hoe kom ik er achter hoe lang de batterij mee gaat

Hoi,
Ik heb ledjes gekocht en die wil ik een wat dingen inbouwen
zoals mijn klok en dat wou ik gewoon doen op een 9 volt batterij ( ong 3 groepjes van 3 de ledjes zijn 3,3 volt ) kan ik er achter kommen hoelang ze blijven branden.

ik kan het wel testen alleen mieschien duurt het wel een maand.

kan ik dat niet berekenen.

mvg diederick

je meet hoeveel stroom je schakeling trekt. stel dit is 10ma.
een 9v batterij is ongeveer 200mah dat betekent dat hij 1 uur lang 200ma kan leveren. dus 200/10 = 20, 20 x 1uur = 20uur.

volgens mij bereken je dat zo..

Pas nog aan iemand anders uitgelegd betreft een accu van 1350mAh en een GPS van 36mA:

1350mAh betekend dat je gedurende 1 uur 1350mA er uit kan halen en hij is volledig leeg.

Deel je mAh door de stroom dan weet je de tijd.
De je mAh door tijd dan weet je de stroom.

:)

1350/36 = 37.5 uur.

Dit is theoretisch en uiteindelijk heb je verliezen en wil je de accu op spanning houden dus wordt het wat minder.

Je weet overigens dat Q = I*t
Q = ladig
I = stroom
t = tijd in sec

Qgps = 36e-3 * 3600(1 uur) = 129.6 Coulomb wordt er per uur gesnoept

Qbat = 1350e-3 * 3600 = 4860 Coulomb totaal in de batterij

tduur = Qbat / Qgps = 37.5 uur

Mag je zelf je eigen getalletjes invullen ;)

LED-Maniak: wat voor verliezen heb je dan nog? Sterker nog, als je het over veliezen gaat hebben (afgezien van zelfontlading dan), is het beter om een accu langzaam leeg te trekken, omdat de spanningsval over de interne weerstand van de accu dan lager is, en je er dus meer energie aan kunt onttrekken.

Of de zelfontlading belangrijk is of niet, moet je zelf nog bekijken; bij een schakeling die een jaar op een accu moet kunnen werken, kun je geen NiMH toepassen en de zelfontlading verwaarlozen. Als het gaat over een toepassing van enkele uren of dagen op een lading, zonder lange tijd tussen het laden en ontladen, kun je het wel weer verwaarlozen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Met verliezen bedoel ik dat je die hele accu niet volledig kan leeg trekken bij bepaalde belasting door het inzakken van de spanning. Daar verlies je dus een stukje accuduur mee.

Maar je moet inderdaad per toepassing kijken wat er bij komt kijken aan verliezen. Dit voorbeeldje was dan ook een directe copy paste. Hoe klein het verlies ook is, het is aanwezig dus dat is net die link tussen theorie en praktijk en lijkt me toch handig om bij te vertellen of dat nu vrijwel verwaarloosbaar is of niet.