DVM (paneel) reageert niet goed op voeding??

Hallo

Wou mijn hobbyhoek wat updaten met digitale meter met de blauwe verliching van de firma "verstelbare moersleutel" uit IJmuiden.
Dus heb een doos van die meters besteld en de eerste labvoeding van een DVM voorzien.

Heb een trafo met dubbele wikkeling gebruikt printje gemaakt met 7809 en benodigde c'tje er op.
Nu is het zo dat aangegeven waarde willekeurig even naar beneden duikt met de aangegeven waarde.
Na veel zoeken ben ik er achter gekomen dat dit door het lichtnet vervuiling komt.
Als ik een tl of soldeerbout aan zet verloopt de waarde even.
De labvoeding voluit (24,5V) duikt hij wel tot een paar volt.

Het rare er van is als ik de meter niet de labvoeding laat meten maar een batterij is er niks aan de hand en blijft hij stabiel de waarde van de batterij aangeven.
Het zelfde doet hij ook anderom als ik de meter voed met een batteij en de meter de labvoeding laat meten blijft hij ook stabiel.
Ben al met allerlei waardes bezig geweest om het bijgebouwde voeding af te vlakken heb een ontstoor module in de 230 voeding gezet niks helpt.

http://www.baco-army-goods.nl/media/catalog/product/pdf/lcd.pdf

Wie weet de oplossing....
Groeten Glenn.
Het eerste waar ik aan denk, is dat de voeding v/d DVM niet helemaal OK is. Maar daar ben je al mee bezig geweest, zie ik. Misschien te lange draden tussen voeding en DVM? Desnoods een kleine (tantaal)elco op de DVM zelf aanbrengen.
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
Hallo,

zijn je draadjes vanaf je voedingkje naar je meters toe langer als 15cm dan mag je der nog een extra c-tje opzetten van 10uF en heb je elke dvm wel afzonderlijk op een eigen voeding zitten of een trafo met verschillende windingen gebruikt.
Shiptronic

Golden Member

Hang er ook eens een DVM aan, mischien meet de meter wel goed , maar kakt je voeding in ?
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
voedingen zowel van de meter als de labvoeding zelf doen het goed.
Ook nog even geprobeerd wat er gebeurde als ze belast zijn.

De bedrading zowel voor het meten als de voeding zijn nog geen 10 cm.
Ook al geprobeerd met een c'tje op de stekkers van de paneelmeter.

Ga nu nog even zonder verlichting proberen en eventueel een andere meter.

Update:
Oke zonder verlichting hetzelfde.
Andere meter doet precies hetzelfde (kan nog leuk worden moet er nog 5 inbouwen).
Meter uit de kast gehaald ivm instraling door de regeling van de labvoeding misschien ... helaas was het ook niet.

Dus het enigste wanneer de meter het goed doet is meten of voeden met een batterij.
Meten en voeden op het lichtnet ondanks twee losse voedingen werkt niet.
Schiet mij maar lek ik weet het niet meer.

Er zijn er toch wel meer hier op het forum die de crap meters hebben gekocht....
hadv

Golden Member

Er zijn twee types die je van buiten niet kunt onderscheiden. Als je die tegegelijkertijd aansluit gaat het niet goed.
Ik heb er twee waarvan de ene de stroom en de ander de spanning meet en die hebben elk een aparte voeding.
Je kunt ze onderscheiden door ze op dezelfde wijze te bedraden en configureren en dan om de beurt hetzelfde te laten meten. Als ze tegengestelde waarden (+ -) laten zien heb je twee onafhankelijke voedingen nodig.
heb dit ook al vaker gehad en de reden is vaak dat de voeding krap is voor de 7809 en 3v minimaal is weinig en ik houd 5 volt overwaarde aan . ook aan beide kanten van de 7809 een mkt over de regelaar heen van 0,1uf is beter om het wippen van de uitlezing tegen te gaan . en de voedingselco's 470uf minimaal houden scheelt en gebruik een brugcel niet alleen 2 dioden daar zijn ze ook gevoelig voor .en soms een elco'tje op de dvm over plus en min is een oplossing .
onder spanning werken kan meer betekenen ...
Hallo,

Heb een rits printjes gemaakt en eentje opgebouwd volgens het schema hier op de site.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx...eding.html
Heb de avond doorgebracht met het bestuderen van netfilters.
Kwam toen ook ergens iets tegen die had als ware twee van die schakelingen achter elkaar gezet bv van 24 naar 12 en dan naar 9V.

Verbaasde me trouwens dat de netspanning hier zo varieerde.
Terwijl hier in huis geen verbruikers schakelde.

Bij een adapter (geschakeld) stond hij wel mooi stil....
Ga weer de zolder op weer een poging wagen andere trafo aan hangen.

Update:
Probleem opgelost denk ik.. heb er nu een klein printtrafo'tje aan gezet.
En deze schijnt minder gevoelig te zijn dat de netspanning fluctueert.
Hij staat nu stil netjes de gewenste waarde aan te geven.

Dit was een enkele meter die nu omschakelbaar is voor volt en ampere.

In de andere voedingen komen er twee V en A kunnen deze op een aparte voeding met elkaar of per meter een aparte voeding???

[Bericht gewijzigd door Glenntronics op 16 maart 2010 14:16:32 (25%)]