Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Ik heb hier een REL Quake staan. Deze sub speelt soms dagen zonder problemen en dan begint hij opeens te zoemen door de speaker. Een zachte zoem die soms even harder wordt en dan weer zachter. Als de zoem harder wordt is deze duidelijk boven de muziek uit te horen. Het is geen 50Hz brom, maar hoger in frequentie. Misschien 100Hz, al vind ik het lastig dit op het gehoor in te schatten. De frequentie van de zoem fluctueert niet.

Zonet begon de sub na 1,5 uur aan staan weer te zoemen. Na een paar minuutjes heb ik de sub uitgezet en de versterker verwijderd. Er zitten twee bufferelco's in de versterker. Een van deze twee elco's is een stuk warmer dan de andere. Twee grote cementweerstanden die na de bufferelco's zitten worden gloeiend heet (als in niet aan te raken).

Klinkt dit voor iemand bekent in de oren?

Er zijn verder geen brand of schroeiplekken te zien. Ook geen bol staande elco's. Op het moment dat de sub zoemt heeft het verwijderen van de low-level inputkabel geen effect. Ook draaien aan het volume of cross-over heeft geen effect. Net al het omschakelen van de fase schakelaar.
Toch eens elco's controleren in de voeding.
De elco's lijken ok. Tenminste, na de elco's meet ik een nette -30V en 30V dc. Of zegt dit niets? Hoe kan ik controleren of de elco's echt nog goed zijn?
Meet met een scoop de voedingen. Als je rimpel meet is het niet goed iig.
Ik meet over 1 bufferelco een rimpel van ongeveer 200mV. dit is ook de elco die een beetje warm wordt na een tijdje.

[Bericht gewijzigd door rizm op 2 februari 2010 17:58:10 (35%)]

alles kan en dat moet kunnen!
Dat ga ik morgen inderdaad even doen. Ik vervang dan direct beide bufferelco's.
Bij nader inzien meet ik over de andere bufferelco ook een rimpel. Ik heb nu beide elco's vervangen, maar meet nog steeds een rimpel op de elco's.
(Z)weetvoetje

Golden Member

Over de elco's mag ook wel een beetje rimpel staan.
Vaak is de voorverstker zo opgebouwd dat die er geen last van heeft, en de eindversterker wordt met terugkoppeling ook wel goed getrokken. Rimpel of geen rimpel.

Zeer hete weerstanden lijkt me wel een slecht teken, maar soms is dat normaal. Heeft het ding misschien last van hoog frequentie oscillaties?

Worden de weerstanden altijd warm, of alleen bij het brommen?
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Heeft het ding misschien last van hoog frequentie oscillaties?

Wat bedoel je hier precies mee? Hoe kan ik dit meten?

Worden de weerstanden altijd warm, of alleen bij het brommen?

De weerstanden beginnen direct na het inschakelen van de versterker warm te worden. Na een paar minuten zijn ze te heet om aan te raken. Dit staat dus los van het brommen.
Even een foto van de print:

Niemand een idee heeft waar ik zou moeten zoeken?

Hier een link naar een filmpje die ik heb gemaakt waarop de storing te horen is: Storing
Hugo Welther

Moderator

Klinkt als een 100Hz brom.
Geen losse soldeer verbinding van de GND aan de ingangsbus of de potmeters. Een print die hangt aan zijn connectors en potmeters is vragen om cracks in de soldeer verbindingen.
The universal aptitude for ineptitude makes any human accomplishment an incredible miracle.
Ik kan zo op het oog niks zien, maar ik zal de hele boel eens doorsolderen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 9 februari 2010 18:30:04 (60%)]

Ik heb gisteren de hele print eens doorgesoldeerd. Om er zeker van te zijn dat er nergens rotte solderingen zitten. Nou sluit ik de sub net weer aan en de brom is nu direct duidelijk hoorbaar. Daarnaast hoor je af en toe een plop en zie je de woofer een flinke slag maken. Ik heb de boel nu maar losgekoppeld, want dit lijkt me niet ok. Ergens is toch een component niet goed. Maar ja, welke?