het belichten

Hoi

Ik ben dat laatste tijd ook bezig met etsen en belichten alleen het belichten krijg ik niet voor elkaar.
Als je een fotoprintplaat heb wat kan ik het beste doen want ik heb 4 keer 15 watt vu lampen. ik bedoel kwa afstand en de tijd.

En als je zon printplaat hebt moet dat bijv. het blauwe toplaag er op blijven zitten of er af halen?

M.V.G. Reamon
JuuL

Special Member

Proberen, testprintje maken. Is genoeg over geschreven.
Dat blauwe moet eraf, daar zit je koper met fotolaag onder.
oke bedankt

maar je kan niet schaten hoe lang ong. en hoe veel cm ong.
JuuL

Special Member

Ik heb zo'n 10cm bij 1min45, maar dat kan flink verschillen.

Het lichtbeeld moet overal zo gelijk mogelijk zijn. Klein testprintje maken. Wat parallele lijnen uitprinten van verschillende diktes (kalkpapier gebruik ik). Printje erop, stukje van het folie eraf en begin bijvoorbeeld bij 1 minuut. Hierna aftekenen, weer stukje van folie eraf, beide stukjes 20 sec belichten etc. Dan krijg je vakjes met 1min, 1min20, 1min40, 2min, 2min20... Moet je wel zorgen dat de sheet niet verschuift.
Daarna ontwikkelen met ontwikkelvloeistof (NaOH heb ik), aanmaken volgens aanwijzing op potje.
hee

O en het moet met een sheet het kan toch niet met gewoon papier.

M.V.G. Reamon
JuuL

Special Member

hee?

Ja gewone kan ook met slaolie oid dacht ik -> zoekfunctie
En uitkijken met onverdunde ontwikkelvloeistof.
Oke bedankt kan ik het eens gaan proberen.
En het beste is het op een donkere kamer te doen of maakt dat geen verschil.
JuuL

Special Member

>>En het beste is het op een donkere kamer te doen of maakt dat geen verschil.

Maakt niet zoveel uit.
Nou oke ik zal het eens proberen bedankt

M.V.G. Reamon
Als je deze parameters aanhoud kan het niet mis gaan.
ik heb mijn belichtingsbak traditioneel gebouwd van een oude scanner en uv-gezichtsbruiner...

Ontwikkelen:

Concentraat: NaOH 10 gram/liter
*Gedurende 15sec.onderdompelen. (Beweging in het bad is essentieel!)
*Afspoelen onder lauw water, printbanen niet aanraken!
*Procedure nog 2x herhalen.
*Grondig afspoelen, printbanen niet aanraken of afdrogen!
Aanmaken en bewaren:
*10 gram in 1 liter water (30-¬40°C) oplossen. (of 5 gram in ½ liter water)
* Het concentraat gebruiken bij 20°C (tolerantie: 2°C hoger).
NOTA:
* Na twee uur is het concentraat onbruikbaar geworden.
* Het gebruikte concentraat dus NIET bewaren voor hergebruik!

Belichten
UV buislampen Philips Cleo, 4x 15 Watt
Afstand tussen de lampen: 32 mm.
Afstand bovenkant lamp / glas: 28 mm.
Reflector onder de lampen, of bekleden met spiegelfolie.

*Voorverwarming lampen: 3 minuten.
*Belichtingsduur: 120 sec.
succes!
Niet geschoten is zeker mis
Hallo

Door op je lichtbak UV doorlatend glas te nemen wordt de belichtings tijd nog wat korter. Inplaats van papier kun je folie kopen die het UV licht niet spreid waardoor je afdruk scherper wordt. En met een plaat acriel en rubber tocht band kun je een deksel maken die je vacuum kan zuigen waardoor de folie beter op de te belichte print wordt gedrukt. Vacuum maken kan ook met een kompressor door de inlaat van een slang te voorzien en de uitlaat open te laten staan.

GR
En met een plaat acriel en rubber tocht band kun je een deksel maken die je vacuum kan zuigen waardoor de folie beter op de te belichte print wordt gedrukt.

Wat erg prettig werkt is zo'n goedkoop fotolijstje (glas, 4 metalen clips, houten achterkantje, geen lijst) voorziet van een laagje schuim dan kun je je print op het schuim leggen, daar je ontwerp op (ik gebruik laser transparanten), en vervolgens de glasplaat vastklemmen. Dan wordt de folie erg strak tegen de print gedrukt en hoef je ook geen moeite te doen met vacuum pompjes.
$90
JuuL

Special Member

Ik leg een dikke 800VA trafo op het deksel, met schuim onder het deksel. Werkt ook prima.
hoi

oke bedankt

ik heb nog een vraag na het ontwikkelen ga ik etsen natuurlijk en dan wil alle koper niet goed weg trekken zou dat kunnen dat ik het perongeluk aan heb geraakt.

M.V.G.
Het probleem is niet door het aanraken maar veeleer door het niet volledig ontwikkelen van de fotolak. Je afdruk moet er na het ontwikkelen zeer duidelijk opstaan: lak waar de sporen komen en puur koper ertussen waar er moet geëtst worden. Als er nog een lichte waas fotolak overheen zit lukt dat etsen niet.

- - big bang - -
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
JuuL

Special Member

Idd en dat kan komen door of te kort belichten of niet goed ontwikkelt (verkeerde verhouding, te kort).
Ook zorgen dat het printje schoon is als je het gaat etsen en uitkijken met krassen op je fotolaag.
elke stap(produktkeuze, belichten,ontwikkelen, etsen,nabehandeling)
moet zorgvuldig gebeuren.starten kan je bvb.met het BUNGARD-gamma van conrad.lees zorgvoldig de gebruiksaanwijzing/verhoudingen van elk produkt!!! Ik heb de schuimetser nagebouwd met prima resultaten(printbanen van0.4mm is wel de limiet).
Belangrijk:noteer elk onderdeel van een experiment.zo kan je gemiddelden opmaken om tot een goed eindresultaat te komen.
lees ook de op merking van big-bang!
Niet geschoten is zeker mis
Oke bedankt ik zal het nog maals proberen.
Wat je ook kan proberen om te zien dat je goed belicht/ontwikkelt:

Neem een grote layout waar 4 teststrookjes op passen. Kleef deze strookjes met plakband goed aanliggend tegen de layout.
Daaronder schuif je een zwart tekenpapier of kartonnetje o.i.d. dat 80% van de testprinten afdekt. Belicht bvb. 1min30. De teststroken zijn nu dus maar voor een opp. van 20% belicht. Schuif het kartonnetje wat terug, belicht terug 30sec. Schuif kartonnetje weer wat terug en belicht terug. Na een keer of 5 het je strookjes met een indeling die 4min/3.5min/3min/2.5min/2min belicht zijn.

Dan maak je ontwikkelaar en ontwikkelt 1(!) strookje. de andere 3 kan je gebruiken in de test bij een iets sterkere of juist iets zwakkere oplossing ontwikkelaar. Zo kan je de beste combinatie lichttijd/ontwikkelsterkte vinden voor jou installatie.
Die is voor iedereen anders door andere fotolak, ouderdom fotolak, afstand en vermogen van lichtbak, andere ontwikkelaar e.d.

- - big bang - -
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Over dat "aanraken": ik wrijf tijdens het ontwikkelen tussendoor lichtjes met mijn vinger over de print. Daarbij merk ik soms dat er nog lak van de belichte delen loskomt, hetgeen kan wijzen op een belichtingstijd die iets te kort was.
Vinger naderhand goed afspoelen...
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
Klopt Pros, doe ik ook. Maar dan met een dunne latex handschoen. Dat maakt ook geen krassen. En dan zie je idd. soms nog een lichte waas verdwijnen.

- - big bang - -
richardvelsen

Special Member

Ik verwijder vaak een hoekje van de van de fotolak met thinner, is tijdens het ontwikkelen goed te zien of alle fotolak wegontwikkeld is, of dat er nog een laagje op zit.
Sawtooths are perfect for chopping up analog signals