waterstof niet volgen. de reactie die verloopt waarbij waterstof ontstaat is simpelweg:
2H2O + 2e- → 2OH- + H2 (oxidatie reactie even buiten beschouwing)
Het gaat mij erom: of je met pwm een hoger rendement bereikt ? (http://dev.emcelettronica.com/pwm-pulse-width-modulation-overview)
en hoe je dit zou kunnen schakelen (met fet etc.) ?
ik denk dat ik aan die motorsturing tip het antwoord op de tweede vraag heb 
@ topicstarter; Besef goed dat het wetenschappelijk gezien volstrekte nonsense is. Dat is ook waar F.E.T. op doelt.
Dit is tevens niet het eerste topic over dit onderwerp.
Maar natuurlijk is het leuk te experimenteren, zo kan ik mij voorstellen dat bij eenvoudige cellen (die dus niet zoals een echte brandstofcel membraanen toepassen om gas en vloeistof te scheiden) traag PWM men bij een constante stroom zin heeft, omdat de ontstane gasbelletjes dan de tijd hebben om op te steigen, wat gemiddeld genomen een lagere spanning over de cel (dichter bij de theoretische waarde voor een H2/O2 <-> H2O cel, iets van een paar V, zie BINAS) en dus een wat minder rot redement geeft. Dus meer gas per W, niet per Coulomb e-, mits je een stroombron (schakelende omvormer) met een goed redement gebruikt om de cel te voeden. Anders heeft het geen zin.
Zo kun je ook experimenteren met de geometrie van de cel, stroming van het elektroliet etc. Maar het redement van een gewone (zelfs van een slechte
brandstofcel zul je waarschijnlijk nooit halen.
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Op 27 januari 2010 21:40:14 schreef busabuzz:
Ik ben het geheel met je eens frederick
Goed om te horen.
Benzine heeft een zeer slecht rendement
Je bedoelt een verbrandingsmotor neem ik aan? Want als je (ik gok maar wat) de energiedichtheid van benzine bedoelt, ben ik het toch niet zo met je eens.
en door waterstof toe te voegen zorg je inderdaad voor een meer volledige verbranding van benzine
Wil je aub dat even in detail uitleggen?
Bert
Je snapt best wat ik bedoel maargoed, 
met het slechte rendement van benzine bedoel ik inderdaad de energie die het bij de verbranding in een verbrandingsmotor oplevert.
Voor zover ik weet worden er door de verbranding van waterstof (in de verbrandingsmotor samen met benzine
) minder schadelijke stoffen gevormd maar dit is slechts een ruime gok. dit zal ik verder moeten uitspitten 
Nogmaals, dat is onzin 
Check dat eerst even alvorens er serieus tijd en aandacht aan te besteden, als je een eind weg wilt knutselen is er imho veel leukere onzin.
[edit]
Of zie de zoekfunctie. Volgens mij ging de helft van die waterstof-auto-topics op Co over dit stukje onzin. Het was hip oid, een paar jaar terug
U loopt achter.
Uit je eerste reactie denk ik af te kunnen lezen dat pwm dus wel een hoger rendement per Watt geeft. mijn dank daarvoor dat helpt al een stuk 
net gevonden:
Lean-mixture-ratio combustion in internal-combustion engines has the potential of producing low emissions and higher thermal efficiency for several reasons. First, excess oxygen in the charge further oxidizes unburned hydrocarbons and carbon monoxide. Second, excess oxygen lowers the peak combustion temperatures, which inhibits the formation of oxides of nitrogen. Third, the lower combustion temperatures increase the mixture specific heat ratio by decreasing the net dissociation losses. Fourth, as the specific heat ratio increases, the cycle thermal efficiency also increases, which gives the potential for better fuel economy.
bron wikipedia
Dat klopt, het concept betreft als ik mij goed herinner zogeheten lean-burn engines.
Maar dat heeft met dit topic verder niets van doen.
Uit je eerste reactie denk ik af te kunnen lezen dat pwm dus wel een hoger rendement per Watt geeft. mijn dank daarvoor dat helpt al een stuk
Je leest maar een eind af. Er staat wat ik bedoel, de voorbehouden staan er niet voor niets.
Waarmee ik dit topic verlaat, voordat het al te onzinnig wordt. Ik wens u veel succes..
[edit]
Iets vriendelijker geformuleerd. Excuses 
Op 27 januari 2010 22:09:14 schreef busabuzz:
Uit je eerste reactie denk ik af te kunnen lezen dat pwm dus wel een hoger rendement per Watt geeft. mijn dank daarvoor dat helpt al een stuknet gevonden:
Lean-mixture-ratio combustion in internal-combustion engines has the potential of producing low emissions and higher thermal efficiency for several reasons. First, excess oxygen in the charge further oxidizes unburned hydrocarbons and carbon monoxide. Second, excess oxygen lowers the peak combustion temperatures, which inhibits the formation of oxides of nitrogen. Third, the lower combustion temperatures increase the mixture specific heat ratio by decreasing the net dissociation losses. Fourth, as the specific heat ratio increases, the cycle thermal efficiency also increases, which gives the potential for better fuel economy.
bron wikipedia
Dit zegt niks over waterstof toevoegen, maar wel dat een arm(er) brandstofmengsel een hoger rendement kan opleveren (meer volledige verbranding etc).
Dan heb ik het verkeerd gelezen 
nou ja in ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Ben iig een beetje op het rechte spoor gezet 
ben een beetje bang alleen dat we nu op het scheikunige pad belanden 
owja zie het ben een stukje vergeten toe te voegen 
heb hier wel een stuk van nasa voor mijn neus waar het overigens wel in staat
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19770016170_19770…
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
Ja dat is ook best een goed idee, maar ik ga een schoonheidsslaapje houden. Ik wens u allen een goede nacht en super bedankt voor de reacties 
grtz
Een kennis van me heeft een waterstofcel in zijn Suburban. Hij zegt dat het werkt, mits je de toevoer in het inlaatspruitstuk zet en niet voor de carburateur in het inlaattraject.
Hij heeft de cel direct op de accu, met een automaat(zekering) ertussen. Met het zoutgehalte heeft hij bepaald dat er 20A loopt door de cel...
Voor het mooie moeten er nog 5 bij...
Voor de scheiding tussen gastoevoer en de aanzuiging ( backfires) gebruikt hij een waterslot.
Nu is het met een Smallblock wat makkelijker om een dikke alternator te monteren, die de stroom kan leveren. Die kleine jappies, niet rendabel...
Een leuke en goedkope manier om wat meer vermogen te krijgen, maar je hoeft inderdaad niet te verwachten dat een 5,7 liter alleen daarop kan draaien. 
Zorg voor een deugdelijke constructie, want je wilt geen waterstof in de motorruimte rond hebben zwerven.
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Werk de scheikunde kant maar even eerst uit, experimenteel, empirisch, theoretisch,..
De elektrolyse kant van de zaak stelt dan nog heel weinig voor.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Precies...
Een paar "kleine" correcties: om te beginnen is er helemaal geen "excess oxygen", aangezien je exact de bijbehorende hoeveelheid waterstof toevoegt om die volledig te gebruiken.
Ten tweede gaat dit waarschijnlijk alleen mogelijk een winst opleveren bij een zeer slecht afgesteld blok; een moderne verbrandingsmotor, met een goed injectiesysteem, lambdasonde, etc. stoot nauwelijks meer onverbrande koolwaterstoffen uit, dus ook daar is weinig winst te behalen.
Een armer mengsel wil je al helemaal niet, aangezien dan je kleppen, zuigers en (als ik het goed heb) katalysator eraan gaan. Voor de kosten die je gaat maken om dat te fixen, had je heel veel litertjes benzine kunnen kopen.
Een rendementsverbetering van tientallen procenten kun je ook vergeten; je kunt namelijk geen beter rendement halen dan het Carnot rendement (heeft te maken met thermodynamica), en het verschil is al geen tientallen procenten meer.
Een van de weinige dingen waarmee je het rendement van een interne verbrandingsmotor nog kunt verbeteren, is de restwarmte (in het koelsysteem en de uitlaatgassen) benutten.