reparatie HP1740A scoop

Tidak Ada

Golden Member

Op 28 februari 2010 15:52:59 schreef fred101:
Ik snap niet dat jij hem niet tegen zo'n echte GM5656 wil ruilen >:-)

Ik ben weer wat verder. Alleen dat delayed gebeuren weet ik nog niet zeker. Dat werkte eerst niet. Tenminste ik weet niet precies wat het doet. [.....] Maar er wordt nu een stukje trace feller verlicht en dat draait op en neer met die metalen knop dus dat lijkt me te werken.

Dat is correct! Het is het deel van de tijdbasis dat uitvergroot wordt weergegeven. Als je aan de tijdknop van de tweede tijdbasis draait, zal je zien dat het in grootte variëert.
Er moet een andere knop zijn met een stand Delayed, Main en Mixed.
In sde stand Delayed zie je het hel verlichte stukje (moet de keuze knop van de delayed sweep niet op 'off' staan). Main geeft de normale tijdbasis weer met die verheldering van het gekozen stukje en in de stand Mixed zie je eerst een deel je normale beeld en dan, afhankelijk van je delay (die 10-turn knop) je uitvergrootte deel. Mooi om je stijgtijden te meten.

Belangrijk is waarop je synchroniseert: Zet de Main sweep op Intern en Auto. Doe dit ook voor de delayed sweep. Zet Level op voor beiden op Zero.
Begin nu met een gewone sinus van zeg 10 kHz 1V op de ingang van de verticale versterker en kies in de stand Main een beeld met 2 sinussen per dev. met de selector van de main sweep (Delayed sweep op off). Kies nu een sweepfrekwentie van de delayed sweep, die hoger is dan die van de main sweep (delayed sweep 'on'). Zet de cursor (helverlichte deel van de trace) op een gebiedje dat je wilt en kies nu voor 'Dealyed'. Je ziet nu het uitvergrootte, gekozen, deel van het spoor.
Kies je voor Mixed, dan zie je eerst een stuk van het 'normale' beeld, dat overgaat in het vergrootte deel.

Zou je met een andere scoop de zaagtand bekijken, dan zie je dat die ergens plotseling steiler wordt. Het buigpunt is dan de plek waar overgaat in de delayed sweep.

Kortom, ik denk dat dit een prima scoopje gaat worden. (wel lekker dat er geen fan in zit)

Het volgende, waar je op moet letten, is de 'Hold - Off' Dat is een ingewikkelde zaak, waar ik jaren geleden metmijn 140A heel erg heb moeten vechetn om hem volgens specificaties te krijgen. Kostte me een tunneldiode :(
Kwestie van de service manual goed doorlezen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Ah, dat is duidelijk. Ik heb het even opnieuw gedaan. Het stond er wel heel erg naast. Maar nu staat het goed. Ik stel het in zoals het boek zegt. Dan draai ik aan die metalen delayknop. Nu begint de helverlichte trace keurig bij de meest linkse vertikaal. Dan draai ik hem op 1 en schuift dat deel naar rechts naar de tweede vertikaal. Bij 9 staat hij dan precies op de 10e zoals het boek beschrijft. (ik had bij eerdere afregelking eerst zet de delay op 1 gelezen maar zag nu dat er .1 stond)

Kortom, de delay lijkt nu te werken. Ik moest nu weer even liggen maar straks probeer ik jou uitleg even om te testen of alles echt klopt.

Ik heb nu ook de eerste X-as calibratie gedaan. Makkelijk met zo'n tijd/frequentie standaard. Die had ik vanmorgen al aangezet om op te warmen. De scoop bleek er aardig naast te staan.

Tot nu toe gaat het boven verwachting. Wat is zo'n HP trace toch ongeloofelijk mooi scherp en zo'n afgestelde floodgun is ook een genot voor het oog.

Bedankt voor alle goede adviezen, heel leerzaam.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Jalours op je time-marker generator !!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Ik zal hem binnenkort eens "reverse engineren" Het is zelfbouw (de man was wel professional op dit vlak dus ik weet niet of er heel erg exclusief spul in gebruikt is).
Ik heb als sinusbron eerst mijn digitale functiegenerator gebruikt. Nu weet het zeker, wat een brak ding. Dacht vroeger dat mijn scoop niet goed triggerde maar het is op allemaal gelijk. Toen maar mijn ouwe trouwe Philips buizengenerator gebruikt. Mooi stabiel, schoon signaal en bizar nauwkeurig qua frequentie. De schaal precies op 100 in de stand Hz x 10 is ook precies 1KHz. Ze konden er wat van daar in Eindhoven. Ook het instellen van de spanning gaat super precies tot op de 0.1mV

Probleempje: de X-basis blijft niet stabiel. Het marker signaal verloopt heel langzaam ongeveer 0,2 divisies op en neer. Hij loopt weg en dan na een minuut ofzo springt hij ineens weer terug om dan weer langzaam op te lopen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 28 februari 2010 19:46:17 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Kleine update: iets te vroeg gejuicht. Ik heb nu die delay eens volgens eric's recept op die tek465 geprobeerd en dat is toch iets heel anders. Daar wordt de hele trace helderder en dan draai je met de delay knop de grens van dat heldere steeds meer naar rechts. Zet je hem dan op delayed dan zie je dat heldere stuk vergroot.

Ik kan nu op de HP wel mooi zo'n stuk trace uitlichten. Dat klopt ook keurig met de schaalverdeling enz. Alleen zegt het operating manual dat er een klein stukje van de trace helder moet worden en niet alles links vanaf een ingesteld punt.

Maar als ik hem dan op delayed zet zoals het manual beschrijft (en op de tek wel werkt) zit ik met de HP naar een leeg beeld te kijken met alleen links een vertikale streep of punt alsof hij in X,Y mode staat. Kortom, ik denk dat ik geen delayed sweep heb. Als ik dat board aanraak of de knoppen erop dan valt ook de highlighting uit. Hij highlight dan alles of niets en er tegen tikken (board A10)laat dan op een gegeven moment weer het gehighlited deel zien. Daar zit dus iets los of zo. Ook reageren de instelpotmeters van A9 nergens op. (logisch als er geen trace meer is) Dit werkt niet op zowel kanaal A en B.

Joepi, weet ik net wat delayed doet moet ik ook nog uitzoeken hoe het electronisch werkt.

Zou me niets verbazen als daarom de gewone tijdsbasis ook wat "zweeft"

Edit:
Na het doorsolderen van de pinnen en het aanbrengen van een ontbrekende massa schroef op A10 is het highlight probleem opgelost.

Op board A9 meet ik -9,3 tussen de collectors van Q4/Q5 en massa. Daar hoort -0,5V te staan. Op de emitter van Q5 staat ook 9,3V. Op zijn collector -9,3 dus Q5 staat volledig open. Helaas kan je er er beroerd bij. Ik moet nu het board gaan uitbouwen (met van die fijne doorgaande assen met tandwielen) om er bij te kunnen zodat ik de tor kan testen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op board A9 meet ik -9,3 tussen de collectors van Q4/Q5 en massa. Daar hoort -0,5V te staan. Op de emitter van Q5 staat ook 9,3V. Op zijn collector -9,3 dus Q5 staat volledig open.

Dus....of Q5 in kortsluiting is (of volledig begeleidend: base spanning ook meten), of Q4 volledig open is of er is iets verkeerd met signalen "Dly Swp reset" en "Dlyd Swp start" of er is geen +43VF of R3 onderbroken is.
Dus niet eenvoudig om diagnose te doen.
Gewoonlijk vervang ik A9 door een werkende print om te weten welke print defect is. (A9 of A10)
Q6 defect (FET), dat is ook mogelijk.

fred101

Golden Member

Helaas heb ik geen werkende print liggen maar heb nog wel wat gevonden.
Op A9 TP1 moet een driehoek staan. Zodra ik de knop delayed indruk ontstaat deze waarna hij in een seconde of 10 bijna uitdooft.

+43V aanwezig
Q7: b=-6,6V C=+4,8
Q6: G=-9V, D=+15 S=-6,6 Staat open en tussen S en D en diodetester piept een keer tussen gate en drain of source. Dat hoort volgens mij niet maar ik heb altijd ruzie met FET's
Q5: B=-8,5 C=-9,5 E=-9,5 Met diodeteste insitu zou hij goed kunnen zijn
U1: 6=-8,5 2=-9,5 3= -9,3 1=-13,5 8=-9,5 4=-15
Q1 en Q2 hebben de juiste Vc
Q3: B=0,33 E=+1,6 C=-14,9
Q4: B=0 C=-9,3 E=+1,6 Met diode tester zou hij goed kunnen zijn.

Het lijkt er op dat de sweep wel start maar het niet volhoud. Het ziet er een beetje uit als een soort Condensator lek. Alleen geen idee welke.

Ik begrijp dat de miller integrator de sweep moet maken. Deze krijgt daarvoor steeds een trigger signaal van A10 en vergelijkt dat met een referentie die door de delay knop wordt gezet.

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 1 maart 2010 18:32:10 (10%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb nog enige twijfelfs, ik ben er niet helemaal zeker van dat deze delayed tijdbasis defect is want U schijnt niet goed kennen hoe de delay tijdbasis te gebruiken.
Ik zie niets duidelijk fout in al de spanningen U gemeten heeft.
Doe maar nog een test met knobben en schakelaars van trigger en tijdbasis in de volgende positie:
1) hoofd tijd basis (licht grijs van paneel)
- Auto/norm : uit
- sweep vernier : cal
- trigger holdoff : min
- time/div : 10ms (centrale knob)
2) delayed tijdbasis (donker grijs van paneel) :
- mixed : in
- sweep after delay auto/trigger : uit
- time/div: 1ms (buitenkant knob)
Verbind de probe met de 1V cal en zegt mij wat U ziet op de beeldbuis.

EDIT: nog beter bekeken uw metingen: Q4 schijnt me niet goed. Vbe van -1,6V, voor een PNP, dat is heel te veel. Q4 zou dan helemaal verzadig zijn, maar schijnt niet of weinig te begeleiden...

[Bericht gewijzigd door Emilien op maandag 1 maart 2010 19:00:19 (13%)

fred101

Golden Member

Ik heb dit gedaan maar ik krijg dan een blank scherm. Ik zie iets knipperen links buiten beeld. Als ik de horizontale positie knop verzet zodat ze naar rechts schuiven, dan zie ik daar twee knipperende punten boven elkaar. Het reset LEDje knippert in het zelfde tempo mee.

Op de TEK465 lukt het me wel om met delay wat te doen. Ik wil echter wel eens precies weten hoe een scoop werkt qua triggering. Ik denk zo: Sorry voor de grote tekst in het Nederlands, ik probeer het zo duidelijk mogelijk te schrijven.

De tijdbasis van de scoop is een zaagtand welke de trace van links naar rechts laat schrijven door een oplopende spanning op de horizontale platen te zetten. Daarnaast wordt er op het vertikale kanon een Y signaal gezet (na versterking). Het y signaal wordt vertraagd door de delayline zodat het trigger mechanisme tijd heeft om een geschikt punt te kiezen. Dat zorgt er voor dat de scoop iedere keer op het zelfde punt van het Y signaal begint met zijn sweep zodat het beeld stil staat.

Als we nu een sinus zien dan kan ik met de delayed tijdbasis een tweede triggerpunt in stellen. Vanaf dat punt wordt de hoofdtrace intenser gezet. Dat punt kan ik met de metalen delay knop opschuiven over de normale tijdbasis.

Als ik hem dan van main tijdbasis op delayed zet wordt er na de eerste sweep een tweede sweep opgestart met een snelheid bepaald door de buitenste ring. Deze sweep moet na, de door de delayknop ingestelde tijd, starten, dus vertraagd na de hoofdsweep.

Bij delayed zie je de hoofdsweep niet meer, alleen de vertraagde. Bij mixed zie je eerste de gewone sweep welke vanaf het delayed triggerpunt overgaat in de vertraagde en langzamere tijdbasis zodat je bv de overshoot van een blokgolf kunt uitvergroten.

Dat betekent dan dat er in mijn geval geen delayed sweep is. Dat kan komen doordat de sweepgenerator geen sweep maakt. Of omdat hij geen triggersignaal krijgt dus niet weet dat hij moet starten.

Het triggersignaal wordt gemaakt op A10, die start de delayed sweepgenerator op A9. Dat signaal gaat daarna naar A7 waar het samen moet werken met de hoofdsweep. Zou het kunnen zijn dat de gate schmitt trigger daar de fout ingaat ?

Edit: als Q4 defect is dan komt er ook geen triggerpuls door dus dat klinkt logisch. Ik heb het stuk schema in simetrix getekend en als ik dan Q4 laat volgen door een dikke weerstand komt er ook geen sweep

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Fred, kijk ook eens of alles van je Hold-off schakeling in orde is. Ik kan me vaag herinneren, dat ik met m'n 140A daar ook last vanheb gehad. Heb toen alle tjdbepalende condensatoren van de hold of moeten vervangen (andere waarden).
Het lijkt er op dat de delay'd sweep niet triggert.
Klopt de triggering van de tweede tijdbasis? Heb je die op 'Auto" staan en staat het trigger level in de middenstand (nokje)?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nu geen twijfel niet meer: de delayed tijdbasis is werkelijk defect.

Ik zal proberen een beetje uit te leggen waartoe een delayed tijdbasis dient en hoe het werkt.
NB: Geen eenvoudige oefening voor mij...(wegens vertalingsmoeilijkheden)

Een gewone analoge scoop (zonder analoge geheugen beeldbuis) kan alleen periodische en repetitieven signalen laten zien.

Wanneer het een ingewikkelde signaal is, als bijvoorbeeld een video signaal, is het moeilijk iets uitgebreid te bekijken.

Een video signaal heeft een periode van 1/50s = 20ms.
(U denkt misschien dat frequentie van deze signaal is 100 Hz, dus een periode van 10ms, maar dat klopt niet want de eerste 10 ms, hebt U maar de even lijnen en de volgende 10 ms, de oneven lijnen, dus een gehele beeld in 20 ms.)

U zou dan de hoofdtijdbasis op 2ms zetten.(10 div)

Zelfs met horizontale versterker X10, is het niet mogelijk inhoud van de lijnen te bekijken.

Wat men zou kunnen doen om dat te verbeteren zou alleen of de even lijnen, of de oneven lijnen te bekijken.

Als mijn de tijdbasis op 1ms zet, dan gebeeurt er een probleem: we hebben 2 verschillende beelden een op de andere want de 10ms beelden die zich volgen verschillend zijn.

Dat te vermijden is de doel van de "hold-off" control: door deze controle, kan ik mijne scoop een regelbare tijd laten wachten voordat hij weer sincroniseert.

Als dit tijd groter dan 10ms is, zal ik sincroniseren op de eerste deel van de beeld, blijven wachten gedurende de tweede deel van de beeld en weer sincroniseren later op de volgende eerste deel van de beeld.

Zó is het al 2 keren beter (en heiliger).

Maar nog niet genoeg om de inhoud van de lijnen uitgebreid te kijken.

Dan gebruiken we de delayed tijdbasis.

De hoofdtijdbasis moet gesinchroniseert worden zoal ik het al beschreven heb.

De delayed tijdbasis heeft 2 verschillende mogelijkheden van werking.
- "vrije werking", dan deze delayed tijdbasis begint na een regelbare vertraging, zonder sincronisatie.
- "gesinchroniseerde werking", dan deze delayed tijdbasis begint aan de eerste sincronisatie pulse na de regelbare vertraging.

De vertraging kan geregeld worden door de multi-toeren precisie potmeter. (aluminium knob)

Laten we denken dat we de inhoud van lijn 10 willen bekijken.

We zetten de delayed tijdbasis op 10µs (een lijn is 64µs in 625L) en de schakelaar in "mixed".

Begint men eerst met "vrije werking" van de delayed tijdbasis.

Aan de linkerkant, kan men de beeld van, bijvoorbeeld, de video signaal met tijdbasis van 1ms/div zien en aan de rechte kant, een deel van deze signaal met (delayed) tijdbasis van 10µs/div.

Men kan nu de precisie multi-toeren potmeter ajusteren om de tiende lijn te zien.

Maar zulke werking is niet zeer stabiel. Er is wat men noemt "jitter"

Nu moeten we de delayed tidbasis sincroniseren zodat de beeld zeer stabiel wordt.
Om dat te doen, de knob "run after delay", van auto naar normal schakelen en de "trigger level" van de delayed tijdbasis ajusteren.

Als U wilt de delayed tijdbasis op volle scherm zien, dan kiest U "delayed" ter plaats van "mixed"

Zó eenvoudig is het...

fred101

Golden Member

Dank voor de uitgebreide uitleg. Erg leerzaam het is nu een stuk duidelijker. Ik zal maar eens beginnen met Q4 te testen. De hold off lijkt me dan niet de oorzaak. Dan zou het ook gewoon fout moeten gaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

@emilien
bedankt voor deze heldere en uitgebreide uitleg van de delayed timebase. Nu begrijp ik dat deel van de scoop ook eindelijk.
(trouwens ook erg mooi om te zien hoe goed Uw nederlands is geworden de afgelopen tijd. Chapeau !!!)

fred101

Golden Member

Ik heb tor Q4 eruit gehad en op de tortester geeft hij een zwakke Beta maar reageert verder normaal, op curvetracer krijg ik de diverse curves maar hij verzadigd wel snel. Met met de diode test van de multimeter lijkt hij toch goed.

Het vreemde is dat er op zijn emiter een signaal staat, soort zaagtand-top op een blokgolf. Dat reageert op de delayed tijdbasis, op de aluminium delay knop en op de hold off dus dat zou betekenen dat er in ieder geval iets binnenkomt wat samenwerkt met alle knoppen. Echter op de collector van Q4 staat niets meer. Deze gaat naar Q1. Die heb ik ook getest en die is ook goed. Die gaf wel sterke uitslagen.

Ik heb ooit in een ander HP apparaat ook zo iets gehad. Tor niet kapot maar leek wat moe te zijn. De Beta sloeg ook maar een cm uit op de tester. Een andere tor loste het probleem op. Ik zal morgen eens kijken of ik een vervanger heb in mijn torrenvooraad.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt aan fred101 en driessens_nl...ik doe mijn best in het Nederlands, maar ik weet dat ik nog veel te leren heb.

Ik was aan een vraag te wachten, maar niemand heeft deze vraag gesteld :

Waarom heeft HP een zó dure delay knob (die laat U de aantal toeren van de multi-toeren potmeter lezen)gebruikt?

Er is een andere belang van de delayed tijdbasis: meting van tijdverschil.
Tijdverschil op de beeldbuis te lezen is zeker niet nauwkeurig.
Men kan een grotere nauwkeurigheid hebben door de delayed tijdbasis te gebruiken.

Om tijdverschil te meten:
- tijdbasis keus op (main) hoofdtijdbasis. (gezet op 2ms/div bijvoorbeeld)
- knob van delayed tijdbasis( die gewoonlijk op "off" moet blijven wanneer men alleen de hoofdtijdbasis gebruikt) op 0,1 of 0,2µs/div.(geen invloed op de meting !)
Dan zie men een intenser punt die men kan door de precisie multi-toeren potmeter van de delayed tijdbasis verplaatsen.
- Eerst deze intenser punt aan het einde van de golfvorm die we willen meten. Lees men dan de aantal toeren op de knob...(bijvoorbeeld 8,32)
- dan deze intenser punt aan het begin verplaatsen: lees men dan weer het aantal toeren. (bijvoorbeeld 3,12)
Tijdverschil kan gemakkelijk berekent worden: hoofdtijbasis zetting x (aantal toeren einde - aantal toeren begin)
In ons voorbeeld, 2ms x (8,32 - 3,12) = 2ms x 5,2 = 10,4 ms

@fred101: wat betreft Q4, was er ook ac spanning op Emitter, dat is misschien de reden van de vreemde waarde die U heeft gemeten.
Wat belangrijk zou zijn is te weten als start pulsen (R1-Q1) correct zijn of niet.
Daarvoor zal ik mijne 1740A opendoen en deze pulsen meten.
Ik zal U ervan informeren zo vlug mogelijk.

fred101

Golden Member

Ik heb nu het hele manual uitgeprint en er blijkt nog een stuk met uitleg te zijn. Daat staat een beetje in hoe het werkt. Het begint inderdaad met Q1. Als die tor geleidt dan wordt via een integratie condensator de opgaande spanning van de sweep gemaakt. Q3 staat dan wel open maar kan geen stroom leveren. Als Q1 spert dan kan de stroom via Q2 en Q3 lopen en wordt de condensator ontladen. Tevens worden er dan andere onderdelen getriggerd waardoor de reset plaats vindt.

Ik meet wel een trigger blokgolf op Q1 (in mixed mode alleen anders niets) maar niets meer na Q3. Die geeft stroom via Q13 als stroombron aan de gate van Q5. Daat zou ik dus ook een signaal verwachten. Op Tp1, die metalen tor meet ik een korte op de tijdbasis reagerende negatiever gaande puls in de vorm van een zaagtand.Ik begin te vermoeden dat de delayed tijdbasis niet getriggerd wordt.

Mooie toepassing van die potmeter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Die potmeter moet zo zijn gedimensioneerd, dat 1 turn = 1 dev. Dan kan je op die potmeter veel nauwkeurige numeriek aflezen.
Later kwamen die getallen zichtbaar bij de info op je beeldscherm, maar in de tijd van de 1740 was het denk ik nog niet zo ver.

Is iig goed te bebruiken bij het meten van stijgtijden en periode tijden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat betreft "delayed sweep start" en "delayed sweep stop" signalen, heb ik de volgende gemeten:
Met A canaal probe /10 op cal 1V, A canaal verzwakker op 0,02V/div, A canaal geselectioneert, trigger op A, main tijdbasis op 0,5ms/div en delayed tijdbasis op 20µs/div, heb ik op R1 (ook op base van Q3) pulsen van - 2V en 200µs, zogoed met display selectie main, mix of delay.
Op de Emitter van Q3, vindt men dezelfde pulsen met spanning een beetje kleiner. (wegens Vbe van Q3)
Op base van Q1, heb ik alleen gelijkspanning van omgeveer +1V in main en delay, en een zaagtand van +12V in mix.

fred101

Golden Member

Dat is het zelfde wat ik hier meet. Dan zit de fout dus in board A9
Na Q4 meet ik geen pulsen meer alleen -9 volt. Dan verdenk ik toch nog steeds tor 4

Bedankt voor het meten. Ik dacht namelijk dat er op Q1 nul of plus één volt moest staan maar schema 11 is daar wat onduidelijk voor mij. Ik dacht al dat ik nu heel A7 moest demonteren om de contacten te volgen en controleren. De delayed schakelaar staat daar niet bij en de tekst zegt dat Q1 laag wordt gemaakt maar dan zal die +1 wel laag zijn en de sweep maakt hem hoog ofzo.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Na Q4 meet ik geen pulsen meer alleen -9 volt.

Op collector van Q4 heb ik ook geen pulsen niet meer maar de spanning is
-0,4V en geen -9V.

Ik dacht al dat ik nu heel A7 moest demonteren om de contacten te volgen en controleren.

U bedoelt A9 denk ik ?...de contacten van tijdbasisschakelaren zijn uitstekend kwaliteit...zeker niets aan de hand daarmee.
Probleem staat met Emitter spanning van Q4 die heel te hoog is. (+1,6V ter plaats van +0,7V).
Dat moet onderzocht worden.
Meet eens R6 (10K) en R7 (1K) ...Op HP scopen, heb ik al verschillende keren weerstanden die hadden van waarde verandert gevonden.

[Bericht gewijzigd door Emilien op dinsdag 2 maart 2010 18:31:59 (11%)

fred101

Golden Member

Ik bedoelde niet de schakkelaars maar de connector waar A9 mee vast zit op A7. Er zat geen schroef in A10 waardoor het geduw op knoppen had gezorgd dat er pinnen op dat board naar A9 ook los zaten. Aan de onderkant is die hefboom ook aanwezig. Dus niet de schakelaar maar connector contacten. Goed hé, voor mij een cursus scoop reparatie en voor u een cursus Nederlands, moet ik wel zorgen dat we blijven gelijk opgaan ;-)

Weerstandwaarden zijn OK. Ik heb Q4 ook even vervangen door een andere maar dat maakte geen verschil. De spanning op collector en emiter bleef gelijk. Overigens heb ik eerder een fout gemaakt (pennen omgedraaid ?). Er staat een blokgolf op die van -1,6 tot -1,26V loopt, de multimeter ziet dat als -1,6VDC. Op de collector staat zo'n -9VDC Dat zou betekenen dat Q5 helemaal open staat. Dat is een stroombron en daar ben ik niet zo bekend mee. Die moet gestuurd worden door de comprator. Dus het lijkt me dat deze zou moeten schakelen want deze veroorzaakt als ik het goed begrijp de reset. Als er geen reset komt dan komt er volgens mij ook geen sweep.

Op TP1 staat +0,6V maar in delayed of mixed is dat -300mV. Er staat wel een heel klein negatief pulsje op.

Ik denk dat ik moet kijken wat er voor signaal op Q5 moet staan (basis en collector)Als deze niet schakelt kan er volgens mij nooit stroom via de comprator condensator naar de gate van Q6.

Wel leerzaam dat gespit in schema's (ook al zit ik meestal fout in het begin ;-) )

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 2 maart 2010 23:40:09 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Spanning op emitter van Q4 is dus -1,6V en niet +1,6V....dat is helemaal verschillend.
Alles heeft meer zin zó.
Vervangt de FET Q6 (2N5245).
Wees voorzichtig want 2N5245 is ESD gevoelig.

fred101

Golden Member

Waarom Q6 ? Waar komt die -9 dan vandaag. Zou de gate "lek" zijn ? Ik ben niet zo goed thuis in FET's. Ze gaan bij mij bij zelfbouw op de een of andere manier altijd kapot. Ik vind torren OK maar ipv FET's zie ik liever buizen :-), OK, zo'n IRF840 kan er mee door.

Ik zat zelf te denken aan Q5. Die heeft -9,5V op zijn emitter en hoort -0,5 op zijn collector te hebben. Hij heeft echter -9,5 op zijn collector en emitter. De basis is wel -9 zoals het schema toont.

Die FET kan niet als test even vervangen worden door een J310/bf245(of was het een 256) ofzo ? Als hij dan iets van een sweep laat zien weet ik dat het hem idd is. Ik heb verder geen kleine FET's in huis dus die moet ik speciaal bestellen, wij hebben geen winkel in de buurt. Geen probleem op zich, kan ik weer wat ander spul aanvullen maar als hij dan toch niet stuk is zit ik voor niets te wachten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb weer bekeken al de waarden U gemeten heeft, en wat niet klopt zijn de waarden van spanning op TP1 :
U schrijft :

Op TP1 staat +0,6V maar in delayed of mixed is dat -300mV. Er staat wel een heel klein negatief pulsje op.

TP1 is verbonden met collector van Q7 en U had geschreven:

Q7: b=-6,6V C=+4,8

Hoe is dat mogelijk?
EDIT: kunt U Q7 desolderen en testen?
EDIT2 : ook R5 (3320R) meten.