vertraagd alarm

Beste mensen,

Ik heb een klein alarmbelletje op 4,5 VDC
Dit alarm trekt 3 mA tijdens gebruik.

Nu wil ik dat dit alarm bij inschakeling van de voedingspanning pas na 10 seconden alarm geeft.

Dit kan mogelijk met een weerstand en een Condensator uitgevoerd worden maar ik weet niet precies hoe ik dit moet doen.

Hebben jullie tips of een schakeling die dit kan verwezelijken.
Alvast heel erg bedankt!!!
Thevel

Golden Member

De schakeling van de site een beetje aangepast.
I.p.v de led sluit je het alarm aan.

[Bericht gewijzigd door Thevel op 14 maart 2010 09:50:57 (13%)]

Bedankt thevel, voor je snelle response ik ga het gelijk proberen.
Als er voedingsspanning op deze schakeling word aangesloten gaat T2 toch gelijk geleiden?

Na verloop van tijd gaat T1 toch geleiden waarna de stroom van R2 door T1 gaat lopen waarna T2 gaat sperren waarop D1 uitgaat?

Kan iemand mij uitleggen of mijn bewering klopt???

Als mijn bewering klopt kan iemand mij dan uitleggen hoe ik de schakeling moet aanpassen zodat bij inschakeling van de voedingsspanning het nog 10 seconden duurt voordat het alarm inschakeld en dan aan blijft.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen..... alvast bedankt....
De schakeling is al aangepast.

T2 gaat geleiden als T1 dat niet meer doet. T1 zorgt ervoor dat er te weinig stroom naar de de basis van T1 gaat.
LED there be light
Bedankt Joeri dat je gelijk gereageerd hebt.
Wil je de werking van de schakeling iets uitgebreider uitleggen.
Ik begrijp de werking nog niet helemaal geloof ik.

alvast bedankt.
Beste electronicafanaten willen jullie even met mij meedenken!!!

Als ik het schema bekijk gaat het alarm toch juist uit na 10 seconden uit, en dat is niet mijn bedoeling.

Help!!!!!

Alvast bedankt!!
Probeer eens aan te geven hoe het in jou ogen zou werken, of waarom het niet werkt.

Wat je mee moet nemen in je antwoord is ook hoe een condensator werkt. Als je een breadbord hebt kan je eens kijken wat een led doet als je die in serie zet met een condensator (en weerstand uiteraard voor de led)
LED there be light
Thevel

Golden Member

Op 16 maart 2010 01:06:22 schreef cbra:
Ik begrijp de werking nog niet helemaal geloof ik.

Als er spanning op de schakeling gezet wordt is de condensator ontladen.
Hierdoor loop er een stroom door de basis van T1 waardoor deze gaat geleiden, de basis van T2 is hierdoor negatief, T2 spert dus en de led blijft uit.

Na een tijdje is de condensator geladen waardoor er geen basistroom door T1 loopt, deze gaat dus sperren waardoor T2 via R2 positief wordt.
T2 gaat nu geleiden, de led gaad branden.
Volgens mij werkt deze schakeling als volgt:

Bij aansluiting voedingspanning wordt C1 opgeladen.
T2 gaat echter direct in geleiding bij aansluiting voedingsspanning.
doormiddel van R2 gevolg D1 gaat direct aan.

Als C1 geladen is gaat T1 geleiden waardoor de spanning op de basis van T2 afneemt omdat energie uit R2 via T1 wegloopt en niet meer in basis van T2 aankomt. T2 gaat sperren waarop D1 uit gaat.

maak ik een denk fout???

Helpen jullie me a.u.b.!!!!!!
Ja je maakt een denk fout.

Een ongeladen condensator laat nog stroom door. Een opgeladen condensator niet.
LED there be light
Inderdaad, bedankt voor het meedenken.