siemens S5

Ik zou graag weten of het mogelijk is om de reeds geïnstalleerde software op de PLC ook terug uit de PLC te krijgen is.
De producent wil zen code niet vrijgeven, hoewel ik deze machine terug aan de praat wil krijgen. Ik dien waarschijnlijk enkele kleine aanpassingen aan de startcyclus te doen, maar ik heb nu nog niets.
Ik ben nog op zoek naar een kabeltje, een oude PC en als software heb ik PG2000 testversie gedownload om al is te bekijken.
Maar de hoofdvraag is natuurlijk wel hoe krijg ik de originele code uit de PLC zodat ik deze kan aanpassen.
In andere topic's vindt ik wel waar ik aan goede software en een kabeltje kan komen.

Thanks Luk
GJ_

Moderator

Terugladen is geen probleem, je zult het echter wel moeten stellen zonder symbolieken en commentaren. De symbolieken zijn voor een deel wel weer terug te kloppen als je de schema's hebt. Voor de merkers word dit wat moeilijker natuurlijk.

Over wat voor een machine gaat het?
Het is een standsmachine die beveiligd wordt met een lichtsluis, licht sluizen waren stuk en nu nieuwe geïnstalleerd maar nu werkt deze machine niet meer, op de oude is er een functie die niet meer bestaat op de nieuwe! Maar ik vrees dus dat de logica deze broodnodig heeft.
GJ_

Moderator

Klinkt toch eigenlijk niet als iets waarvoor het programma aangepast moet worden.

Als je echt in de str**t zit kun je altijd nog tussen sensor en PLC I/O een LOGO zetten natuurlijk. Beetje omslachtig maar als je weer kunt produceren geeft dat niet. Geeft in ieder geval lucht om een echte oplossing te vinden.

Die beveiligingen waren dat persoonsbeveiligingen? Want om die zondermeer door een PLC te laten bewaken is meer iets van tegenwoordig, niet uit de S5 tijd.
Welke lichtsluis zat erop, en welke zit er nu op ?

Edit:
Een S5 kabel kan je eventueel zelf maken.

Hier staat het schema:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/21360
Geregistreerd mikroC_Pro gebruiker
GJ_

Moderator

Ehh, juist ja. Dat is eigenlijk de enig juiste vraag. Het probleem zit natuurlijk niet in de S5 maar in de vervangende fotocel.
Een honeywell lichtsluis, ik ben het probleem met hun ook aan het oplossen, hoop ik, maar ik ben nog niet bij deze klant geraakt.
GJ_

Moderator

Het moet wel heel raar lopen wil er niet een vervanger voor die oude te vinden zijn, eventueel met een ander, meer gangbaar, merk.
Heb je geen type nummer ?
Dan kunnen we eens kijken wat er mogelijk is...
project is ondertussen uitbesteed aan mensen die dagdagelijks zulke toepassingen oplossen
GJ_

Moderator

Goedzo. En hoe hebben die het opgelost? Programma aangepast of andere sensor?
Ik ben toch nog steeds benieuwd welke sensor erop zat....