Ik heb hier een REL Quake staan. Deze sub speelt soms dagen zonder problemen en dan begint hij opeens te zoemen door de speaker. Een zachte zoem die soms even harder wordt en dan weer zachter. Als de zoem harder wordt is deze duidelijk boven de muziek uit te horen. Het is geen 50Hz brom, maar hoger in frequentie. Misschien 100Hz, al vind ik het lastig dit op het gehoor in te schatten. De frequentie van de zoem fluctueert niet.
Zonet begon de sub na 1,5 uur aan staan weer te zoemen. Na een paar minuutjes heb ik de sub uitgezet en de versterker verwijderd. Er zitten twee bufferelco's in de versterker. Een van deze twee elco's is een stuk warmer dan de andere. Twee grote cementweerstanden die na de bufferelco's zitten worden gloeiend heet (als in niet aan te raken).
Klinkt dit voor iemand bekent in de oren?
Er zijn verder geen brand of schroeiplekken te zien. Ook geen bol staande elco's. Op het moment dat de sub zoemt heeft het verwijderen van de low-level inputkabel geen effect. Ook draaien aan het volume of cross-over heeft geen effect. Net al het omschakelen van de fase schakelaar.