Van 9V naar 5V

Hallo,

Hoe kan ik het beste 9V naar 5V verlagen?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Jeroen
Yeah! Ik heb m'n basisboek elektronica binnen :D
Zo link je naar Conrad - Foto's maak je met een camera, niet met een GSM.
Dank je wel, antwoord is gevonden.
Als het een 9v batterij is, heb je daar niet erg lang plezier mee.
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Zie andere recente thread als je meer wilt weten van de achtergronden. Opzich houdt een 78L05 het bij mij redelijk uit op een batterij, maar het kan beter.
Het is voor een easy projectje uit een boek, dus het zal waarschijnlijk 1 keer maken zijn, 1 keer gebruiken zijn, en dan in de hoek leggen . Je moet ergens beginnen met leren.
Probeer als project eens een regelbare voeding in elkaar te solderen. Dan kan je telkens als je iets hebt gemaakt het testen met 1z elfde voeding. Dit was ook het eerste wat ik ooit écht heb gemaakt.

Google eens naar 'Velleman kits'
Je kan zo'n 1A voedingetje kopen voor goed 10euro. Je hoeft enkel de onderdelen (correct) in de print te steken en een tranfso kopen. Een behuizing is ook altijd handig.
Als je iets fout doet leer je vaak het meest.
Op 15 februari 2010 19:42:47 schreef Brian.:
Probeer als project eens een regelbare voeding in elkaar te solderen.

Vreemde combinatie met bloemschikken, zoals in een ander topic van jeroen gezet was...
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
van 9 volt naar 5 ?

weerstandje gebruiken ??

en anders in je schakelingen
de waarde ongeveer 2 keer zo hoog
5 x 2 = 10 dus ongeveer 9 volt
Jochem

Golden Member

@shaqqy: misschien kun je een beginner beter niet compleet op het verkeerde pad zetten. In je schakeling "de waarde" 2 keer zo hoog?? Wat een onzin. En met (alleen) een weerstandje kun je geen 9V naar 5V converteren.
If the plural of mouse is mice, wouldn't the plural of spouse be spice?
rew
Jochem, het kan wel. Maar het hangt van de toepassing af: Het stroomverbruik moet constant zijn.

Als het proefje betreft: het aansluiten van een 5k potmeter als weerstandsdeler, waar dus 1mA door moet gaan lopen, dan werkt een 4k (3k9 is een gebruikelijke waarde) prima om de 5k potmeter van 5V te voorzien.

Ook als je een enkele led continue wilt aanzetten, is het stroomverbruik voorspelbaar.

Om een voorbeeld te noemen van waar dit gebruikt werd... In een oude kleurenTV (uit 1968 of zo) vond ik het schema van het ding. Daar werd een 250V voeding van de 265V voeding afgeleid met een weerstand. Sterker nog die weerstand was tevens zekering, en die sloeg steeds door. (een weerstand wordt warm als er stroom doorheen gaat, en in dit geval zat er een veer vastgesoldeerd. Als het soldeer smolt was ie TE warm, sprong het veertje los en ging ie uit....)

Maar goed... Het is tegenwoordig ongebruikelijk om het zo te doen: Veel onderdelen kunnen niet goed tegen te veel spanning. Dus als je schakeling ineens minder dan verwacht gaat gebruiken, dan loopt de spanning op en kunnen er dingen kapot gaan. Niet wenselijk.

Jeroen, als je wilt leren, dan is het plan om een 5V voeding met een 7805 te maken een heel goed leer-project. Enerzijds heb je wat gemaakt, anderzijds, kan het best nuttig blijven in je komende electronica-knutsel-carriere....
four NANDS do make a NOR
Jochem

Golden Member

Op 16 februari 2010 14:07:22 schreef rew:
Jochem, het kan wel. Maar het hangt van de toepassing af: Het stroomverbruik moet constant zijn.
Ja, nogal wiedes; met die randvoorwaarde kan het. Dat begrijp ik, dat begrijp jij, maar TS waarschijnlijk niet zonder enige toelichting (shaqqy zelf denk ik ook niet, aan z'n eigen topics te zien). Het is dus niet handig om dat zomaar te roepen, gezien het open karakter van de vraag van TS. Vandaar mijn reactie.
Op 16 februari 2010 13:42:04 schreef Jochem:
@shaqqy: misschien kun je een beginner beter niet compleet op het verkeerde pad zetten. In je schakeling "de waarde" 2 keer zo hoog?? Wat een onzin. En met (alleen) een weerstandje kun je geen 9V naar 5V converteren.

ja kijk hij wil 5 volt
van af 9

doe je de waarde hoger kan je gewoon 9 volt gebruiken
Henry S.

Moderator

Begrijp jij jezelf wel?

Ik in ieder geval jou niet, en ik ben vast niet de enige.

Bijv:
Op 16 februari 2010 15:56:13 schreef shaqqy:
doe je de waarde hoger kan je gewoon 9 volt gebruiken

Welke waarde, en waarom kan je dan 'gewoon 9V' gebruiken?
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
@shaqqy: Niet dus. Daarmee gaat bijvoorbeeld ook het vermogen omhoog, wat niet altijd mogelijk is. En hoe maak je de waarde van een transistor of IC 2 keer zo hoog?
Op 16 februari 2010 16:10:16 schreef Henry S.:
Begrijp jij jezelf wel?

Ik in ieder geval jou niet, en ik ben vast niet de enige.

Bijv:
[...]
Welke waarde, en waarom kan je dan 'gewoon 9V' gebruiken?

kijk als je 5 volt gebruikt voor de schakeling en je heb een weerstand en een led
- weerstand 130 ohm
- led rood

doe je de weerstand 260 ohm kan hij op 9v
helaas (of gelukkig) bestaan er meer schakelingen dan een led en een weerstand op een batterij. En hier is het soms maar mogelijk... maar shaggy wat doe je hier eigenlijk? dat heeft verdomd weinig met spanning verdubbelen = 2 keer component waarde te maken....voorbeeld (theoretisch)

de spanning over deze (heel speciale) led is 200 Volt
de stroom door deze led moet 20mA zijn

Voedingspanning is 205 volt dc

de voorschakel weerstand voor de led word dan 250 ohm. nu verdubbel ik de voedingspanning naar 410 volt dc.... wat moet nu de weerstand worden? niet 500 ohm dat geef ik je alvast mee
Bachelor of Social Work, http://www.kvoisterwijk.nl
Op 16 februari 2010 16:18:25 schreef Jan klaasen:
helaas (of gelukkig) bestaan er meer schakelingen dan een led en een weerstand op een batterij.

gelukkig wel ja

maar het is maar een voorbeeld he zodat hij het snapt
@shaqqy: Het lijkt me sterk dat hij "het" nu nog snapt, want jij geeft adviezen voor specifieke situaties (je eigen voorbeeld klopt bijvoorbeeld al niet), zonder te weten wat de situatie van de TS is.

@TS: Als het niet teveel stroom trekt (niet meer dan een paar honderd mA), dan is de oplossing met de 9V-batterij en de 7805 het makkelijkst. Tenzij je van plan bent dat ding voor langere tijd te gebruiken, want dan wordt batterijen verwisselen heel vervelend.
Henry S.

Moderator

Op 16 februari 2010 16:39:13 schreef Hagdos:
@TS: Als het niet teveel stroom trekt (niet meer dan een paar honderd mA), dan is de oplossing met de 9V-batterij en de 7805 het makkelijkst.

>20mA is een 9V batterij geen optie meer, meer kan deze niet over een langere tijd leveren zonder dat de spanning inzakt onder de 7V.
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
Jochem

Golden Member

Het is niet gezegd dat TS een batterij gebruikt, dat hebben we zelf verzonnen (hoewel niet ondenkbaar).

Op 16 februari 2010 16:11:59 schreef shaqqy:
kijk als je 5 volt gebruikt voor de schakeling en je heb een weerstand en een led
- weerstand 130 ohm
- led rood

doe je de weerstand 260 ohm kan hij op 9v
Je probeert een heel specifiek voorbeeld te zoeken waarbij het misschien zou kunnen, en zelfs daar gaat de vlieger al niet op zoals Jan klaasen al uitlegt. Ook andere componenten kun je niet "de waarde hoger" doen.
Op 16 februari 2010 16:22:38 schreef shaqqy:
maar het is maar een voorbeeld he zodat hij het snapt
Ohja, helemaal duidelijk nu.