Solder Pot

Hoi jongens,
ik kwam vandaag een titanium alloy solder pot tegen, aangezien ik het altijd leuk vindt om te kijken hoe ik professioneel uitziende printjes thuis zou kunnen maken vroeg ik me eigenlijk af wat zo'n pot kan en wat evt. de voordelen zijn. als ik het google dan weet iedereen allang waar ze het over hebben!
misschien kan dit enigszins beschermlak vervangen. ..?
Die is niet om printjes te maken, maar om dingen te vertinnen.
ja, met beschermlak vervangen dacht ik dat je hier misschien snel een print mee kan vertinnen, maar wat voor voordeel haal ik eruit als alle koper bedekt is met een laag titanium?
RvL
Titanium??

De pot zelf is van een legering met titanium. Je smelt er vervolgens gewoon tin in.

Het is niet zo dat je er titanium in gaat smelten. Titanium heeft een smeltpunt van 1667°C (1940K), hoe dacht je dat thuis te smelten?

[Bericht gewijzigd door RvL op 9 februari 2010 13:33:42 (22%)]

:-x
het is een nogal saai apparaat dan, kan er alleen PCB's met lak doorheen halen om de eilanden te vertinnen. ..
RvL
Waarom je er perse PCB's met lak doorheen wil halen is me een raadsel, maar vertinnen is inderdaad mogelijk.

Of (de)solderen, maar persoonlijk gaat me dat goed af met een soldeerbout \

Maar wat had je er van verwacht dan? Daar ben ik wel benieuwd naar.

[Bericht gewijzigd door RvL op 9 februari 2010 14:19:01 (11%)]

Sine

Moderator

Op 9 februari 2010 14:04:35 schreef gohan127:
:-x
het is een nogal saai apparaat dan, kan er alleen PCB's met lak doorheen halen om de eilanden te vertinnen. ..

Dat nog niet eens ... Je kunt er bijvoorbeeld draden in soppen om ze te vertinnen.

Voor printen is dit ding totaal ongeschikt, daar heb je golfsoldeerbaden voor
Henry S.

Moderator

Alleen rendabel als je veel draden vertint en een golfsoldeerbad in het bedrijf hebt.
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
help

Golden Member

Op 9 februari 2010 14:15:34 schreef RvL:
Waarom je er perse PCB's met lak doorheen wil halen is me een raadsel, maar vertinnen is inderdaad mogelijk.

Of (de)solderen, maar persoonlijk gaat me dat goed af met een soldeerbout \

Maar wat had je er van verwacht dan? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Wat een enge constructie ! // staat niet erg stevig
'k wil niet weten hoe die persoon er uit ziet als dat potje omvalt ..
Henry S.

Moderator

Lekker

Bij een tinpot hoort ook een deugdelijke afzuiging.
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
tinpot i alleen om draadeindes te voorvertinnen, of vroeger om bepaalde through holes eens opniwue te platen.
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... 7,714,746 / 7,355,303 / 7,098,557 / 6,762,632
Op 9 februari 2010 13:32:27 schreef RvL:
Het is niet zo dat je er titanium in gaat smelten. Titanium heeft een smeltpunt van 1667°C (1940K), hoe dacht je dat thuis te smelten?

Vlamboogoven of plasmareactor.

Als je vertinde sporen op je print wil kan je ofwel: chemisch vertinnen ofwel met de soldeerbout, wat soldeertin en wat soldeerflux aan de slag.
Chemisch tin wordt opgelost in een badje, waarna het aangroeit op je koper. Met de bout kan ook, maar je moet alleen zien dat je print niet "trekt" als ze spanningen opbouwt.

- - big bang - -
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten