Sony KDL40v55

Ben in het bezit van genoemde flatscreen lcd tv.
Bij het verplaatsen ervan kwam mijn hoofd in contact met het scherm
en dat leverde een knappe vetvlek op. (ja ik was mijn haar regelmatig hoor!)
Aangezien ik vanuit het verleden gewaarschuwd ben om voorzichtig om te gaan met het reinigen van beeldbuizen met anti spiegel coatings vraag ik mij af hoe ik de buitenste laag van het scherm kan reinigen zonder dat ik een eventuele anti spiegellaag aantast.
Mijn lcd monitor van mijn pc heb ik eens geprobeerd te reinigen met van die 'speciale' reinigings doekjes.Ook dit scherm heeft een anti reflectie scherm. Nou, een en al strepen, weliswaar niet tijdens gebruik zichtbaar maar wel als de monitor uit staat.
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Ik reinig een scherm altijd met een vochtige zachte doek. Naderhand afdrogen en "opboenen" met een zachte droge (liefst pluisvrije) doek. Nog nooit problemen mee gehad... Doe mijn laptop zo ongeveer om de twee maanden.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Ja, ok en zo staat het ook in de gebruiksaanwijzing. Maar is een met water bevochtigde doek voldoende om een vetvlek te verwijderen?
Er staan, heb ik inmiddels ook ontdekt, ook vingerafdrukken op. (moeten er al langer vanaf fabriekswege op gezeten hebben want ik ben wel zo wijs er met mijn kladden af te blijven)
Ik durf er niet met een of ander willekeurig schoonmaakmiddel op
los te gaan.
De enige goede oplossing zou een lichte oplossing van vloeibare
zachte zeep (ja de echte) kunnen zijn maar ik weet het niet zeker.
Vraag me af hoe men dit bij bijv. reparatiebedrijven aanpakt.
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
maartenbakker

Golden Member

Met een microvezeldoekje kom je al heel ver als je droog poetst. Verder zijn er spuitbussen met LCD-reiniger, dat gebruik ik (niet vaak, want zoveel heb ik niet met LCD te maken). Ik zou verwachten dat isopropylalcohol (IPA) ook geen kwaad kan. Voor beeldbuizen is de glassexspuit nog steeds onmisbaar, maar op een LCD heb ik dat nog niet durven uitproberen.

Mijn advies is dus om een microvezeldoekje en een spuitbus met LCD-reiniger te gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Stap eens bij de betere brillenwinkel binnen en vraag daar om een stoffen brilpoetsdoekje. Met een beetje geluk krijg je dan een doekje mee dat een beetje lijkt op zeemleer, maar dan van stof. Je moet niet die zijde-achtige hele gladde doekjes hebben of die viltachtige.

Als je zo'n doekje heel licht vochtig maakt met GEKOOKT water (dus bijvoorbeeld besproeien m.b.v. een plantenspuit), dan kun je daar uitstekend (vettige) vlekken mee van het scherm poetsen. Dit poetsen doe je -uiteraard- met een draaiende beweging. (Voor degenen die Karate Kid hebben gezien: "wax on - wax off". ;))

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Allemaal hartelijk bedankt voor de tips!
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Op 11 april 2010 13:25:00 schreef McDuff:
Ja, ok en zo staat het ook in de gebruiksaanwijzing. Maar is een met water bevochtigde doek voldoende om een vetvlek te verwijderen?

Yezz..
Je moet natuurlijk niet aan de slag met een schuurspons, want dat is vragen om problemen. Gewoon vochtig inwrijven en daarna droogwrijven. Bij het droogwrijven ervoor zorgen dat je geen strepen maakt. Beetje oefenen en het lukt wel ;)
Gewoon zachtjes vegen, niet gaan schuren op één plaats. Waarom allerlei producten gaan gebruiken als vocht voldoende is? Vetvlekken in combinatie met een droog doekje is niet ideaal omdat je het dan uiteen veegt.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

@High-Voltage.
Bedankt, ga het dus als eerste op deze manier proberen met een bevochtigde zachte en niet pluizende doek.
Dat van die schuur/schoonmaakmiddelen wordt ook in de manual voor gewaarschuwd.
Maar kon me geen voorstelling maken dat een met water bevochtigde
doek vet op zou nemen vandaar dat ik deze vraag op het forum gezet heb.
Groeten,
Mac.
Edit. Denk dat ik al een klein lichtje zie branden waarom het zou werken; ik denk hierbij aan emulsie processen met water en vetten c.q. olie.

[Bericht gewijzigd door McDuff op maandag 12 april 2010 16:17:25 (17%)

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Sonytech

Overleden

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 20:15:40 (100%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

@Sonytech. Ja hoor,klopt, dat ben ik helemaal ten voeten uit.
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Sonytech

Overleden

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 20:16:02 (100%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
bjokal

Golden Member

Even op z'n nickname klikken. Z'n emailadres staat zichtbaar in z'n profiel ;-)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Hallo Sonytech.
Als je ingelogd bent en op mijn nickname aanklikt kun je mijn e-mail adres vinden.
Nog bedankt voor de foto want deze had ik nog niet.
Groeten,
Mac.

[Bericht gewijzigd door McDuff op woensdag 14 juli 2010 14:59:15 (19%)

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.