Probleem overload led effecten module

Ik heb hier een Phaser (Flanger) effectmodule van een 30jaar oud Vetelec mengpaneel.
Het effectgedeelte is helemaal in orde.
Maar op de module zit er ook een overload led, die oplicht wanneer het ingangssignaal te groot word.
Sinds enkele dagen begint deze overload led 1 a 2 minuten te knipperen wanneer ik de effectmodule aan zet.(Power)
Na die 1 a 2 minuten knipperen blijft de led gewoon uit zoals het hoort als er geen ingangssignaal is.
Ik heb effe het schema getekend van dat overload led circuit en vraag me dus af wat er defect kan zijn waardoor de led begint te knipperen bij het inschakelen van de voeding?
Ik heb de 2 transistoren al vervangen en ook alle punten nagesoldeerd op slechte contacten.
Ook een identieke reserve voeding getest en dat helpt ook niet.
Het is maar een klein simpel schema, dus er kan niet veel mis zijn, maar wat zie ik over het hoofd?

[SCHEMA]
Hugo Welther

Moderator

Heb je die condensator, ik neem aan dat het een elco is, al vervangen? Diodes ook al gecontroleerd en of vervangen?

Je hebt toevallig geen DC op de ingangen?
The universal aptitude for ineptitude makes any human accomplishment an incredible miracle.
Die condensator is geen elco, maar gewoon een vlag condensator.
De diode heb ik nagemeten en is ook nog goed.
DC op de ingang zou ik vreemd vinden, want de led knippert dus ook gewoon als er niets aangesloten is op de in of uitgang.(dus geen kabels aangesloten op in en uitgang).
Maar na een minuut of 2 is alles dus in orde en knippert de led niet meer.
voeding 15 volt waarschijnlijk instabiel of heeft grote rimpel.
remedie: elco's vervangen in voeding.

gr, weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
Zojuist nog eens 2 identieke reserve voedingsmodules getest en ook bij deze beide modules knippert de overload led van de effectmodule.
Dus het lijkt me sterk dat ook in die 2 reservemodules dezelfde elco's stuk zijn en dus telkens die 15V lijn slecht is.
Ik denk nog steeds dat het probleem op de effectenmodule zit.
MagicBox

Golden Member

Toch C'tje vervangen. De gebruikte schakeling is namelijk met een minimale aanpassing een discrete multivibrator aka oscillator. Enige is dat er hier geen voldoende positieve terugkoppeling is. Het 'wisselen' gebeurt nu immers door het audio signaal.

Als dat C'tje verlopen is moet je er niet raar van opkijken dat de schakeling spontaan gaat oscilleren.
Bedankt, dan ga ik binnenkort de elco's in de voeding eens vervangen.
Ik heb momenteel de juiste waardes niet op voorraad, dus effe bestellen.
MagicBox

Golden Member

Ik bedoel niet de voedingscondensatoren maar de condensator in de overload schakeling die je had getekend.
Op 16 maart 2010 14:00:18 schreef MagicBox:
Ik bedoel niet de voedingscondensatoren maar de condensator in de overload schakeling die je had getekend.

Sorry, had verkeert begrepen.
Dan ga ik in de week die vlag condensator van 100nF effe vervangen.
Vandaag de 100nF condensator vervangen, maar helaas nog steeds hetzelfde probleem.
Het enige in mijn ogen wat ik nog kan proberen is de afvlak elco van de 15V voedingsspanning vervangen.
Maar denk dat dit ook niet zal helpen, want heb al 2 originele Vetelec reserve voedingen geprobeerd en dat hielp dus ook niet.
Dan zou die elco in de 3 voedingen slecht moeten zijn, wat ik ten sterkste betwijfel.
En anders soldeer ik de led gewoon los en laat het zoals het is, want het effect gedeelte werkt toch goed.
Maar aan de andere kant had ik wel graag geweten wat er precies defect is.
Henry S.

Moderator

Op 16 maart 2010 13:29:41 schreef MagicBox:
Toch C'tje vervangen. De gebruikte schakeling is namelijk met een minimale aanpassing een discrete multivibrator aka oscillator. Enige is dat er hier geen voldoende positieve terugkoppeling is. Het 'wisselen' gebeurt nu immers door het audio signaal.

Als dat C'tje verlopen is moet je er niet raar van opkijken dat de schakeling spontaan gaat oscilleren.

Zal wel wat meevallen, de tolerantie van die dingen is 10-20%.

De fout zit eerder in de effectmodule.
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?