onder 5v niet doorlaten boven 5v wel

hallo,

ik ben een beetje aant rommelen met draagbare energie.
nu heb ik het voor elkaar dat ik bij het lopen een spanning opwek.

Maar dit zijn stapjes van 1 v per stap wat oploopt tot 10 V.
nu wil ik eigenlijk alleen een schakelingtje dat alles onder de 5 volt spert tot mijn condensator boven de 5 V komt een puls geeft tot hij weer onder de 5 volt komt. is dit mogelijk met een relatief simple energie zuinige schakeling.

groeten
Wat je beschrijft zou kunnen, maar een schakelende voeding kan ook de stukken onder de 5V nog gebruiken. Misschien dat je het zelfs wel met een joule-thief zou kunnen doen.
ik wil een spanning van 6 tot iets onder de 5 volt geven
ik heb dit gemaakt: klik voor iets soortgelijks, ik denk dat jij daar ook wat aan hebt
Kijk eens naar een "venstercomparator". Even inrammelen op Google

Dominic
Those who can do, those who can't teach. The ones left become manager ...
eigenlijk wil ik alleen dat hij boven 5v doorlaat zonder boven grens
JuuL

Special Member

Dan pak je een gewone comparator.
fred101

Golden Member

Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Henry S.

Moderator

Zener, torretje, relais.
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
De link van Dries007 lijkt me ook wel bruikbaar als het om een complete schakeling gaat.
rew
Wat IK er van begrijp is dat TS wil dat de spanning niet boven de 5V kan komen, omdat z'n schakeling daar niet goed tegen kan. Volgens mij kan dat met een zener opgelost worden. Zodra de spanning over de zener meer dan 5V is, gaat ie stroom geleiden. De spanning kan daardoor niet boven de 5V komen.
four NANDS do make a NOR
Dan begreep ik het iets anders. =p Volgens mij wil hij alles bóven de 5v doorlaten en de rest sperren. Een omgekeerde zener dus. (Nee, niet letterlijk)

Maar ik zie ook het woord 'zuinig' staan, en het klakkeloos weggooien van alles onder de 5v noem ik niet zuinig. Als je nou een 'joule-thief' (step-up converter) maakt met een zener aan de belasting, zou dat niet veel zuiniger zijn?

Een variatie hierop bedoel ik dan.
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag