regelsysteem (water regeling)
Hallo iedereen
ik heb op school met mijn groepje een project.
wij moeten nu dus een water systeempje maken.
wij hadden in gedachten een bak met water hier in een vlotter en weerstand om de water pijl te kunnen verhogen en te verlagen.
maar wij komen er nu helemaaal niet meer uit hoe wij dit het beste kunnen aanpakken. en het de onderdelen mogen wat kosten
dus hoop dat sommigen van jullie een idee hebben waardoor wij weer verder komen!
dankje!
Waar kom je niet precies uit, het elektronica gedeelte of het mechanische gedeelte?
Kijk eens in de waterbak van je WC.
Heeft zijn mast eindelijk up!:p
2 vlotters gebruiken. Eén voor laag niveau en één voor hoog niveau. Als het water het laag niveau bereikt moet een pomp starten. Deze pomp valt terug af wanneer het water de vlotter van hoog niveau bereikt heeft.
Every software needs its hardware.
Of gebruik een sonar, Als je dan weet hoe hoog die sonar boven het water hangt kun je precies uitrekenen met de gemeten afstand hoeveel water er in je tank zit.. Afstand lege bak - gemeten afstand = water hoogte. Waterhoogte x lengte en breedte = volume inhoud. Zo weet ej altijd hoeveel er in je waterbak zit, koppel dat aan en kraatjes en dan kun je regelen...
Zo zijn wij op school der mee bezig. We programmeren een proggie in labview hiervoor.
Moet het dus een hoog-laag regeling zijn in de waterbak of een P.I.D.-regeling die het waterniveau constant houdt?
jah we moeten water hoog en laag kunnen aanpassen.
maar het water moet op een constant niveau blijven.
als het water op een hoog niveau zit moet hij dat zien en dan automatisch water afnemen zodat het water weer op het gewenste niveau zit.
jah een sonar kan ook wel. maar zon sonar kost wel wat euries lijkt mij..
sonar: 5-15€ afhangkelijk waar je die koopt (een industriele is natuurlijk veel duurder)
oke bedankt dat valt nog wel mee zon prijsje!
ben nu al stukken verder dan eerst!
vraagje nog..
wij hebben nu een bak met water. maar deze moeten wij kunnen vullen en laten leeglopen.
hoe kunnen wij dit het beste regelen?
met een kleine pomp en een andere bak om zo het water te kunnen laten rondlopen?