Diameter satellietschotel vs. signaalkwaliteit

Ik kijk al jaren Astra 2 en Eurobird met een 30 cm campingschotel.

Dit gaat redelijk goed, zenders BBC 1-4 en ITV 1-4, Film4, Zone Thriller, horror, enz... met signaalsterkte variërend van 60% tot 70%.

Dit is best kijkbaar, behalve als het echt zwaar regent, dan verlies ik meestal de Eurobird zenders en hou ik enkel BBC over.

Maar nu sinds een paar dagen kan ik ITV 2 en 4 helemaal niet ontvangen, en ITV2+1 komt ook maar met 53% meer binnen.

Ik dacht eerst dat mijn schotel verwaaid was, maar alle BBC, ITV1 en 3 die heb ik wel met de volle meuk signaal.

Nochtans zitten al deze zenders op Astra2, doch weliswaar op een andere transponderfrequentie.

Zou ik dit probleem kunnen verhelpen door een 80cm schotel te plaatsen ipv dat kleine campingding ? Of is er daarboven iets aan de hand met de satelliet ?

When all else fails, there is always my big hammer...

ITV2 is idd wat minder van sterkte dan voorheen.
Beide zitten op transponder 44.

Misschien heeft dat te maken met de nieuwe ITV1 HD.
Daardoor is M&M ook al verdwenen.
Soms rommelen ze wat met de sterkte van transponders.
Ik vermoed voor het stroomverbruik van de totale satelliet.

Om hiervoor nu gelijk naar 80cm te gaan is wat overdreven.
Maar een iets grotere dish kan geen kwaad.
30cm is wel minimaal.

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.

Ja, maar als er daarboven geprutst is aan de sterkte van het signaal, kunnen wij dan hier beneden meer winst boeken door een grote schotel ? Dat snap ik niet helemaal...

When all else fails, there is always my big hammer...

Wij hebben ook een schotel waarmee we naar Tv Vlaanderen kijken.
En ook als het regent of onweert kunnen we naar een zwart scherm kijken.
We hebben nochtans een een schotel van 55cm.

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)

Op 7 april 2010 10:18:54 schreef steve c:
Ja, maar als er daarboven geprutst is aan de sterkte van het signaal, kunnen wij dan hier beneden meer winst boeken door een grote schotel ? Dat snap ik niet helemaal...

Een grotere dish zal meer signaal opvangen en bundelen naar de kop. De doorsnede van de dish is dus een maat voor het rendement van de kop.

Een dish van 30cm heeft ongeveer 1/7 van de oppervlakte van een 80cm dish. De kop op een 30cm dish zal dan ook evenredig weinig signaalsterkte krijgen dan bij een 80 cm dish.

Als een transponder een paar dB teruggeregeld wordt, dan zal het signaal op de aarde ook minder worden.

Waarom denk je dat de uplink wordt gemaakt met een dergelijke dish?:

http://www.ses-astra.com/medialib/content/Pictures/Uplink_Facilities/0_rotating_uplink_dish2_L.jpg

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.

Een grotere schotel is zeker een goede insteek bij een zwakke ontvangst. Er zijn twee mogelijkheden om een goed HF signaal te krijgen: je stuurt een krachtig signaal naar de aarde vanaf de satelliet (hoog zendvermogen dus, of smalle bundel) of je zorgt dat je zoveel mogelijk signaal opvangt op de grond. Dat doe je met een grote schotel. Het verschil tussen 30 en 80 centimer diameter zal vele decibellen zijn.

Standaard is overigens 60 centimeter. Daarmee moet je de genoemde zender wel in Nederland kunnen krijgen, ook bij regen. Sneeuw zou nog wel eens tot signaaluitval kunnen leiden.

Welnu, ik zat zo te denken:

Als ik dan toch investeer in een nieuwe schotel, zou ik dan niet meteen een 80 cm nemen ?

Ik zeg dit met het oog op de toekomst: we weten immers nooit wat er binnen een paar jaar uit de ruimte te plukken valt, en ik dan moet ik niet meteen later opnieuw een andere schotel kopen...

Ten tweede: volgens deze bron gaat astra de 2d vervangen binnen een paar jaar en zal de nieuwe satelliet een nog strakkere footprint hebben die enkel naar UK gaat beamen, zodat de FTA ontvangst elders in Europa weer wat moeilijker gaat worden...

Dus misschien gaat een grotere schotel dan wèl nuttig zijn ?

[Bericht gewijzigd door steve c op woensdag 7 april 2010 10:39:22 (39%)

When all else fails, there is always my big hammer...

Tja, in zoverre geldt dan: hoe groter hoe beter. Het is wel zo dat de windlast exponentieel toeneemt met de diameter. Wat betreft het ontvangen van meer signalen is het zo, dat die signalen van verschillende satellieten komen (met een andere positie dus). Je moet dan of een schotel hebben met meerdere brandpunten en een dubbele (of driedubbele) LNB, of een motor. Dat laatste geeft meer mogelijkheden, maar is kritischer om te installeren.

Hoeft niet per sé voor mij.

Ik richt op Astra2 en heb er meteen Eurobird bij.

Daarmee heb ik al genoeg kwaliteitszenders die mij interesseren.

Astra 1 en Hotbird hoef ik niet.

When all else fails, there is always my big hammer...

Even een update:

Vandaag is mijn 80cm schotel van Conrad toegekomen...

... yeah...

When all else fails, there is always my big hammer...
Henry S.

Moderator

Op 7 april 2010 10:14:11 schreef Bart Hiddink:
ITV2 is idd wat minder van sterkte dan voorheen.
Beide zitten op transponder 44.

Misschien heeft dat te maken met de nieuwe ITV1 HD.
Daardoor is M&M ook al verdwenen.
Soms rommelen ze wat met de sterkte van transponders.
Ik vermoed voor het stroomverbruik van de totale satelliet.

En reken daarbij satellieten die op leeftijd komen, deze groep is gemiddeld 10 jaar oud.

Er is een groepje kanalen die ik maar heel onregelmatig kan ontvangen, dat ondanks een grote Visiosat (Bi-sat, met beugel een tri-sat, later met andere beugel een quad-sat). Hetzelfde geldt voor een paar hoge kanalen maar die zitten op een oost-beam bedoeld voor centraal Europa.

Op 7 april 2010 10:26:50 schreef Staalstrater:
Standaard is overigens 60 centimeter. Daarmee moet je de genoemde zender wel in Nederland kunnen krijgen, ook bij regen. Sneeuw zou nog wel eens tot signaaluitval kunnen leiden.

Sneeuw is lastig, en als het niet hard sneeuwt maar het wel plakt, dan kan je een paar keer op een avond de bezem er bijlangs halen. Deze winter veel gedoe gehad. Ook een dikke stortbui/donderwolk verzwakt het signaal sterk.

Op 7 april 2010 10:32:19 schreef steve c:
Ten tweede: volgens deze bron gaat astra de 2d vervangen binnen een paar jaar en zal de nieuwe satelliet een nog strakkere footprint hebben die enkel naar UK gaat beamen, zodat de FTA ontvangst elders in Europa weer wat moeilijker gaat worden...

Dat vanwege auteursrechten, maar ik denk dat we in NL/B nog wat mee kunnen pikken en dat het in Duitsland en frankrijk snel minder wordt.

Het valt te verwachten dat daarbij de nieuwe generatie satellieten een nóg scherpere Spotbeam meekrijgt. Het is nu nog mogelijk tot in Spanje de 2D spotbeam op te pikken maar als de Spotbeams, en die technologie vordert steeds beter, vergelijkbaar scherper worden, zal ontvangst buiten de Britse Eilanden, behoudens direct omringende landen (zoals de Benelux) wel eens moeilijk kunnen worden in de toekomst. Zo is er nu al op 19,2 oost een Poolse spotbeam actief die Berlijn nog wel haalt maar niet heel veel verder komt.

http://www.satellitemagazine.com/?action=pagina&id=51&id2=2390

Op 7 april 2010 12:16:47 schreef steve c:
Ik richt op Astra2 en heb er meteen Eurobird bij.

Daarmee heb ik al genoeg kwaliteitszenders die mij interesseren.

En vergeet de radio niet

Astra 1 en Hotbird hoef ik niet.

Die scan ik zo nu en dan af en zap er even door, maar daar is weinig soeps buiten gecodeerde kanalen om.

Op 13 april 2010 18:20:01 schreef steve c:
Vandaag is mijn 80cm schotel van Conrad toegekomen...

En het weer zit mee, succes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb net de nieuwe NL HD kanalen ingesteld en sinds vandaag heb ik ook beeld.
Die zitten ook op een wat mindere transponder 23,5 12188H.

Maar nu je een 80 cm schotel hebt zal dat ook geen probleem zijn.
:)

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Henry S.

Moderator

Op 13 april 2010 20:41:18 schreef Bart Hiddink:
Ik heb net de nieuwe NL HD kanalen ingesteld en sinds vandaag heb ik ook beeld.
Die zitten ook op een wat mindere transponder 23,5 12188H.

Dat is een andere satellietcluster ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Rustig aan jongens,

Ik moet nog die grote Ufo op de schoorsteen gaan monteren...

Zal mijn vrouw weer blij mee zijn... ze is nogal antenne-minded you see...

Ik hou jullie verder op de hoogte van de resultaten...

When all else fails, there is always my big hammer...

Gewoon de vrouw met de pinpas naar de kledingwinkel sturen:P waarschijnlijk is de dan de komende paar uur onder de panne:P
Dan heb je tijd genoeg om de schotel om te wisselen (wat niet weet wat niet deert):P

joopv

Golden Member

30cm is gewoon ontzettend marginaal, er hoeft helemaal niks te gebeuren of je zit onder de drempel.
Het zou me niet verwonderen als er een mededeling uitgegaan is van de astra organisatie over andere verdeling van zendvermogens over de transponders.

De twt buizen en de zonnepanelen hebben ook niet het eeuwige leven.

Er zijn een heleboel forums van satelliet fanaten, daar zal men wel meer weten

Gewoon de vrouw met de pinpas naar de kledingwinkel sturen

zo gek ben ik nog niet....:+

When all else fails, there is always my big hammer...

Getouwt en niet gek? dat kan ik haast niet geloven ,daar de meeste getouwde mannen thuis niets te vetellen hebben,de vrouw heeft de broek aan .

Je zegt wel " de meeste "...

When all else fails, there is always my big hammer...
Henry S.

Moderator

Beetje ontopic mag best. ;)

Op 13 april 2010 20:41:18 schreef Bart Hiddink:
Ik heb net de nieuwe NL HD kanalen ingesteld en sinds vandaag heb ik ook beeld.
Die zitten ook op een wat mindere transponder 23,5 12188H.

Maar nu je een 80 cm schotel hebt zal dat ook geen probleem zijn.
:)

En er komt nog meer, al dan niet als pay-tv, als de Astra 3B nu eindelijk eens de lucht in geschoten wordt.

Op 14 april 2010 10:05:43 schreef joopv:
30cm is gewoon ontzettend marginaal, er hoeft helemaal niks te gebeuren of je zit onder de drempel.

En met digitaal is het verschil tussen beeld/geen beeld klein.

Het zou me niet verwonderen als er een mededeling uitgegaan is van de astra organisatie over andere verdeling van zendvermogens over de transponders.

SES Astra heeft dat niet gemeld.

Er zijn een heleboel forums van satelliet fanaten, daar zal men wel meer weten

Op Sat4All nog niets daarover gezien.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hier zie je de nieuwe schotel gemonteerd en uitgericht.
81% signaalkwaliteit op Astra 2 en Eurobird !

http://www.uploadarchief.net/files/download/imag0243.jpg

When all else fails, there is always my big hammer...

Dat zie ik wel vaker, een schotel tegen de schoorsteen.
Heb je daar een motivatie voor?

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Sine

Moderator

Omdat ie daar lekker makkelijk te bevestigen is ... en een stuk minder in het oog springend dan tegen de gevel.

Plus dat je met een hoge montage over alles uitkijkt wat ook niet geheel ongunstig is.

Mijn motivatie: ik zit in stedelijk gebied en heb anders geen vrije uitkijk... Schoolgebouwen en flatgebouwen belemmeren het zicht naar de satelliet...

When all else fails, there is always my big hammer...
Henry S.

Moderator

Jammer, dat is een rotplaats voor een schotel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.