Hoogspannings Probe , tot 3-4kV, waar?

Ik ben nog op zoek naar een hoogspannings probe, waarmee ik met een gewone multimeter hoogspanning kan meten.

de spanning zal gemiddeld rond de 2000v liggen die ik meter wil, maar voor de zekerheid houd ik dan maar 4000v aan, dan weet ik zeker dat ik nooit de boel oprook.

als ik er op google vind ik probes die tot 40kv aankunnen, maar die zijn vrij prijzig (150+).

zijn er ook goedkopere probes te krijgen die dus ook minder spanning aankunnen?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 7 april 2010 12:51:22 (0%)

fred101

Golden Member

Ik heb er een zelf gemaakt van een serie surplus metaalfilm weerstanden. Ik weet de waarden niet meer maar ik dacht dat ik 10 maal een 8M2 weerstand heb gebruikt. Hij doet 1:10 dus 2000V is 200V op de meter. Ik meet de spanningsval over de laatste weerstand. dmv een instelpotmeter uit het buizentijdperk heb ik hem precies afgeregeld. Het geheel zit in een kunstof doos waar twee draden met banaan uit komen voor in de multimeter en twee connectors waar goede meetkabels in kunnen. Ik gebruik het voor scopen dus dat is meestal iets van 1500-2500V. Ik heb het voor meer gebruikt maar toe heb ik snoer gebruikt wat ik omtrokken had met siliconen slang.

Oja ik meet daarmee alleen DC. 2000VAC is natuurlijk een stuk meer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb er 1 gekocht op Ebay in Amerika, geloof iets van 30euro.
Was van Fluke, dacht tot 5kv, waren er ook tot 10 en 15kv.

PM9100
Ik heb mijn van MP gevist, komen slechts zelden voorbij.

DOA, NLA,... Ain't war hell?

Deze wordt op MP aangeboden en kun je op je multimeter gebruiken.

GJ_

Moderator

Die vind ik te duur. Die ziet er identiek uit als de HQ probes en de spec's zijn hetzelfde.
Kostte vorig jaar nieuw tussen de xxxxxxxx
edit: dat was inkoop, maar dan nog is deze te duur
en bij nader inzien lijkt ie niet op de HQ probe, het is de HQ probe.

als ik deze nou is volg?

http://cgi.ebay.com/Fluke-80K-6-HV-Probe_W0QQitemZ160420904966QQcmdZVi…

"It has a 6kV PK Max"

moet ik speciaal een fluke multimeter hebben dan , of kan ik hem elke multimeter gebruiken?

Deze kan je op bijna elke multimeter gebruiken !!

Heb m zelf ook . 28kv wissel 40 kv gelijk

Mits die wel de gewone banaanstekker heeft niet van die wikki wakki multimeter pennetjes .

[Bericht gewijzigd door daandc op woensdag 7 april 2010 22:36:28 (14%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
fzwart

Golden Member

Heb ooit zelf via ebay een Tektronix P6015 uit Israel laten komen voor 40 euro. En geen douane of arrestatie-team aan de deur gehad alhoewel dat ding er volgens mij op een rontgen-apparaat als een handgranaat uit moet zien :-)

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Alles wat israël uit gaat levert niet zoveel problemen op. Maar als je iets israël in wilt krijgen, levert problemen op.

OT
Ik heb nog hv-probe liggen die je van mij mag hebben. ik weet dat het een tektronix is, zal vanavond even kijken voor typenummer en spanningen die het ding aankan

Maak me niet gek, ik ben al gek.

@WilToyo

dat zal mooi zijn, ik hoor het wel.

Zo'n 40KV probe heb ik nog liggen:
Type Fluke 80K-40

http://us.fluke.com/fluke/usen/accessories/high-voltage-probes/80k-40.…

Mag weg voor een prijsje. PM indien interesse.

ik heb ook een fluke probe nog , tot 25kv dacht ik . er zitten 2 losse draden aan en een coax 50ohm .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat er op de probe staat.

Tektronix P6015
1000x 3pF 100MΩ

With dielectric fluid 40KV piek, 20KV DC
Without dielectric fluid 18KV piek, 13KV DC

Compleet met een compensatie box en een leeg busje dieletric vloeistof. Allemaal in de originele koffer.

http://www.uploadarchief.net/files/download/foto-0007.jpg

Als je hem wilt hebben mail dan even. Adres staat in mijn profiel.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

@testman en Lucas

kheb jullie ook alle 2 gemaild, maar nog geen andwoord?