Handykit MKS 507

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag via school een oscilloscoop gekregen, ik helemaal blij:)
Kom ik thuis, stekker erin, schakelaartje om, krijg ik het volgende:

Klikkerdeklik

Sluit ik het meetsnoertje aan, meetsnoertje aan de labvoeding, nog steeds hetzelfde beeld. Nieuwe adapter(wisselspanning), meetsnoertjes aangesloten op de 2 draden van de trafo, nog steeds hetzelfde beeld.

Hou ik mijn vinger op de "plus" van het meetsnoertje, krijg ik dit:

Klik

Ik heb werkelijk geen idee wat ik verkeerd doe/of er iets kapot is:(

Mvg,
Sander

Hey Rene, ben je der ook weer ;) Links doen het niet.

/E
To late offcourse

wij zien inderdaad precies wat jij krijgt, helemaal niks:P

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ow, haha foutje(A) Ze zijn (bijna) gemaakt ;)

[Bericht gewijzigd door sander95 op vrijdag 19 februari 2010 22:23:17 (11%)

Henry S.

Moderator

Ik zie een ingedrukte horizontale as, of de tijdbasis staat op extern of werkt niet.

Maak een duidelijke foto van het hele front, dus niet met een ding met beloptie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 19 februari 2010 22:42:57 (35%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Inderdaad, geen x afbuiging. Mogelijk heb je hem op xy staan?

Deze scope is werkelijk zo simpel dat je het haast niet fout kan doen.
Kijk even dat de 'sync' schakelaar op 'int' staat. Schakelaartje zit tussen de 2 grote draaiknoppen in en je sweeprange(bovenste grote knop) niet 'external' aanwijst.

Of was er soms een goede reden dat ze hem weg deden?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Sorry voor de late reactie, moest vandaag werken :P

Ik heb even een nieuwe foto gemaakt(ja, met dat ding met beloptie;))

Klik

Ik heb inmiddels wat verbindingen op de printplaat doorgesoldeerd, en de stip is veranderd naar een streepje :P

Wat ze op school wel zeiden, was dat de tijdbasis waarschijnlijk niet meer werkte.

Als ik mijn labvoeding aansluit, is wel te zien dat het streepje iets omhoog "springt", oftewel hij krijgt wel een signaal binnen.

Ik hoop wel dat hij nog te maken is :)

Gr,
Sander

[Bericht gewijzigd door sander95 op zaterdag 20 februari 2010 17:05:43 (13%)

Een streepje zou betekenen dat de tijdbasis alweer iets zou moeten doen. Wat gebeurt als je een signaal aansluit?
Met signaal bedoel ik een AC signaal.

[Bericht gewijzigd door Sandertje op zaterdag 20 februari 2010 17:06:46 (15%)

Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare

Het werkt weer eens fantastisch, zet hem net weer aan, krijg ik weer de bekende stip, sluit ik een ac signaal aan krijg ik het leuke streepje |:( Het ligt dus aan de tijdbasis?

Gr,
Sander

Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare
Henry S.

Moderator

Tijdbasisschakelaar schoonmaken of nasolderen (op print), misschien de rest van de schakelaars en potmeters ook even nakijken. Geen contactspray gebruiken maar Tunerspray of ContactCleaner390. En als de schakelaar echt versleten is dan heb je pech, dan komt de klacht keihard terug.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 20 februari 2010 17:43:32 schreef Henry S.:
Tijdbasisschakelaar schoonmaken of nasolderen (op print)

En waar precies kan ik die vinden?

Gr
Sander

De tijdbasisschakelaar is normaal gesproken een grote draaischakelaar op de voorzijde van de scoop, waaronder meestal iets staat als TIME/DIV (hetgeen betekent tijd/divisie, oftewel tijd per hokje in de richting van de X-as, ook wel de tijd-as genoemd).

En dan natuurlijk deze schakelaar aan de binnenzijde opzoeken, en wat tunerspray of contactcleaner opspuiten, of de aansluitingen nasolderen.

Edit: na een foto van de MKS 507 gevonden te hebben, kom ik tot de conclusie dat bij deze scope de tijdbasisschakelaar aangeduid wordt met "sweep range". En je hebt deze schakelaar toch niet toevallig op external staan?

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op zaterdag 20 februari 2010 22:56:58 (22%)

http://img684.imageshack.us/img684/1241/p1657200210.jpg

-Waar is sweep vari voor?
-De tijdbasisschakelaar, is dat de grote rode cirkel?

Gr,
Sander

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 20 februari 2010 23:11:15 (3%)

Inderdaad, de tijdbasisschakelaar bevindt zich in de grote rode cirkel.
De "sweep vari" knop heeft ook invloed op de tijdbasis (soort van fijnregeling). Een probleem met deze potmeter zou ook jouw probleem kunnen verklaren. Deze potmeter dus ook schoonmaken.

De horizontale afbuiging lijkt het toch een beetje te doen.

PS: ik zou de foto resizen naar een kleiner formaat, bijvoorbeeld 640x480.

Die grote is de tijdbasis; die kleine is waarschijnlijk voor de kleine tussenstapjes van de tijdsbasis.

/e
to late again

Bedankt, ik zal morgen de potmeters nakijken, ga nu maar eens slapen(moet morgen vroeg op:+)

Tot zover al reuze bedankt,

Sander

Hallo allemaal, ik ben weer terug van weggeweest:P

Ik heb 1 potmeter op het oog waarvan ik vermoed dat hij niet goed meer is. Ik heb hem eerst doorgemeten en overal kwam ~ uit. Dus heb ik hem eraf gesoldeerd en uit elkaar gehaald.

Het tekentje op de printplaat

De loper

De banen

Van alle banen meet ik van het ene einde naar het andere oneindig. Ik zal deze potmeters dus duidelijk moeten vervangen, alleen denk ik dat ik deze dan vervang door 2 potmeters, aangezien in deze er ook 2 zitten. Dus 2x 100k?

Of zit ik in de verkeerde richting te denken?

Gr,
Sander

Is dit de "sweep vari" potmeter?

Dit ziet er uit als een stereo potmeter met een ongebruikelijke constructie. De kans dat je aan een vervanger kunt komen met dezelfde constructie lijkt me erg klein.

Elektrisch gezien kun je deze vervangen door een normale stereo potmeter (2 x 100k), maar ik vraag me af hoe je deze gemonteerd krijgt.

Dit is idd de "sweep vari" potmeter.

Ik heb een nieuwe stereo potmeter (100k) besteld, ga ik straks ophalen, en dan proberen deze zo vlak mogelijk ertegenaan te zetten. Eventueel kan ik de printplaat wat verder van de behuizing plaatsen.
Jullie horen straks of het gelukt is ;)

Gr,
Sander

HIJ DOET HET, HIJ DOET HET!!!!:)

Ik heb de 100k potmeter vervangen, en nu werkt ie prima;)
Bedankt allemaal voor jullie hulp!:+

Gr,
Sander

Hoi, ik weet dat deze topic al een jaar oud is, maar toevallig heb ik precies dezelfde oscilloscooop met prcies hetzelfde euvel! De 100k stereo potmeter.

Ik vroeg me af waar je die potmeter gehaald had en wat voor een het (behuizing enzo) is zodat ik dezelfde kan kopen...

Alvast bedankt!

Wat cornelisj heeft geschreven:

Elektrisch gezien kun je deze vervangen door een normale stereo potmeter (2 x 100k), maar ik vraag me af hoe je deze gemonteerd krijgt.

En wat de TS heeft geschreven:

Ik heb een nieuwe stereo potmeter (100k) besteld, ga ik straks ophalen, en dan proberen deze zo vlak mogelijk ertegenaan te zetten. Eventueel kan ik de printplaat wat verder van de behuizing plaatsen.
Jullie horen straks of het gelukt is

Blijkbaar heeft hij de kapotte vervangen door een generieke en dat blijkt te werken ;-) Die kun je bij iedere elektroboer krijgen.