Hallo,
Hoe kan ik het beste 9V naar 5V verlagen?
Alvast bedankt!
Vriendelijke groet,
Jeroen
. Je moet ergens beginnen met leren. Op 15 februari 2010 19:42:47 schreef Brian.:
Probeer als project eens een regelbare voeding in elkaar te solderen.
Golden Member
Golden Member
Op 16 februari 2010 14:07:22 schreef rew:Ja, nogal wiedes; met die randvoorwaarde kan het. Dat begrijp ik, dat begrijp jij, maar TS waarschijnlijk niet zonder enige toelichting (shaqqy zelf denk ik ook niet, aan z'n eigen topics te zien). Het is dus niet handig om dat zomaar te roepen, gezien het open karakter van de vraag van TS. Vandaar mijn reactie.
Jochem, het kan wel. Maar het hangt van de toepassing af: Het stroomverbruik moet constant zijn.
Op 16 februari 2010 13:42:04 schreef Jochem:
@shaqqy: misschien kun je een beginner beter niet compleet op het verkeerde pad zetten. In je schakeling "de waarde" 2 keer zo hoog?? Wat een onzin. En met (alleen) een weerstandje kun je geen 9V naar 5V converteren.
Moderator
Op 16 februari 2010 15:56:13 schreef shaqqy:
doe je de waarde hoger kan je gewoon 9 volt gebruiken
Op 16 februari 2010 16:10:16 schreef Henry S.:
Begrijp jij jezelf wel?
Ik in ieder geval jou niet, en ik ben vast niet de enige.
Bijv:
[...]
Welke waarde, en waarom kan je dan 'gewoon 9V' gebruiken?
Op 16 februari 2010 16:18:25 schreef Jan klaasen:
helaas (of gelukkig) bestaan er meer schakelingen dan een led en een weerstand op een batterij.
Moderator
Op 16 februari 2010 16:39:13 schreef Hagdos:
@TS: Als het niet teveel stroom trekt (niet meer dan een paar honderd mA), dan is de oplossing met de 9V-batterij en de 7805 het makkelijkst.
Golden Member
Op 16 februari 2010 16:11:59 schreef shaqqy:Je probeert een heel specifiek voorbeeld te zoeken waarbij het misschien zou kunnen, en zelfs daar gaat de vlieger al niet op zoals Jan klaasen al uitlegt. Ook andere componenten kun je niet "de waarde hoger" doen.
kijk als je 5 volt gebruikt voor de schakeling en je heb een weerstand en een led
- weerstand 130 ohm
- led rood
doe je de weerstand 260 ohm kan hij op 9v
Op 16 februari 2010 16:22:38 schreef shaqqy:Ohja, helemaal duidelijk nu.
maar het is maar een voorbeeld he zodat hij het snapt