Aanschaf oscilloscoop

Hi peoplezzz,

Voor mijn werk moet ik een scoop aan gaan schaffen. Nu heb ik het forum al afgestruind om te kijken wat een goede scoop zou zijn. Deze threads gaan meestal over één of twee specifieke scopen (vergelijking van). Mijn vraag is wat zijn de algemene belevingen van jullie bij een specifiek merk? Denk hierbij aan Agilent, Rigol, Hameg, Tektronics.
De specs waaraan de scoop moet voldoen zijn niet 100% bekend, maar ik ga ervan uit dat er geen moeilijke metingen mee gedaan zullen worden. Wel is het belangrijk dat het een robuust apparaat is en ik ga er nu even van uit dat een 50Mhz scoop voldoende is.

Voor nu is het voor mij belangrijk, zoals gezegd, wat de ervaringen zijn bij de betreffende merken. Dus voor nu even geen vergelijkingen van scoop a.u.b.

Het is ook belangrijk dat er goede software bij geleverd wordt zodat we de data naar fatsoenlijk naar een pc kunnen transporteren.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 26 april 2010 16:01:24 (8%)

GJ_

Moderator

Voortaan de editknop gebruiken aub

Meestal wordt een scoop aangeschaft uitgaande van een bepaald budget.

Ikzelf heb binnen bedrijven eigenlijk altijd het merk tektronix gebruikt, en hiermee heb ik nooit problemen gehad.
Ook nooit opties nodig gehad die niet aanwezig waren op het apparaat.

Verbinding met de PC gaat bij de nieuwere modellen via USB, dit heb ik enkele keren gebruikt om afbeeldingen op te slaan, werkt goed.
Ook is het mogelijk om instellingen op de PC op te slaan en vanaf het PC programma in de scoop in te stellen. voordelen hiervan zouden kunnen zijn dat je per project/meting een instellingen bestand hebt en snel de instellingen hebt.

Maar, belangrijkste is dus, wat is je budget.

Laten we zeggen tot €1000. Dit wil echter niet zeggen dat een scoop van 300-400 euro buiten schot blijft.

Ik las net trouwens dat men ook goed te spreken is over Rigol. Graag zou ik hier wat meer over willen weten (ervaringen). Van Agilent en tektronix weet ik dat ze goed zijn, maar reacties over deze merken zijn ook welkom.

rbeckers

Overleden

Ik heb ervaring met o.a. Agilent, Hameg en Tektronix scoops.
Alle bovenstaande merken scoops zijn goed en hebben scoops die aan de gestelde eisen voldoen.
Zelf werk ik het liefste met een Hameg of Agilent scoop.

Edit:
Agilent valt gezien het budget af.

Waarvoor wordt de scoop aangeschaft?

[Bericht gewijzigd door rbeckers op maandag 26 april 2010 16:44:28 (17%)

Ik heb na veel twijfelen een Rigol scope gekocht omdat deze in mijn budget viel. Maar ik ben er zeer over te spreken. Als je hem naast een Lecroy scope zet, zal er vast een hoop op af te dingen zijn, maar Hoevaak heb je die functionaliteit nu echt nodig. Voor die prijs is het echt een top ding. Heeft mij echt positief verrast, zeker een aanrader!

Henry S.

Moderator

Op 26 april 2010 16:33:47 schreef gti_001:
Laten we zeggen tot €1000.

Hoe kom je aan dat bedrag?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hier ervaring met Tektronix, LeCroy en Rigol. LeCroy is zeker mooi maar is zo ontzettend traag daar ga je schijtziek van worden, je kunt er wel heel mooie metingen mee dan maar ff snel meten zit er niet in. Rigol vind k persoonlijk helemaal niks. User Interface is redelijk maar de reactie op de draaiknoppen was beroerd. Verder kwam ik na 2 dagen meten erachter dat een groot deel van de rommel op mijn metingen (echt tegen het randje van de scoop, klein signaal) afkomstig was van de eigen cpu clock van de rigol. Toch jammer :s.

Doe mij maar tektronix dus :D.

Mzzls

Correct me if I'm wrong!

Wij hebben op school een tektronix weet niet precies welk type, hij heeft 4 gescheiden Kanalen (dus niet met de aarde door verbonden) en een CF aansluiting.

de gescheiden kanalen vind ik echt geweldig, voor al als student.
Er zit een RS232 aansluiting op wat mijn echt tegen viel, was dat de software die er bij zit niet zo goed is. er zitten weinig opties op en de verbinding valt steeds weg. (en is ook nog eens traag)
De CF aansluiting werkt bijna het zelfde als de RS232 aansluiting maar dan een stuk sneller (daarom vind ik de RS232 zo tegen vallen).
De CF aansluiting kan voor al goed gebruikt worden voor het maken van foto's van het beeld deze hoef je dan niet in je verslag te tekenen.

er zit ook nog een LPT poort op maar die heb ik nog nooit gebruikt.

Anoniem

Ik heb zelf een Tektronix TDS2022B. 2 kanalen, 200MHZ, USB voor naar de pc of screenshots naar USBstick weg te schrijven. Toen ik em kocht vond ik em vrij traag, maar na een firmware-update is dit geen enkel probleem meer. Ben er erg tevreden over :).

Overigens gaat deze wel iets boven je budget, kost nu rond de 2k excl. btw geloof ik. Langzamere versie's (100 / 60MHZ) zijn wat goedkoper. Maar ik zou er niet op besparen, zo'n ding is zn geld waard, je hebt het nodig en verdient zich vanzelf terug. Achteraf had ik eigelijk voor de 4ch 200MHZ versie moeten gaan ;).

Anoniem

Bij de aanschaf van een scoop moet je je afvragen wat je wilt meten.

LF of HF signalen? (voor bandbreedte/ samplefrequentie)
Laag of hoogspanning? (gewone ingangen, gescheiden kanalen, echte differentiaalprobes)
Hoe nauwkeurig moet je toestel zijn? (reparaties, ontwerp)
Waarom wil je de data uitlezen? (Dit is enkel nodig in automatische testsystemen, of als informatie bij een nieuw ontwerp)
Wil je je toestel jaarlijks laten kalibreren (na verloop van tijd raakt een toestel ontregeld, en nemen de meetfouten toe)

Ik heb ervaring met hameg, tektronix en fluke.

De Fluke is een voor jou waarschijnlijk veel te dure handheld scopemeter, maar hij is wel handig in gebruik. (de 192C 60MHz)

Tektronixen heb ik in verschillende soorten uit de 1000 en 2000 reeks getest.
Dit waren allemaal degelijke toestellen.

Van hameg heb ik gemerkt dat het ene toestel het andere niet is.
De analoge exemplaren (dus niet via PC uit te lezen) waren allemaal zeer degelijk
De combiscopes gaven mijns inziens te veel ruis op de ingangen, en waren niet altijd even eenvoudig in gebruik.

Probeer eerst de bovenste vragen te beantwoorden, daarna kunnen we je waarschijnlijk beter helpen.

@rbeckers

Waarvoor wordt de scoop aangeschaft?

De scoop zal gebruikt gaan worden voor niet al te moeilijke metingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vaststellen van piekspanningen. Misschien dat in de toekomst ook gekeken wil worden naar harmonischen, dus een spectrum analyzer zou ook handig zijn.

@ Henry S

Hoe kom je aan dat bedrag?

Uit de spaarpot ;) Wat is hier het belang van?

@M14

Maar ik zou er niet op besparen, zo'n ding is zn geld waard, je hebt het nodig en verdient zich vanzelf terug.

Klopt! Die mening heb ik ook, echter in het bedrijf waar ik werkzaam ben is geen echte R&D afdeling, dus dat ding zal niet veel gebruikt gaan worden. Dit is dan ook de eerste scoop die in het bedrijf komt te staan. M.a.w. als ze hier zier dat de scoop zijn geld terug begint te verdienen zullen ze meer geld gaan willen investeren in R&D

@stefsky

LF of HF signalen?

HF, ik wil bijvoorbeeld piekspanningen/-stromen kunnen meten.

Laag of hoogspanning?

Hoog! 230Vac moet die zeker aankunnen

Hoe nauwkeurig moet je toestel zijn?

Nauwkeurigheid is niet van levensbelang. De metingen die gedaan zullen worden, worden gedaan om een indruk te krijgen. Ik hoef dus geen getallen uit te krijgen afgerond op 20 decimalen.

Waarom wil je de data uitlezen?

Dit is om 24 uurs metingen te doen. Mijn manager hing hier nogal veel gewicht aan omdat "dat wel erg mooi is als we die metingen door kunnen laten lopen en direct op de pc zichtbaar kunnen maken en de data kunnen opslaan". Wat ik belangrijk vind is dat de data idd goed opgeslagen wordt en dat niet om de 5 minuten iemand naar die scoop moet toegaan om de gegevens te noteren.

Wil je je toestel jaarlijks laten kalibreren

Ja, maar niet jaarlijks. Daarvoor wordt het apparaat te weinig gebruikt.

Anoniem

Op 28 april 2010 10:12:29 schreef gti_001:

[...]

Dit is om 24 uurs metingen te doen. Mijn manager hing hier nogal veel gewicht aan omdat "dat wel erg mooi is als we die metingen door kunnen laten lopen en direct op de pc zichtbaar kunnen maken en de data kunnen opslaan". Wat ik belangrijk vind is dat de data idd goed opgeslagen wordt en dat niet om de 5 minuten iemand naar die scoop moet toegaan om de gegevens te noteren.

Als ik het goed heb is het met zo'n TEK scope mogelijk de gegevens via matlab of labview ofzo uit te lezen. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar ooit iets over gelezen / gehoord.

Maar als het alleen daarvoor is zou ik eigelijk eerder kijken naar een specifiek apparaat puur voor de gegevens te loggen. Ik denk dat een digitale scope daar een wat dure oplossing voor is. Lang geleden heb ik ooit eens wat gedaan met een NI USB-6009 in combinatie met wat eigen geschreven software. Misschien is een dergelijke oplossing ook geschikt voor hetgene wat je wilt.

Overigens zou ik de aanschaf van die scope er gewoon door drukken :P, zo'n ding is altijd handig ;).

Op 28 april 2010 11:02:08 schreef M14:
[...]
Overigens zou ik de aanschaf van die scope er gewoon door drukken :P, zo'n ding is altijd handig ;).

Zou ik alleen doen als je daadwerkelijk bezig bent met ontwikkelen van electronica.
Wellicht werkt de TS bij een bedrijf waar toevallig eenmalig een electronicaproduct gemaakt is en ze hier wat gegevens over willen hebben. Dan is de aanschaf van een scoop leuk, maar schiet het bedrijf er niets mee op.
Ik geef toe, zodra en ook maar enkele keren per jaar electronica ontwikkeld wordt een scoop ongeveer bovenaan het lijstje van must have's staat ;)

Nou het staat al vast dat we er één gaan aanschaffen, dus het er doorheen drukken hoeft niet echt....

Ik ben eigenlijk op zoek naar een scoop waar de software bij zit. Voordeel hiervan is is dat de standaard functies meteen in de software ingebakken zit. Het geheel is dan ook meteen op elkaar afgestemd.

Daarnaast ben ik, als ik een spectrum analyzer functie erin wil, toch meer geneigd naar een digitale scoop. Een eurotje of 500 meer dan de prijs hierboven opgegeven zal niet zo'n heel groot probleem zijn.

Heeft iemand trouwens ervaring met scoops van Peaktech?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 28 april 2010 20:37:03 (9%)

Probeer via je leverancier voor de koop een aantal verschillende modellen op proef te krijgen. Vroeger heb ik dit soort zaken wel met Koning & Hartman gedaan, geen idee of ze dat nu ook nog doen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 28 april 2010 12:01:51 schreef gti_001:
Heeft iemand trouwens ervaring met scoops van Peaktech?

Is volgens mij hetzelfde als Owon. Ik heb er (nog) geen ervaringen mee, binnenkort wel (besteld).

Just find out what you like and let it kill you
fred101

Golden Member

Piekspanningen op HF. Je wil een 50MHz. Hou er rekening mee je dat je meestal 10x de bandbreedte nodig hebt voor betrouwbare metingen aan niet perfecte sinusvormige signalen. Je praat echter al over SA functies dus over welke frequenties praat je ?

Ik heb geen professionele ervaring met scopen (maar werk er wel bijna dagelijks mee en dan op HF) Ik heb een Rigol. Het is een handig ding voor er bij en viel binnen het budget maar ik denk niet dat ik hem nogmaals zou kopen. De probes vind ik gammel en ik moet nu soms al een paar keer op een knop drukken voor hij reageert. Verder heb ik ook het idee dat hij dingen laat zien die hij zelf produceert. Ik heb ook en paar oude Teks en een oude HP en als budget geen rol speelde kocht ik een Agilent.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 28 april 2010 10:12:29 schreef gti_001:
@ Henry S
[...]

Uit de spaarpot ;) Wat is hier het belang van?

Omdat dat bedrag zomaar uit de lucht lijkt te vallen.

Je kan pas een budget bepalen nadat je alle eisen gesteld hebt. Daarnaast moet het haalbaar zijn, en zoals aangegeven niet iets voor eenmalig gebruik van een bepaalde toepassing zijn. Of het geld groeit bij jullie aan de boom ;).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Helemaal akkoord.

Daarboven vind ik het loggen van piekspanningen niet echt nuttig, tenzij de piekspanning eigenlijk een storing is

@ Henry S.
Nou een van een geldboom zou ik niet spreken haha... Deze thread was in eerste instantie ook niet bedoeld om randvoorwaarden te stellen en zo tot een product te komen (iig niet in het begin). Het was de bedoeling om meer te weten te komen over de verschillende merken in oscilloscoopland.

@stefsky
Het meten van de piekspanningen inschakelen van apparaten willen wij meer over te weten komen om zo een nieuw product te kunnen ontwikkelen. De piekspanningen zijn voor ons dus van groot belang.

[...]

Hoog! 230Vac moet die zeker aankunnen

Dat kan waarschijnlijk geen enkele scoop.

Voor 230V heb je probes nodig. Deze verkleinen het signaal met factor 10/100, wat je ook wil. Op school hebben we hiermee 1000V gemeten op redelijk normale scoop.

Nou........

Na wat zoek- en speurwerk ben ik eruit. Het gaat worden:

RIGOL DS5202CA

Waarom deze? Met name de FFT functie en het feit dat het een 200Mhz scoop is en de prijs was gunstig.....

Je had de volgende tekst ook al ondekt?

The CA models below are only available in China for now

Op 28 april 2010 10:12:29 schreef gti_001:
[...]

Hoog! 230Vac moet die zeker aankunnen
[...]

Letop: Met deze scopes kan je niet direct aan de netspanning meten! Hiervoor zal je een aparte differentiele probe moeten gebruiken.