veerhamer voor smeden

best

ik ben van plan om een smeed veerhamer aan te schaffen.

deze werkt op 220/ 380 maar ik weet niet waar dat voor staat.
ik heb op internet gezocht naar een makelijke uitleg maar ik heb niets gevonden, dus nu mijn vraag:

wat is het grote verschil tussen 220 en 380

en zou je deze hamer ook gewoon op 220 kunnen laten werken,

ik heb eens gehoord dat je in oude motors de draden kunt verleggen om ze op een ander voltage te laten werken, hoe moet je dat doen?

veel ineens maar ik hoop dat ik antwoord krijg!

gr j.
Dit toestel werkt op 3 fasen spanning met tussen de fase en nulgeleider 220 volt en tussen 2 fasen 380 volt.
220/ 380V is oud en is nu 230/ 400V. Het betekent eigenlijk altijd dat het om een 3 fase motor gaat die intern maar 230V mag hebben maar wel in ster op een 400V net aangesloten mag worden.

Af je hem aan kan sluiten op een enkel fase 230V net hangt van de volgende zaken af.
Vermogen van de motor boven de 2,2kW gaat het zeker niet meer lukken. En echte 3 fase aansluiting is dan nodig.

Aanloop van de motor. IS het een machine die altijd zwaar belast aan moet lopen. Of kan deze onbelast op toeren komen en word deze daarna pas belast. Als de motor onbelast kan aanlopen kan je met een steinmetz schakeling wegkomen. Dit is een condensator tussen de motor plaatsen voor een 90° fase draaiing. Boven de ca 1kW is een steinmetz schakeling geen aanrader.

Voor vermogens tot 2,2kW en zware aanloop kan je een frequentie regelaar overwegen. Die is een complete motor regelaar die vanuit enkel fase 230V 3 fase 230V maakt en de aanloop EN toerental van je motor netjes regelt.

Bij de steinmetz schakeling is er geen regeling van toerental of aanloop.
Als je deze nog moet kopen, waarom dan niet gelijk een kopen met een goed motor??

Moet deze machine op een "gewoon"stopkontakt, dus 2 pennen en een aarde:
Dan is (moet) de motor zijn voor 1 fase 230 Volt.

Heb je speciale aansluitingen in je werkplaats, (vaak van die rode stopkontakten) dan kun je 3 fasen hebben. Dat is voor een motor mooier, loopt beter, sterker, beter aanloopkoppel, stiller.....
Dan heb je een motor voor 3x230/400 , of 3x400Volt nodig.
Laat een kenner er even naar kijken.

Je kunt de 3 fasemotor soms (dus niet altijd) ombouwen naar een gewone 230 Volt aansluiting.
Maar dit kost tijd en geld, en je motorvermogen gaat een stuk achteruit, en het kan niet altijd. Dus op voorhand niet doen.
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (3e wet van Kirchoff)
GJ_

Moderator

Op 28 januari 2010 22:45:21 schreef Toeternietoe:
Maar dit kost tijd en geld, en je motorvermogen gaat een stuk achteruit, en het kan niet altijd. Dus op voorhand niet doen.

Dit kost geld of vermogen.
Met een condensator vermogen,
met een FO geld, maar het vermogen blijft tenminste gelijk.