Volume regelaar.

Ik moet een opdracht maken voor mijn eindproject.

Dit moet een volumeregelaar worden.
Van 0 tot 10 Volt regelen. en moet ik naar max. 1.6 Volt regelen.
Maar als ik er dus 20 V in stop mag er ook maar max. 1.6 Volt uitkomen.

Ik plaats een 50 Ohm weerstand in serie met een 10 Ohm weesrstand. dan krijg ik als ik er 10 Volt in stop 1.6 Volt uit.
Alleen ik zoek dus een spannings beveiling waarbij het niet hoger wordt dan 1.6 Volt.
Een zenerdiode in 1.6 Volt is er niet.
Zouden jullie me kunnen helpen?

Met vriendelijke groet,

Duckshoot
Bas Smit

Golden Member

Het is jou eindwerk, niet die van ons. Dus laat zien wat je al hebt, ideeen, berekeningen.

En wat zijn de eisen? Ingangs/uitgangsimpedantie, actief/passief, ingangs bereik. Dus is 0-10V het normale bereik, of moet je ook 0-20V regelen indien nodig?
Indien nodig ook 0-20Volt.
Het gaat om een versterker waarbij het spaningsbereik tussen de 0 en 1.6Volt moet komen. anders gaat hij naar front bediening.
Maar als ik er een appraat op aansluit die van meestal 0 tot 10 Volt stuurt. moet er een print tussen komen die het regelt van 0 tot 1,6 Volt. Maar ook als er een apparaat op komt die van 0 tot 20Volt regelt.
Dat het bereik van 0-10 omgezet wordt naar 0-1.6, dat kan wel.

Maar wil je dat er gebeurt de ingangsspanning bijvoorbeeld 5V is?

Dan denkt het apparaat: "is dit nu 5V van maximaal 10, of is dit 5V van maximaal 20V?".
Je zult dus echt een schakelaartje moeten maken om te kiezen, want dat arme ding is niet helderziend.

Hooguit zou je iets kunnen maken waarmee hij omschakelt naar het 20V ingangsbereik zodra de ingangsspanning boven de 10V uit komt. Maar dan schakelt hij ook nooit meer terug. Dus dat is de moeite ook niet waard denk ik.
Oke dan zou ik dus een schakelaartje moeten maken of met een serieele port.
Ik ga er vanuit dat dus 0 - 10 Volt goed is.
Als ik dus daarboven kom dat er niet meer dan 1.6 Volt uitkomt.
Je weet al hoe je het kunt maken voor 10 -> 1.6V.
Bereken het nu ook voor 20 -> 1.6V, en verzin een manier om om te schakelen.
Wat vind je van je voorgestelde weerstandswaarden?
Hoe zou je dit met een seriële poort willen doen (wat doen? Omschakelen?)
0-20 weet ik ook.
Alleen wil ik die beveiliging hebben.
Kan het nergens vinden.
maakt verder niet uit wat ik erin stop als het maar niet meer wordt dan 1.6 Volt dat er uit komt.
Die zijn er niet voor 1.6 Volt.
zouden ze bestaan voor 10v..
Ik noem microsoft m$ ben ik nu cool.
Als je de ingang beveiligt dan zal de uitgang wel volgen zeker.
Bas Smit

Golden Member

Maar als je een 10V zener over de ingang zet ben je wel de helft van je regelbereik kwijt. 0-10V (halve slag) bepaald Uuit, 10-20V(andere helft) doet niks. Of is dat geen probleem?
twee dioden in serie geeft een zenerspanning van 1,4V
drie dioden in serie geeft een zenerspanning van 2,1V
Een rood ledje heeft een doorlaadspanning van 1,8 V
Een IR ledje heeft een doorlaadspanning van ?V
Kies maar uit
Als je je hoofd niet gebruikt, moet je je voeten gebruiken.
Op 11 maart 2010 16:43:39 schreef Bas Smit:
Maar als je een 10V zener over de ingang zet ben je wel de helft van je regelbereik kwijt. 0-10V (halve slag) bepaald Uuit, 10-20V(andere helft) doet niks. Of is dat geen probleem?

zener van 10v voor het beet bereik van 0-10 en een 20v zener voor het 0-20v bereik
Ja maar dat trekt die diode niet.
Bas Smit

Golden Member

Het lijkt mij dat de volume regelaar de bron (pc / cd speler oid) zo min mogelijk belast, en er dus amper stroom loopt. Of heb je de regelaar aan de uitgang van een versterker zitten?

Dan nog 50+10=60Ohm (zie startpost), op 10V is dat 200mA. Kost je een stevige 5a10W zener
Ben al aan het bekijken voor een voorschakel weerstand.
Bas Smit

Golden Member

Wat wil je nou? Als je iets gaat bouwen heb je toch wel eisen? Of doe je maar wat en hoop je dat het goed komt?

De bron kan maar een bepaalde stroom leveren, in je sp ga je uit van bijna 200mA!.

Maak een lijst van eisen. Wat voor bron heb je, wat voor belasting kan die aan. Wat is de gewenste in en uitgangsimpedantie van je regelaar, moet het actief of passief, maximale formaat, wat komt er aan de uitgang te hangen en wat wordt daar verwacht etc etc etc
En niet te vergeten......hoe zijn je spec's ten opzichte van ruisonderdrukking? Beetje lullig als je volumeregelaar ruis toe gaat voegen hè?!

Mzzls
Correct me if I'm wrong!
Met die ruis hebben we niet zoveel te maken; het gaat hier om een regelspanning, niet om een gewone volumeregelaar.
Gezien de reacties gaat dit heel snel tot niets leiden. Daarom maar even een schemaatje. Anders wordt het toch nooit wat.
Let wel, dit is een voorbeeld. Aangezien je niet zegt wat er voor of achter geschakeld zit, moet je dat verder maar aanpassen.
Thanks Frederick.
Er komt een want regelaar op aangeloten. die van 0 - 10 volt uitstuurt. In de versterker zit een 74HC4067 IC. daar komt hij op uit. ALs die boven de 1.6 Volt wordt dan schakelt de versterker over naar front panel bediening. dat moet ik dus niet hebben.
Maar bedankt tot zover.
Op 12 maart 2010 13:10:12 schreef Frederick E. Terman:
Met die ruis hebben we niet zoveel te maken; het gaat hier om een regelspanning, niet om een gewone volumeregelaar.
Gezien de reacties gaat dit heel snel tot niets leiden. Daarom maar even een schemaatje. Anders wordt het toch nooit wat.
Let wel, dit is een voorbeeld. Aangezien je niet zegt wat er voor of achter geschakeld zit, moet je dat verder maar aanpassen.
[afbeelding][afbeelding]

Ik heb je schakeling nagebouwt. maar werkt helaas niet.
Bas Smit

Golden Member

Geef nou eens wat info! Wat doet het niet?
'Werkt niet' is wel heel makkelijk gezegd. Hoe kan dat nou niet werken?
Als je er 0..10V op zet (of 0..20, op de andere ingang), dan komt er 0..1,6V uit. Dat is gewoon rekenwerk; dat kan niet anders.

Als je dan vervolgens je eigen apparaat op de uitgang aansluit, hoe groot is DAN de uitgangsspanning? Als die dan minder is, dan als je nog niets aansluit, dan komt dat door de belasting door de ingangsweerstand van jouw schakeling.
Daar is óók mee te rekenen, maar dan moeten we die weerstand eerst kennen.
Vandaar dat ik zei: 'dat moet je verder aanpassen'. Dat heb je niet gedaan.

Buiten dat, een 74HC4067 is helemaal geen volumeregelaar, maar een omschakelaar. Het zit dus anders dan je zegt.