Is een time marker generator zelf te maken ?

fred101

Golden Member

In de scope manuals wordt steeds naar een time marker generator verwezen. Wat doet zo'n ding, zover ik het lees is het een pulsgenerator. Zoniet, weet iemand een schema om zo'n ding te maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

zo'n aparaat is volgens mij gewoon een super precieze puls generator

The TG 501 Time Mark Generator provides marker outputs from five seconds
to one nanosecond

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 25 februari 2010 20:40:02 (3%)

Henry S.

Moderator

Nauwkeurige oscillator met delers.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Dan denk ik dat ik die een heb. Ik heb een 10MHz tijdstandaard in oventje welke ook uitgangen heeft waar het signaal gedeeld wordt via een veel-stappen schakelaar en nog meer mogelijkheden tot delen en vermenigvuldigen. Maar dat is een blokgolf, ook een soort puls dus maar ik dacht dat hier meer iets als een Dirac puls achtig ding nodig was.
Ik heb ook twee gewone pulsgenerators welke instelbare duty cycle en delay hebben.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

een marker geeft of op een bepaalde frekwentie een bekend signaal of na een bepaalde tijd. Bij tijd wordt vaak een puls gebruikt.

fred101

Golden Member

Het gaat hier om pulsen met een bepaalde tussentijd. Ze adviseren de 226A daar zal ik het manual eens van zoeken. Ze gebruiken in het manual van de scoop 50ns tot 20ms. Ze willen een marker per devisie. Bij die Tek heb ik dat met de blokgolf uit de frequentie-standaard gedaan. Dat ging ook goed. Een blok was precies 1 devisie.

Edit: Ik heb mijn frequentie calibrator eens onderzocht. Hij heeft 3 uitgangen. A:Een vaste 10MHz blokgolf. Een uitgang B die in stappen van 1-2-5 van 10MHz naar 5 seconden gaat, ook blokgolf en een uitgang C waarbij uitgang B vermenigvuldigd wordt met 8, 4, 2, 1 door 4 schakelaars zodat alles tussen 1 en 15x mogelijk is. Dat geeft een soort time markers. Het is een "vuil" signaal maar voor timing doeleinden prima want nu krijg je echt een puls met een constante herhaaltijd. Mijn pulsgenerator kan dat ook maar dan moet je eerst de boel meten en aan de knopjes friemelen om precies de juiste tijd te krijgen. Nu hoef ik alleen maar de knop
+schakelaars op de gewenste marker tijd te zetten.

Dat ding heb ik ooit voor een paar euro van iemand over genomen. Het is zelfbouw en ik heb het nooit echt nodig gehad. Het heeft een oventje en de blokgolf is echt precies 10MHz volgens mijn (ook met oven uitgeruste) philips counter die tot op 1Hz meet. Blijk ik dus al een soort marker generator te hebben. Dat zal een hoop tijd schelen. Die pulsgenerator moest ik per time/dev stand steeds weer opnieuw instellen dus dat heb ik voor een paar bereiken gedaan bij de tek 465.
Nu snel de rest gecontroleerd en dat klopte aardig. Handig ding. Ik ga hem eens openen om te kijken hoe het gemaakt is.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 26 februari 2010 15:01:24 (66%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs